طرح مسائل کلیدی خوزستان در سفر رئیس جمهور / وضعیت کرونا در خوزستان خوب نیست

استاندار خوزستان دستاوردها و پیگیری سفر رئیس جمهور به استان خوزستان را تشریح کرد.قاسم سلیمانی‌دشتکی در خصوص دستاوردها و پیگیری سفر رئیس جمهور به خوزستان اظهار کرد: مدیران و مسئولان در بخش خصوصی و دولتی باید توانمندی، قدرت، شجاعت و روحیه جهادی در حد استان خوزستان داشته باشند تا بتوانند مدیریت کنند. بسیاری از مدیران […]

استاندار خوزستان دستاوردها و پیگیری سفر رئیس جمهور به استان خوزستان را تشریح کرد.قاسم سلیمانی‌دشتکی در خصوص دستاوردها و پیگیری سفر رئیس جمهور به خوزستان اظهار کرد: مدیران و مسئولان در بخش خصوصی و دولتی باید توانمندی، قدرت، شجاعت و روحیه جهادی در حد استان خوزستان داشته باشند تا بتوانند مدیریت کنند. بسیاری از مدیران این خصوصیات را دارند و البته برخی از مدیران نیز این خصوصیات را ندارند. وی افزود: وقتی استاندار خوزستان شدم، علاوه بر مشکلات عمومی استان مثل وضعیت نابسامان سیستم فاضلاب در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان، با سیستم بسیار ضعیف آب شرب در شهرها و روستاها و مشکلات دفع آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها مواجه بودیم و زیرساخت‌های توسعه‌ای و زیرساختی نیز در شان استان خوزستان نبوده و نیست.

استاندار خوزستان گفت: زیرساخت‌ها در خوزستان باید در شان زیرساخت‌های کشور باشد. در خوزستان کار شده است اما باید اقدامات بیشتری برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها انجام شود.وی عنوان کرد: وقتی وارد استانداری خوزستان شدم، بیش از ۱۷۰ نفر از بخش‌های دیگر در استانداری خوزستان بودند و بیش از ۶۰ نفر نیز از بخش‌هایی در استانداری حضور داشتند که از نظر قانونی امکان فعالیت آن‌ها در استانداری خوزستان وجود نداشت.سلیمانی‌دشتکی افزود: همچنین باب غلطی در استان خوزستان به اسم ترک تشریفات برای اجرای پروژه‌ها وجود داشت. ترک تشریفات تنها در زمانی که مجبور هستیم باید انجام شود و در این غیر این صورت مفهوم خیلی بدی دارد. من در پنج استان فعالیت داشته‌ام و در هیچ استانی وضعیت اجرای پروژه‌ها و ترک تشریفات به این شکل نبوده است.وی گفت: در چند مقطع اعتبارات خوبی به خوزستان داده شده است و برای پروژه‌های عمده مثل طرح آبرسانی غدیر و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیز اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.

استاندار خوزستان با اشاره به تنش آبی اخیر عنوان کرد: این بحران اگرچه خسارت زیادی به وجود آورد و تعدادی دام تلف شدند و مردم نیز با مشکلات جدی مواجه شدند اما بحران را به سرعت به یک فرصت تبدیل کردیم و یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در یک مرتبه و با تخصیص صددرصدی دریافت کردیم.وی با اشاره به بحث مدیران پروازی گفت: منظور صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص مدیران پروازی در سفر آقای رئیسی به خوزستان، مدیران پتروشیمی‌ها و مدیران اصلی است که مباحث استخدامی را در اختیار دارند. نباید همه مدیران زیر سوال بروند زیرا بسیاری از مدیران، مخلصانه در حال کار هستند.

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه آقای رئیسی روحیه عمل‌گری بسیار قوی دارد، تصریح کرد: در بحث تنش آبی، آقای رئیسی که آن زمان در قوه قضائیه بود حداقل سه مرتبه با شخص من به صورت تلفنی صحبت کرد. در مباحث اقتصادی تنش‌دار خوزستان مثل نیشکر هفت تپه نیز پیگیری‌های بسیار خوبی از سوی ایشان انجام شد.وی با اشاره به اینکه سفر آقای رئیسی به خوزستان واقعا سرزده بود، ادامه داد: در این سفر استقبال غیر رسمی بود و تنها تعداد بسیار محدودی از مدیران حضور داشتند. بلافاصله پس از استقبال در فرودگاه از سیستم آب و فاضلاب در مناطق اهواز بازدید کردیم و پس از آن نیز کاملا سرزده به بیمارستان رازی اهواز رفتیم و آن بحث‌هایی که مطرح شده بود صحت نداشت.

