تشریح برنامه‌ها و اقدامات دولت در خوزستان از زبان استاندار

استاندار خوزستان به تشریح برنامه ها و اقدامات دولت در استان پرداخت.صادق خلیلیان در گفت و گوی تلویزیونی با مردم به مناسبت آغاز هفته دولت به تشریح برنامه ها و اقدامات دولت سیزدهم در استان پرداخت. بهره برداری آزمایشی ابرپروژه آبرسانی غدیر با ظرفیت پوشش ۵۲ درصد از جمعیت استان، اجرای طرح ضربتی اصلاح نقاط […]

استاندار خوزستان به تشریح برنامه ها و اقدامات دولت در استان پرداخت.صادق خلیلیان در گفت و گوی تلویزیونی با مردم به مناسبت آغاز هفته دولت به تشریح برنامه ها و اقدامات دولت سیزدهم در استان پرداخت. بهره برداری آزمایشی ابرپروژه آبرسانی غدیر با ظرفیت پوشش ۵۲ درصد از جمعیت استان، اجرای طرح ضربتی اصلاح نقاط بحرانی فاضلاب در اهواز، حل مشکلات و ساماندهی شرکت نیشکر هفت تپه، تامین آب شرب پایدار برای ۱۵۰۰ روستا، تدوین و تصویب طرح های سفر ریاست جمهوری، اختصاص تسهیلات برای صنایع و تولید و اشتغال زایی، افزایش ۵۰ درصدی صادرات غیرنفتی، تکمیل و تجهیز طرح های مهم در بخش بهداشت و درمان، کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید گندم از طریق اصلاح الگوی کشت، ابلاغ بخشنامه استخدام بومی و انتقال مالیات، گردش مالی و خرید محصولات به درون استان، تدارک و آماده سازی مرزهای استان برای خدمت رسانی و تسهیل تردد زائران اربعین حسینی، تسریع در اجرای پروژه های عمرانی، مسکن، راه و دیگر بخش های زیرساختی از جمله مهمترین محورهای سخنان استاندار در این برنامه تلویزیونی بود.به نقل از استانداری خوزستان،سخنان خلیلیان به شرح زیر است:

«فرا رسیدن هفته دولت را که به نام شهیدان والامقام شهید رجایی و شهید باهنر مزین شده است تبریک عرض میکنم. مشی دولت ها باید بر اساس مشی این دو شهید بزرگوار باشد و ما بتوانیم به تبع از این مشی به مردم خدمت رسانی کنیم و دولت مردمی سیزدهم هم با سفرهای استانی و اجرای طرح های عمرانی آن را متبلور ساخت.

برای هفته دولت ۱۰۲۲ پروژه مختلف آماده افتتاح داریم که ۱۹۶ طرح از آن از محل اعتبارات استانی بوده و مابقی از محل اعتبارات ملی است و ده هزار میلیارد تومان برای این پروژه ها هزینه شده است.

در ابتدای فعالیت دولت در استان با تلاطم های مختلف کارگری و در راس آن شرکت نیشکر هفت تپه مواجه بودیم که با مکاتبه ای که به رئیس جمهور محترم داشتم و پیگیری هایی که داشتیم این شرکت به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان الحاق شد و خوشبختانه شرایط ان به سامان شد و معوقات کارگران پرداخت شد. همچنین کارخانه اورهال شد و کشت جدید صورت گرفت و در حال حاضر روند خوبی طی میکند.

مشکل دیگر استان بخش فاضلاب در شهرهای مختلف استان بویژه در اهواز بود. در ابتدای مسئولیتم در برخی معابر با وجودیکه فصل بارندگی شروع نشده بود شاهد پس زدگی فاضلاب بودیم که ناشی از رها کردن امور در طی شش هفت سال گذشته بود. در یک طرح ضربتی ۱۴۴ نقطه بحرانی شناسایی کردیم و شرکت آبفا از اعتباراتی که از محل استان و سفرهای دولت اختصاص دادیم این نقاط را ساماندهی کرد و این طرح اضطراری در راستای طرح جامع فاضلاب اهواز انجام شد و خوشبختانه در پاییز و زمستان گذشته حدود ۸۰ درصد مشکلات کاهش پیدا کرد. البته در ۷۰ نقطه دیگر هم در حال کار هستیم که برای فصل پاییز آماده باشیم و با بازسازی و توسعه شبکه ظرف دو سال طرح جامع فاضلاب اهواز اجرایی خواهد شد البته در سایر شهرستان ها هم اقدامات لازم جهت ساماندهی فاضلاب در دست اقدام است.

