شهیون، ظرفیتی بزرگ برای توسعه گردشگری در خوزستان

 بخش شهیون در شمال شهرستان دزفول با وجود جاذبه های طبیعی منحصر بفرد از ظرفیت بی شماری در صنعت گردشگری در استان خوزستان برخوردار می باشد.در بخش جلگه ای استان خوزستان با مساحتی بالغ بر ۴۷۶۲ کیلومتر مربع با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در تمام ایام سال جاذبه های خاص […]

 بخش شهیون در شمال شهرستان دزفول با وجود جاذبه های طبیعی منحصر بفرد از ظرفیت بی شماری در صنعت گردشگری در استان خوزستان برخوردار می باشد.در بخش جلگه ای استان خوزستان با مساحتی بالغ بر ۴۷۶۲ کیلومتر مربع با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در تمام ایام سال جاذبه های خاص خود را داراست.

lives

از بارش زمستانه برف در کوه های شمال این شهرستان در بخش شهیون در ارتفاعات کوهستانی احمد فداله و دره کاید تا تابستان بالای ۵۰ درجه که شنا در رودخانه دز را به لحظاتی مفرح و خاطره انگیز مبدل می کند ، این شهرستان را به یکی از مناطق بی بدیل طبیعی و گردشگری در کشور تبدیل کرده است.

در این میان بخش شهیون با وجود دریاچه سد دز ، روستای لیوس به عنوان یکی از پنج روستای هدف گردشگری استان خوزستان ، روستاهای سزار و گوشه با بافت سنگی شبیه روستای لیوس،قلعه شاداب، روستای دیونی با بیشه زار زیبا و منحصر بفرد،کول خرسان و نیز کوه سالن با ۲۶۵۰ متر ارتفاع با پوشش گیاهی از درختان بلوط ، بادام و بنه از ویژگی و جذابیت منحصر بفردی در زمینه گردشگری برخوردار است.

بخش شهیون با هفت دهیاری دارای مساحتی معادل ۲۸۹۲ کیلومتر مربع است که ۶۲ درصد وسعت کل شهرستان دزفول را شامل می شود که دارای جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر می باشد که این رقم در مواقعی از سال تا ۵۰ هزار نفر نیز افزایش می یابد.روستای نمونه گردشگری پامنار به فاصله ۲۵ کیلومتری شهر دزفول در بخش شهیون شمال شهرستان دزفول واقع شده و فرصت بازدید از مجموعه کم نظیری از دیدنی های طبیعی را برای گردشگران فراهم کرده است.

دریاچه شهیون ( دز ) قلعه شاداب ،فضای سنتی روستا به همراه صنایع دستی از ویژگی های این روستاست.دریاچه دز یکی از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است که پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه داده است.این دریاچه شرایط مناسبی را برای ورزش های آبی از جمله قایقرانی، اسکی و شنا فراهم کرده ، ضمن اینکه وجود چند جزیره کوچک و بزرگ در وسط دریاچه که برخی پوشیده از انبوه درختان کنار و بادام کوهی است جلوه دیگری به دریاچه بخشیده است.

قلعه شاداب : در نزدیکی دریاچه شهیون و روستای پامنار روستای پاقلعه قرار دارد که ورودی قلعه طبیعی شاداب است.این قلعه با ۱۰ کیلومتر طول و چهار کیلومتر عرض یکی از بزرگترین قلعه های طبیعی ایران می باشد که زیستگاه طبیعی پازن ( بزکوهی ) است.این قلعه در دوران ساسانیان و قبل از آن به نام ˈ دژ انوشبرˈ معروف بوده و در آن آثاری شامل آسیاب بادی ، حوض آب انبار و غارهایی برای زندگی و یا انبار غلات و مواد غذایی بر جای مانده است.

کنارستان:یکی از دیدنی های طبیعی شهرستان دزفول در بخش شهیون و در فاصله ۳۵ کیلومتری این شهر قرار دارد.منطقه کنارستان در دامنه شرقی قلعه طبیعی شاداب در کنار روستای پاقلعه ( اسلام آباد ) واقع است که شامل دو بخش متنوع دشت وسیع با درختان کوتاه و بخش دره ای که درختان نخل در آن روییده و فضای طبیعی خاصی را بوجود آورده است.

