مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با عصرما؛

تاکنون ۹۶هزار تن خرما در خوزستان برداشت و به فروش رفته است

حسنی نسب مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگویی با عصر ما اظهار کرد : استان خوزستان دارای سطح ۴۲۹۰۰هکتار نخیلات با ۷ میلیون نفر نخل و بیش از ۲۲۳۰۰بهره بردار می باشد. سطح زیر کشت نخیلات در ۲۰ شهرستان استان می باشد که شهرستانهای با بیشترین سطح و تولید به ترتیب شادگان، آبادان […]

حسنی نسب مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگویی با عصر ما اظهار کرد : استان خوزستان دارای سطح ۴۲۹۰۰هکتار نخیلات با ۷ میلیون نفر نخل و بیش از ۲۲۳۰۰بهره بردار می باشد. سطح زیر کشت نخیلات در ۲۰ شهرستان استان می باشد که شهرستانهای با بیشترین سطح و تولید به ترتیب شادگان، آبادان و کارون هستند.

حسنی نسب افزود : برداشت خرما از نیمه دوم شهریورماه از سطح ۳۶۷۰۰هکتار نخیلات مثمر استان آغاز شد. برآورد می شود بیش از ۲۴۲هزارتن انواع محصولات شامل خارک، رطب و خرما از نخیلات استان برداشت شود. مهمترین ارقام خرمای استان استعمران، برحی، بریم، دیری، زاهدی، خضراوی،گنطار، کبکاب و عویدی هستند که این استان با داشتن بالغ بر ۷۵ رقم خرما از مهمترین مراکز ذخائر ژنتیکی مناطق خرماخیز می باشد. همچنین سایر ارقام پر ارزش تجاری نظیر مجول و پیارم نیز در حال توسعه هستند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به روند تعیین قیمت خرما اشاره و افرود : در سال جاری قیمت گذاری خرمای استعمران توافقی براساس آنالیز هزینه تولید و پس از برگزاری مجموعه نشست های تخصصی توسط سازمان جهاد کشاورزی با حضور انجمن خرمای استان، اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار، نظام صنفی کشاورزی، نمایندگان نخلداران، اتاق های بازرگانی در موعد مقرر انجام و قیمت هرکیلوگرم خرمای استعمران درجه یک ۱۳۰هزار ریال تعیین شد. تمامی هزینه های تبعی شامل جعبه، کرایه حمل و سایر هزینه های جانبی بر عهده کارگاههای خریدار خواهد بود.

حسنی گفت : تا تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ میزان ۹۶هزار تن خرما برداشت و به فروش رفته است که میزان ۷۴هزارتن از این محصول در کارگاههای بسته بندی برای مصرف داخلی و میادین تره بار فروش رفته است. همچنین میزان ۲۲هزارتن خرمای استعمران با هدف صادرات، توسط کارگاههای صادر کننده خریداری شده است و برداشت و حمل مابقی محصول به کارگاهها با نظارت جهاد کشاورزی در حال انجام می باشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: هر ساله در استان خوزستان بیش از ۸۵هزارتن خرمای استعمران با هدف صادرات، بصورت توافقی از نخلداران خریداری می شود. ورود خرمای استعمران به کارگاههای صادر کننده، علاوه بر‌ ارزآوری موجب رونق وسیع اشتغال در کارگاهها می شود، به گونه ای که ۳۰۰۰نفر بطور مستقیم و ۲۰هزار نفر بطور غیرمستقیم در طول سال در این رسته مشغول بکار می شوند. همچنین وجود کارگاههای مذکور موجب ایجاد ارزش افزوده خرمای تولیدی، رونق اقتصادی و استمرار حیات نخیلات در استان و کشور می شود.

حسنی در پایان گفت :سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، ضمن حمایت از استمرار فعالیت، توسعه و به روزسانی صنایع بسته بندی و صادرکننده موجود، از سرمایه گذاران جدید در زمینه صنعت فرآوری و بسته بندی خرما دعوت نموده و حمایت های لازم نظیر آموزش و راهنمایی، پرداخت تسهیلات ساخت کارگاه و خرید خطوط تولید و تامین اعتبار سرمایه گردش را فراهم می نماید.