با اجرای این اقدامات ورودی های فاضلاب به کارون تقریبا قطع میشود و در تصفیه خانه های غرب و شرق اهواز تصفیه میشود که پساب تصفیه شده را میتوانیم در صنعت و کشاورزی استفاده نماییم. تصفیه خانه شرق هم شبکه آن را اجرایی کردیم و در مدار بهره برداری قرار دادیم که روزانه ۱۱۰ هزار متر مکعب فاضلاب را تصفیه می کند.

برای ساخت تصفیه خانه غرب اهواز در حال پیگیری هستیم همچنین ۴ تصفیه خانه فاضلاب در شهرستان های آبادان، خرمشهر، ماهشهر و بندر امام نیز در آستانه بهره برداری است و انتظار میرود تا پایان سال تکمیل شوند. تصفیه خانه فاضلاب شادگان نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است که پساب تصفیه شده در آن در صنعت فولاد و آبیاری نخیلات استفاده میشود.

مشکل دیگر استان بحث آب آشامیدنی است. ۳۰ درصد از آبهای شیرین کشور در استان هست با این وجود در برخی نقاط استان آب بی کیفیت در اختیار مردم قرار داده میشود. در همین راستا رییس جمهور محترم دستور تسریع اجرای طرح آبرسانی غدیر را دادند که در افق ۱۴۲۵ بناست به ۲۴ تا ۲۵ متر مکعب بر ثانیه برسد که آب مطمئن و پایداری را در اختیار مردم قرار خواهد داد و حدود ۱۸ شهر و ۵۰۰ روستا و در واقع ۵۲ درصد از جمعیت استان از آن بهره مند میشوند. و آب آن که از منبع سد کرخه بود به سد دز منتقل میشود که آب بسیار گوارا و با کیفیتی است و آبی که از سد دز گرفته میشود ۵ برابر کیفیت بهتری نسبت به آب کرخه دارد که ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت استان را تحت پوشش قرار میدهد البته در هفته دولت به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار میگیرد و شامل ده پمپ و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله و ارفاع ۲ متر است.

مصوبات سفر ریاست جمهوری برای استان شامل ۱۰۹ ردیف مصوبه در زمینه های مختلف عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان، راه آب و غیره میشود و بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان در طی سه سال برای این طرح ها اختصاص پیدا میکند. البته چون دولت تازه تشکیل شده بود و اولین سفر آن به خوزستان بود هنوز ساز و کار مصوبات سفر ریاست جمهوری مشخص نشده بود پس از اینکه مسوولیت استانداری را پذیرفتم مشکلات استان را احصا کردیم و موفق شدیم مصوبات را آماده نماییم و در حضور معاون اجرایی رییس جمهور و وزیران همه طرح ها تصویب شد و به جد دنبال کردیم و خوشبختانه دولت هم با ما همراهی میکرد و این امر نشان میدهد عزم دولت در پشتیبانی از استان و حل مشکلات در بالاترین سطح قرار دارد. این مصوبات در دی ماه به ما ابلاغ شد.

۲۵ درصد کل اعتباراتی که بین همه استان ها در سال گذشته تقسیم شد به استان خوزستان تخصیص یافت و ما دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را به صورت نقد دریافت کردیم و این امر نشاندهنده آن است که دولت پای کار است که در نتیجه آن پروژه های بزرگی همچون طرح آبرسانی غدیر و طرح ضربتی فاضلاب اهواز اجرا شد. همچنین ده بیمارستان را جهت تجهیز و تکمیل تصویب کردیم که از جمله آن بیمارستان علوی آبادان است که به اتمام رسیده است و در چهارچوب کمکهایی که بنیاد علوی در قالب مصوبات سفر اختصاص داد انجام شد و بخش اورژانس آن تکمیل شده است و سایر بخش ها هم در مراحل نهایی هستند و پس از تست آسانسور سایر بخش ها هم مورد بهره برداری قرار می گیرد که در توریست درمانی بسیار اهمیت دارد. بیمارستان قلب خرمشهر یک بیمارستان بسیار مهمی است که روند اجرایی آن سرعت گرفته است. ۲۴ شبکه بهداشت و درمان نیز در سطح شهرستان های مختلف آماده بهره برداری در هفته دولت هست. کار بزرگ دیگر آی سی یو بیمارستان گلستان است که جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری است و در خاورمیانه بی نظیر است همچنین بخش اورژانس مادر بیمارستان رامهرمز آماده بهره برداری است.