کوه سالن: در دهستان امام زاده سید محمود در شمال شرقی شهر دزفول،و در ارتفاع ۲۶۳۹ متری کوه سالن به چشم می خورد.این کوه در زمستان برفگیر و در تابستان دارای آب و هوایی معتدل برای ییلاق عشایر درون کوچ احمدفداله و سیدولی الدین است.

آبشار شوی:این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای جهان با چشم اندازی کم نظیر ، زیستگاه جانوری مهم نظیر سمندر امپراتور ( لرستانی) است که پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان بی شمار از داخل و خارج از کشور می باشد.

ˈسنعلی شهی زاده ˈ از هنرمندان کپو باف روستای پامنار که با وجود ۷۱ سال سن همچنان با کمک دیگر اعضای خانواده به تولید صنایع دستی مشغول است به خبرنگار ایرنا گفت: صنعت کپو بافی از پیشینه ای تاریخی در این بخش و روستای پامنار برخوردار بوده که همچنان پابرجاست.

وی افزود: بانوان و مردان هنرمند این بخش همچنان به بافت انواع کپو با استفاده از چوب بادام و نخل خرما مشغول بوده و تولیدات آنان در بازارهای مختلف منطقه عرضه می شود که با استقبال خوب علاقه مندان به ویژه مسافران نوروزی مواجه شده است.

این هنرمند کپوباف روستای پامنار بخش شهیون افزود: بافت کپو به عنوان شاخص صنایع دستی روستای پامنار سالهاست که نسل به نسل منتقل شده و همچنان فعال است.

ˈشمس علی ساسانیˈ رییس شورای اسلامی روستای پامنار نیز از آماده سازی ۳۵ قایق برای استفاده مسافران نوروزی برای تفریح در دریاچه سد دز خبر داد و گفت:یکی از مشکلات روستای پامنار عدم آسفالت خیابان اصلی این روستا و مسیر سمت دریچاه سد دز می باشد که به رغم اجرای طرح هادی و بهسازی روستا نیمه کاره باقی مانده است.

وی افزود: با توجه به سفر مسافران نوروزی به روستای گردشگری پامنار برای بازدید از روستا و خرید صنایع دستی و نیز تفریح آبی در دریاچه سد دز ، آسفالت نبودن روستای پامنار مشکلاتی را برای اهالی و مسافران نوروزی موجب خواهد شد که انتظار می رود در فرصت اندک باقی مانده تا نوروز نسبت به آسفالت خیابان اصلی این روستا اقدام شود که چندان اعتبار سنگینی را نیز طلب نمی کند.

بخشدار شهیون دزفول ضمن تشریح ظرفیت های گردشگری این بخش از جمله صنایع دستی ، جاذبه های طبیعی گفت: برخی مناطق بخش شهیون دزفول به عنوان مناطقی بکر دارای ظرفیت های بی شمار گردشگری است که با سرمایه گذاری می توان به منطقه رونق بخشید.

ˈشکراله قارم ˈ افزود: دریاچه سد دز با حجم ذخیره آب ۲/۳ میلیارد متر مکعب ظرفیت بسیار خوبی را برای ورزش های آبی برای علاقه مندان فراهم کرده که در همه ایام سال به ویژه تعطیلات نوروز با فراهم بودن قایق های تفریحی از سوی اهالی منطقه امکان قایق سواری مسافران نوروزی را بر روی دریاچه سد دز فراهم کرده است.

وی صنعت کپو بافی را از جمله صنایع دستی ویژه این منطقه برشمرد و افزود: صیادی در دریاچه سد دز از دیگر ویژ گی هایی است که از جذابیت خاصی برخوردار است.

بخشدار شهیون در ادامه نسبت به افول صنعت کپو بافی در بخش شهیون و روستای مولد آن پامنار هشدار داد و گفت:گسترش روز افزون صنایع خارجی ، مصنوعی و پلاستیکی ، صنعت کپو بافی این منطقه را تهدید می کند که باید با معرفی هر چه بیشتر صنایع دستی منطقه به ویژه صنعت کپو بافی از افول این صنعت که به نوعی تنها در آمد اهالی منطقه می باشد جلوگیری کرد.

