تکثیر زودتر از موعد کپورماهیان در مرکز شهید ملکی اهواز

تکثیر کپور ماهیان با راه اندازی سیستم آب گرم در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز پس از ۳ دهه برای اولین بار زودتر از موعد و اسفندماه عملیاتی شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، منصور ویسی رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر […]

تکثیر کپور ماهیان با راه اندازی سیستم آب گرم در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز پس از ۳ دهه برای اولین بار زودتر از موعد و اسفندماه عملیاتی شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، منصور ویسی رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز، تکمیل و احیا سیستم آب گرم این مرکز را با حمایت های مطلوب اداره کل شیلات خوزستان یکی از اقدامات مهم امسال دانست و گفت: با توجه به تحقق این امر و نگهداری مولدین کپور معمولی در دمای آب مناسب، تکثیر کپورمعمولی پس از ۳ دهه، یکماه زودتر از موعد صورت گرفت.

وی توضیح داد: هر ساله فصل تکثیر ماهیان گرمابی از نیمه دوم فروردین ماه شروع می شود و با توجه به شرایط دمایی تا اردیبهشت ماه ادامه دارد در حالی که امسال از نیمه دوم اسفندماه اولین گونه کپورمعمولی سپس به ترتیب ماهی آمور( ماهی سفید یا علفخوار)، ماهی فیتوفاگ (سیلور)، ماهی بیگ هد (سرگنده) تکثیر می شوند.

ویسی در ادامه فرایند کار در سالن تکثیر را وزن کشی ماهیان مولد، تعیین دوز تزریقی هورمون هیپوفیز به مولدین، تخم ریزی و نگهداری تخم ها در سیستم انکوباسیون، مراحل لاروی و تحویل به بخش پرورش جهت پرورش لارو مطرح کرد.

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز با بیان اینکه نیاز به بچه ماهی به عنوان مهمترین عامل تولید هرساله افزایش می یابد؛ افزود: تولید ۲۰ میلیون لارو کپورماهیان و ۴۰ میلیون لارو ماهیان بومی در راستای رهاسازی و حفظ ذخایر منابع آبی استان و عرضه به بخش خصوصی هدفگذاری شده است.