سال گذشته آب شرب ۱۱۰۰ روستا یا پایدار شد یا آب جدید به آنها رسید. امسال هم ۴۰۰ روستا صاحب آب شرب پایدار شدند. در منطقه غرب استان حدود ۲۰ تا ۳۰ روستا داریم که با تانکر آبرسانی میشوند که با بهره برداری از طرح آبرسانی غدیر مشکل آنها نیز برطرف خواهد شد. البته هنوز روستاهایی در نقاط مختلف استان داریم که باید آب آشامیدنی آنها را تامین کنیم که ظرف یک تا دو سال آینده انجام خواهد شد.

از جمله مصوبات سفر راه ها بود که ۶ تا ۶.۸ هزار میلیارد تومان برای این بخش از محل مسوولیت های اجتماعی شرکت ها هزینه میشود و آن را در چهارچوب مصوبات سفر گنجاندیم. برخی جاده ها از جمله جاده اهواز خرمشهر ۳۰ سال بود رها شده است که آن را در چهارچوب مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار دادیم و برای آن اعتبار تخصیص دادیم و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. دو راه اصلی داریم یکی استان ما را از طریق دزپارت به چهارمحال و بختیاری و مرکز کشور متصل میکند که بسیار راهبردی است که در چهارچوب مصوبات سفر گنجاندیم و عملیات اجرایی در سی کیلومتر از آن آغاز شده است. یک جاده از رامهرمز بهبهان استان را به سمت گچساران و فارس متصل میکند که آن هم بیش ۳۰ سال رها شده که جزو مصوبات آوردیم و به آن اعتبار اختصاص دادیم و کار در این محور آغاز شده است.

همچنین طرح مهم دیگر راه آهن اهواز و اندیمشک است که ۸۰ درصد از آن دو خطه شده است و قبل از شروع این دولت شش سال اجرای آن متوقف شده بود.همچنین محور ایذه مسجدسلیمان نیز بازگشایی شد که موجب تسهیل تردد و کوتاه شدن مسیر به میزان حدود ۷۰ کیلومتر شد.در زمینه بنادر و صنایع نفت و گاز هم اقدامات خوبی در دست اقدام داریم که طی روزهای آینده با حضور مسوولان کشوری پروژه های مهمی در این بخش ها به بهره برداری خواهد رسید.یکی از اولین اقداماتی که در دولت انجام دادیم ابلاغ بخشنامه برای استخدام بومی بود که آن را بخشنامه کردیم و در حال اجرا است و تا حدی رسیده ایم که رقابت به سطح شهرستان ها رسیده است و به جز برخی تخصص های ویژه اشتغال ما از داخل استان است.

بخشنامه الزام استخدام بومی کاملا مبتنی بر قانون است که استناد قانونی آن هم از اداره کل کار و امور اجتماعی گرفتیم و آن را اعلام نمودیم. پرداخت بخشی از مالیات ها را در استان آوردیم همچنین انتقال گردش مالی بانک ها و خریدهای شرکت ها از محصولات درون استان را ملزم نمودیم.۳ هزار میلیارد تومان در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای توسعه سرمایه گذاری و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی موجود که صنایع مختلف را شامل شده است و ۷ هزار شغل ایجاد میکند اختصاص دادیم.۲ هزار میلیارد تومان هم در قالب تسهیلات قرص الحسنه جهت ایجاد شغل اختصاص یافته است که ۵ هزار شعل ایجاد می کند.

سال گذشته قرار بود ۱۹ هزار شغل ایجاد شود که ۲۲ هزار شغل ایجاد شد و در پنج ماهه ابتدای امسال نیز ۲۰ هزار شغل جدید با نام و نشان در استان ثبت و ایجاد شده است.فولاد شادگان طرح بزرگ سرمایه گذاری است که توسط بخش خصوصی انجام شده و آماده افتتاح است. در شیلات و پرورش میگو یک طرح بزرگ و یک پست برق در هندیجان آماده افتتاح است.ما به دنبال بهره برداری های کاذب و نمایشی نیستیم و کاملا شفاف روند طرح ها را به مردم اعلام میکنیم و هر وقت یک طرح به صورت کامل اجرا شود مورد بهره برداری قرار میگیرد.

