تاکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان مشاهده نشده است، گفت: شهروندان به منظور حفظ سلامتی خود و افراد خانواده از خرید مرغ زنده و یا کشتارهای خیابانی جداً پرهیز و گوشت مرغ مصرفی و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر که تحت […]

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان مشاهده نشده است، گفت: شهروندان به منظور حفظ سلامتی خود و افراد خانواده از خرید مرغ زنده و یا کشتارهای خیابانی جداً پرهیز و گوشت مرغ مصرفی و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر که تحت نظر دامپزشکی کشتار و بسته‌بندی شده تهیه کنند.

دکتر مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی و سالن مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های طیور خوزستان با دقت و حساسیت بالا، توسط دامپزشکی رصد و پایش می‌شود و از ابتدای سال تاکنون نیز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل این بیماری افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بعد اقتصادی با درگیری صنعت طیور و غذای مردم و در بعد بهداشتی، سلامتی جامعه را به خطر می‌اندازد بنابراین پیشگیری و کنترل آن برای سازمان دامپزشکی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد که در این راستا هر ساله برنامه‌های کنترل و پیشگیری و مبارزه با آن اجرا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: دامپزشکی خوزستان از ابتدای امسال تاکنون حسب دستورالعمل‌ها، اقداماتی برای پیشگیری و کنترل بیماری انجام داده است؛ بازدیدهای منظم و مکرر دوره‌ای در قالب برنامه مراقبت غیر فعال از تمام واحدهای دارای پرنده اعم از واحدهای روستایی، واحدهای پرورش طیور صنعتی و زیستگاه‌های طبیعی در حیات وحش از جمله تالاب‌ها، سدها و اطراف رودخانه‌ها و کشتارگاه‌های طیور استان، انجام شده است.

کنارکوهی گفت: برخی بازرسی‌ها در قالب تیم‌های مشترک با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان انجام شده و بازدیدهایی که به دنبال دریافت گزارش هر گونه تلفات در پرندگان به اداره‌کل انجام شده در قالب بازدیدهای مراقبت فعال بوده که شامل بازدید و نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های لازم تا حصول نتیجه نهایی است .

وی بیان کرد: به منظور هم‌اندیشی و استفاده از نقطه نظرات و توان بخش خصوصی برای کنترل بیماری‌های طیور، دامپزشکان بخش خصوصی علاوه بر تشخیص و درمان بیماری‌ها به عنوان بازوان بخش دولتی برای اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی و اصول امنیت زیستی به عنوان مسئولان فنی بهداشتی در تمامی واحدهای پرورش طیور صنعتی مستقر بوده‌اند و در قالب سامانه‌های بهداشتی برای شناسایی به موقع و کنترل بیماری‌ها انجام وظیفه می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: برای پیشگیری از این بیماری شهروندان و به ویژه روستاییان به هیچ وجه پرندگان اعم از مرغ‌ها و خروس‌های خود را در محیط روستا رها نکنند و حتما داخل حیاط منزل آن‌ها را با توری فلزی محصور کنند تا با سایر پرندگان آزاد پرواز، ارتباط نداشته باشند.

وی ادامه داد: پرورش‌دهندگان طیور صنعتی نیز باید اصول امنیت زیستی را کاملا رعایت کنند. باید ترددهای خودرو و افراد با رعایت اصول انجام شود و هر گونه کاهش مصرف نهاده و کاهش تولید تخم مرغ و افزایش میزان تلفات را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.

کنارکوهی با اشاره به غیرقانونی بودن هر گونه عرضه و کشتار طیور زنده خارج از کشتارگاه‌های مجاز، تاکید کرد: شهروندان به منظور حفظ سلامتی خود و افراد خانواده از خرید مرغ زنده و یا کشتارهای خیابانی جداً پرهیز و گوشت مرغ مصرفی و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و معتبر که تحت نظر دامپزشکی کشتار و بسته‌بندی شده تهیه کنند.