قارم افزود: به دلیل اینکه صنایع دستی این منطقه به خوبی معرفی نشده هم اکنون شاهد افول صنعت قالی بافی از این منطقه بوده و دار قالی از روستاها برچیده شده و فرش ماشینی جایگزین آن شده است.

وی در ادامه به مشکلات بخش شهیون اشاره کرد و از جاده و مخابرات به عنوان دو زیر ساخت مهم و ضروری این بخش نام برد و گفت: مناطق جذاب گردشگری زیارتی این بخش از جمله احمد فداله ، دره کاید و امامزاده سیدمحمود به رفم ظرفیت بالای گردشگری ، کشاورزی و دامداری به دلیل فقدان جاده مناسب ،مشکل دسترسی دارند ضمن اینکه سه دهستان این منطقه به دلیل نیمه کاره ماندن پروژه برقرسانی با مشکل برق مواجه هستند.

بخشدار شهیون گفت: هر چند اقدامات خوبی از سوی مخابرات در این بخش صورت گرفته اما همچنان اکثر مناطق این بخش مشکل آنتن دهی تلفن همراه دارد که بعضا هنگام وقوع حوادث در این بخش امداد رسانی را مشکل می کند.

وی همچنین به مقاوم سازی منازل روستایی اشاره کرد و گفت: بافت روستاهای بخش شهیون فرسوده بوده و از سویی اهالی امکانات مالی لازم را برای مقاوم سازی منازل ندارند از سویی میزان اعتبار اختصاص یافته به مقاوم سازی منازل روستایی جوابگو نیست که انتظار می رود دولت در این خصوص مساعدت کند.

قارم با اشاره به طرح های نیمه تمام این بخش در حوزه ورزش ، بهسازی روستا و آموزش و پرورش اظهار داشت:وجود مدارس سنگی و غیر استاندارد در مناطق احمد فداله و دره کاید تهدیدی برای دانش آموزان این مناطق است که باید اقدام جدی برای ساماندهی این مدارس انجام شود.

وی همچنین از عدم اجرای طرح آبیاری دو هزار هکتار از اراضی بخش شهیون انتقاد کرد و گفت: به رغم مطالعات انجام شده و صدور مجوز برای برداشت آب از دریاچه سد دز برای آبی کردن این اراضی به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم این طرح تاکنون اجرایی نشده ضمن اینکه با اجرای این طرح با ایجاد باغ و افزایش تولیدات کشاورزی برای اهالی شغل ایجاد شده و اهالی به ویژه جوانان روستاها انگیزه مهاجرت به شهر نخواهند داشت.

قارم در این گفت و گو همچنین از شرکت نفت به واسطه بی توجهی به ایجاد صنایع پایین دستی نفت در این بخش انتقاد کرد و گفت: به رغم وجود چاه های نفت در منطقه لب سفید و برداشت نفت تاکنون اقدامی در راستای بهسازی روستاها و ایجاد صنایع پایین دستی در بخش شهیون توسط شرکت نفت صورت نگرفته که اهالی از این بابت گله مندند.

وی پیرامون مشکلات بهداشتی درمانی بخش شهیون نیز گفت: در مناطق صعب العبور دره کاید و احمد فداله مرکز بهداشت وجود نداشته و فاصله این مناطق با نزدیکترین خانه بهداشت ۱۵۰ کیلومتر است که جا دارد نسبت به احداث خانه بهداشت در مرکزیت دهستان های مذکور اقدام شود.

بخشدار شهیون ضمن تشریح اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای روستاهای این بخش گفت: طرح آب رسانی به روستاهای آبید سره یک و دو و ماشکار به رغم ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه کاره باقی مانده است.

وی در خاتمه خدمات صورت گرفته از سوی نظام اسلامی در راستای عمران و آبادانی بخش شهیون را قابل تقدیر دانست افزود: به رغم اقدامات صورت گرفته نیاز این بخش به واسطه محرومیت ، فراتر از این اقدامات و خدمات می باشد.