خوشبختانه کارهای خوبی برای تسهیلات اشتغال زایی و تولیدی انجام دادیم. در اعطای تسهیلات اشتغالزایی بانکها قبلا رتبه ۲۷ را در سطح کشور داشتیم و امروز به رتبه ۱۱ رسیده ایم و دنبال ارتقای این رتبه نیز هستیم. نتیجه همه این اقدامات این است که نرخ بیکاری در استان یک درصد کاهش یافته است.در صادرات غیرنفتی در مقایسه ۹ ماهه از ۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار به ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار رسیدیم و به عبارتی ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی ما افزایش داشته است و در نتیجه آن ارز وارد کشور شده و به کنترل تورم کمک کرده است. طرح جهش ملی مسکن در این دولت فعال شده است.در دولت قبل نه به مسکن نه به طرح های عمرانی توجهی صورت نگرفت و نرخ رشد اقتصادی استان در چهار سال دولت قبل عمدتا منفی بود.

مسائل فرهنگی خیلی عام و گسترده است؛ در چهارچوب مصوبات سفر ۴۲۰ میلیارد تومان علاوه بر اعتباراتی که به صورت عادی در بودجه داریم به حوزه فرهنگ در نظر گرفته شده است. خوشبختانه اقدامات خوبی در یک سال گذشته در این بخش انجام شده است از جمله خانه هنرمندان است که آماده بهره برداری است.چندین بار فرهنگسرا در شهرهای مختلف در هفته دولت افتتاح خواهند شد. اعتباری هم برای پشتیبانی از مساجد در نظر گرفته ایم که بتوانیم از این ظرفیت فرهنگی که در بطن جامعه هست استفاده کنیم.

با توجه به وقفه دو ساله در مراسم اربعین اشتیاق مردم به مشارکت در آن بیشتر شده است. پیش بینی این است که در کل کشور ۵ میلیون زائر داشته باشیم که دو میلیون از این رقم از خوزستان تردد صورت میگیرد که ۷۰ درصد آن از شلمچه و سی درصد از چذابه عبور و مرور صورت خواهد گرفت.بدین منظور ظرفیت های استانی و ملی را پای کار بردیم. پارکینگ ها در حال آماده سازی است. پارکینگ شلمچه آماده شده است که پذیرای خودروهای زائران باشیم که امنیت آن هم ارتقا یافته است. پارکینگ چذابه هم امیدواریم تا دو روز آینده قراردادش امضا شود البته کارهای زیرساختی آن انجام شده است و فقط نیاز به متولی دارد.

برای مواکب هم در دو بخش مردمی و دولتی در حال تدارک و خدمت رسانی هستند و من در ۱۶ روز اخیر سه نوبت از چذابه و چهار نوبت از شلمچه بازدید داشتم و وزیر کشور نیز دو نوبت سفر داشتند. ۴۸ گذرگاه در شلمچه و ۲۴ گذرگاه به علاوه دو گذرگاه در چذابه جهت جلوگیری از ایجاد ازدحام آماده نمودیم و برای هماهنگی کارها هم با استاندار بصره عراق جلسه ای داشتم. حدود سیصد تا چهارصد هزار زائر اتباع خارجی نیز خواهیم داشت. با توجه به فصل گرما در حال احداث سایه بان و مه پاش هستیم و بخش هایی از آن نیز ساخته شده است.

بیمارستان و اورژانس نیز در مرزها با تدارک خوب شامل موتورلانس، آمبولانس، سه هلی کوپتر و یک هواپیمای استندبای آماده خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی هستند.از همه زائران عزیز خواهش میکنم حتما در سامانه سماح ثبت نام نمایند و با پرداخت هزینه جزئی به مبلغ ۱۸ هزار تومان خود را بیمه کنند.یکی از مشکلات استان راکد بودن واحدهای صنعتی بود که موفق شدیم ۱۶۲ واحد را احیا کنیم که ۴۹۰۰ شغل در این بخش ایجاد شد.سال گذشته نیز با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارندگی با تغییر الگوی کشت موفق شدیم تولید گندم را به میزان ۲۴ درصد افزایش دهیم و رتبه اول را در سطح کشور در تولید و خرید تضمینی گندم کسب نمودیم.»