آیت الله فرحانی : خوزستان مدرسه ایثار ، جهاد ، تشیع ، ولایت و فرهنگ دینی است / شاخص های آموزش و پرورش زیبنده خوزستان و مردم آن نیست

آیت الله فرحانی : خوزستان مدرسه ایثار ، جهاد ، تشیع و فرهنگ دینی است / شاخص های آموزش و پرورش زیبنده خوزستان و مردم آن نیست. همزمان با شروع بهار تعلیم و تربیت زنگ آغازین سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در اهواز ، صبح امروز شنبه ۲ مهر طی مراسمی با حضور آیت الله عبدالکریم فرحانی […]

آیت الله فرحانی : خوزستان مدرسه ایثار ، جهاد ، تشیع و فرهنگ دینی است / شاخص های آموزش و پرورش زیبنده خوزستان و مردم آن نیست. همزمان با شروع بهار تعلیم و تربیت زنگ آغازین سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در اهواز ، صبح امروز شنبه ۲ مهر طی مراسمی با حضور آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ، دکتر صادق خلیلیان استاندار خوزستان ،دکتر سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ، مجتبی همتی فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک آموزش و پرورش ،‌مسعود حمیدی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در دبیرستان شاهد شیخ انصاری نواخته شد

در این مراسم آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت و جایگاه نظام تعلیم و تربیت در آموزه های دینی و قرآنی بر ضرورت بازخوانی رسالت و تحول در ساختارها و شیوه های آموزشی و تربیتی در راستای تحقق اهداف و راهبردهای مندرج در سند تحول اموزش و پرورش تاکید کرد و گفت : تربیت در اسلام دارای راه و رسم منسجم و کاملی است. به همین منظور در قرآن و سنت برای انسان یک برنامه زندگی کاملاً منسجم و نظام‌دار طراحی شده است. انسان برای بهره بردن از آن برنامه کامل، سالم و همه جانبه باید تحت یک تربیت صحیح و البته فراگیر به نحوی که تمام طول عمر او و همه جوانب و ابعاد انسانی‌اش را در بر گیرد، باشد.وی افزود : با دوراندیشی و نگاه نافذ مقام معظم رهبری در قالب ابلاغ سیاست های کلی و تدوین سند تحول ، راهبرد ها و رسالت آموزش و پرورش بطور دقیق و شفاف تبیین و تدوین گردید و در حال حاضر باید جهت گیری ها و حرکت مجموعه نظام تعلیم و تربیت طبق نقشه راه ترسیم شده از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی باشد

وی افزود : در منابع اسلامی آنچه هدف ارسال رسل و بعثت انبیاء الهی (علیهم‌السّلام) شمرده شده است، تربیت انسان و انسان‌سازی و به فعلیت رساندن تمام گنجینه‌ها و استعدادهای نهفته در درون وی بوده است. هدف از آفرینش انسان و تربیت او جز این نمی‌تواند باشد. اتفاقاً در قرآن خداوند نیز به عنوان مربی انسان معرفی شده است.

آیت الله فرحانی در تشریح ابعاد منظوعه علم تعلیم تربیت اظهار کرد : در علم تعلیم و تربیت از جمله مهمترین امور، نظریه‌پردازی و نیز پی‌ریزی یک نظام تربیتی منسجم و کارآمد می‌باشد و مهمترین عناصر در یک نظام تربیتی عبارتند از: اهداف، مبانی، اصول، شیوه‌ها، خط مشی‌ها، و روش‌های تربیتی، ‌که بخش زیادی از آن در منابع اسلامی آمده است، بقیه امور از قبیل، راهبردها، وسایل و ابزار، تکنیک‌ها و فنون، یا عبارت اخرای همان چهار امر است یا فرعی از فروعات همانهاست که باید از علوم دیگر کمک گرفته شوند. در تعلیم و تربیت اسلامی از جهت منابع علمی تنوع بسیاری مشاهده می‌شود. قرآن کریم و روایات، منابع بسیار غنی و عمیقی در جهت استخراج و استنباط بسیاری از مسائل مربوط به تعلیم و تربیت به حساب می‌آیند.
وی در ادامه گفت : فلاسفه و مربیان مسلمان تعلیم و تربیت با استفاده از منابع غنی و پایان ناپذیر وحی و میراث گرانقدر انبیاء الهی و ائمه اطهار (علیهم‌السّلام) آثار گرانسنگی را از خود در تربیت به یادگار گذاشته‌اند. منابع موجود در این زمینه که از قدیم توسط فلاسفه و مربیان مسلمان تعلیم و تربیت به نگارش درآمده، می‌تواند شاهد این مدعا باشد.

آیت الله فرحانی در پایان با اشاره به خروجی و شاخص های آموزش و پرورش خوزستان گفت : علی‌رغم داشتن استاندار فعال و متعهدی همچون جناب دکتر خلیلیان و مدیرکل ارزشمندی مانند آقای حمیدی نژاد و سایر نیروهای عالم و صاحب در نظر در حوزه آموزش و پرورش اما باید بپذیریم که شاخص های آموزش و پرورش در خوزستان بویژه طی دو دهه اخیر در ابعاد آموزشی و فرهنگی قابل قبول نبوده و فرسنگ ها با جایگاه و نقش ناریخی مردم خوزستان در انقلاب اسلامی و تحکیم مبانی فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام فاصله دارد و برای تحول در وضعیت کنونی و بهبود شاخص های آموزش و پرورش خوزستان نیازمند عزم راسخ ، جهاد مستمر و تلاش همه نیروهای موثر و متعهد می باشیم ، وضع کنونی زیبنده خوزستان و مردم فرهنگ پرور و انقلابی آن نیست و برای تغییر همه باید به میدان بیاییند