استاندار خوزستان افزود: پس از آن با حضور در منطقه جفیر، یک پروژه آبرسانی را افتتاح کردیم. گروه‌های جهادی و سپاه تلاش بسیاری در آبرسانی در آن منطقه انجام داده بودند و برای اینکه نشان دهیم که گروه‌های جهادی می‌توانند به خوبی کار کنند، با حضور رئیس جمهور به این منطقه رفتیم.وی گفت: در سفر آقای رئیسی به خوزستان، مسائل روز و مسائل و مباحث کلیدی استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. کرونا، خرید تضمینی خرما، لایروبی فاضلاب شهرها و کمک استان‌های معین برای جمع‌آوری روان‌آب‌ها از جمله مباحث روز استان بود که با حضور رئیس جمهور در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

سلیمانی‌دشتکی افزود: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، طرح آبرسانی غدیر، اصلاح سیستم فاضلاب و آب شرب خوزستان و همچنین طرح ماده ۵۶ از جمله مباحث کلیدی خوزستان بودند که در سفر آقای رئیسی به خوزستان مورد بررسی قرار گرفتند و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شد.وی با اشاره به بازدید رئیس جمهور از منطقه حصیرآباد اهواز گفت: پهنه‌های آسیب‌پذیری در اهواز وجود دارد که بسیار آسیب‌پذیر و خطرناک هستند. چهار منطقه در اهواز وجود دارد که در پهنه خطر هستند و قرار است یک مجتمع یک هزار و ۶۸۰ واحدی برای جابه‌جایی ساکنان این مناطق در خطر احداث شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: در منطقه حصیرآباد حدود ۸۰ تا ۹۰ خانه وجود دارد که در مناطق بسیار خطرناک هستند. تصمیم‌گیری شده که برای ساکنان این خانه‌ها تعدادی واحد رهن شود تا نسبت به جابه‌جایی آن‌ها اقدام شود و پس از اینکه مجتمع یک هزار و ۶۸۰ واحدی ساخته شد به آن خانه‌ها منتقل شوند.وی با اشاره به طرح آبرسانی غدیر گفت: در سفر رئیس جمهور به خوزستان، وزیر نیرو عنوان کرد که با اعتبار یک هزار میلیاردی می‌تواند به کمک اجرای یک طرح میان‌بر، در مدت زمان هشت تا ۱۰ ماه طرح آبرسانی غدیر را اجرایی کند. برای طرح اصلی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سلیمانی‌دشتکی افزود: در سفر آقای رئیسی به خوزستان برای فاضلاب و روان‌آب‌ها تصمیمات خوبی اتخاذ شد و برای خرید خرما نیز پیشنهاداتی به وزیر کشاورزی دادیم و قرار است بیش از ۹ هزار تن خرما به صورت تضمینی در استان خوزستان خریداری شود.وی گفت: بیش از ۷۰۰ روستا در خوزستان وجود داشت که دارای تنش آبی بودند اما اکنون با اقدامات انجام‌شده و با افتتاح طرح‌های آبرسانی، مشکل تنش آبی حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ روستا حل شده است و برای باقی روستاها نیز در تلاش برای حل مشکلات هستیم.

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت موج کرونا در استان خوزستان عنوان کرد: وضعیت کرونا در خوزستان حال و روز خوبی ندارد و متاسفانه به طور متوسط روزانه ۶۰ نفر در خوزستان بر اثر کرونا فوت می‌کنند اگرچه وضعیت آمار بهبودیافته‌ها بهتر شده است.وی گفت: ۴۷۲ هزار و ۶۰۴ نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون مثبت قطعی بوده‌اند. از ابتدای شیوع کرونا ۴۶۲ هزار و ۳۵۷ بیمار از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در این مدت بیش از ۸ هزار فوتی داشته‌ایم و بیش از ۲ هزار نفر نیز فوتی مشکوک بوده‌اند که می‌توان گفت مجموعا بیش از ۱۰ هزار فوتی کرونا در استان خوزستان داشته‌ایم که نشان می‌دهد وضعیت خوب نیست.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در استان خوزستان افزود: در خوزستان روزانه ظرفیت تزریق ۳۵ تا ۴۰ هزار دوز واکسن وجود دارد. گاهی تزریق واکسن با بن‌بست مواجه می‌شود و متوقف می‌شود اما مجدد از سر گرفته می‌شود. در هفته آینده واکسن زیادی وارد استان خوزستان خواهد شد و روز جمعه نیز حدود ۱۰۰ دوز واکسن وارد خوزستان می‌شود و به سرعت واکسیناسیون را از جمعه بعد از ظهر یا از روز شنبه آغاز می‌کنیم.

وی گفت: اگر همه دنیا، دولت و نظام بسیج شوند و همه امکانات را فراهم کنند اما مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و در اجتماعات حاضر شوند، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت بنابراین مردم ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.استاندار خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، از تصویب نهایی احداث پنج شرکت بزرگ و اشتغال‌زا در خوزستان خبر داد و گفت: طرح تولید نفت سفید، گازوئیل و گاز مایع در شهر آغاجاری، احداث پالایشگاه مشتقات نفتی در بهبهان، احداث کارخانه گازوئیل و روغن‌های پایه در دشت آزادگان و احداث دو پتروپالایش در شهرهای شادگان و رامهرمز، پنج طرح اشتغال‌زایی هستند که به تصویب شورای برنامه‌ریزی خوزستان رسیده و اکنون در انتظار سرمایه‌گذار برای ساخت هستند.