آیت الله حیدری : محدودیت انتقال آب و تغییر کاربری سدها را به عنوان راه‌حل موقت به شورای امنیت ملی ارسال کردیم

 محدودیت انتقال آب و تغییر کاربری سدها را به عنوان راه‌حل موقت به شورای امنیت ملی ارسال و حجت را تمام کردیم. با اعطای مجوز محیط‌ زیستی محرمانه، طرح‌ های خطرناک انتقال آب را قانونی کردند.آیت‌الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد که با اعطای مجوز محیط‌زیستی محرمانه، طرح‌های خطرناک انتقال […]

 محدودیت انتقال آب و تغییر کاربری سدها را به عنوان راه‌حل موقت به شورای امنیت ملی ارسال و حجت را تمام کردیم. با اعطای مجوز محیط‌ زیستی محرمانه، طرح‌ های خطرناک انتقال آب را قانونی کردند.آیت‌الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد که با اعطای مجوز محیط‌زیستی محرمانه، طرح‌های خطرناک انتقال آب را قانونی کردند، اما ما محدودیت انتقال آب و تغییر کاربری سدها را به عنوان راه حل موقت به شورای امنیت ملی ارسال و حجت را تمام کردیم. آیت الله حیدری در نشست مطالبه‌گری علما، روحانیون و طلاب در مورد بحران آب در خوزستان در حوزه علمیه امام مهدی (عج) زرگان اهواز گفت: راه‌حل برای مدیریت بحران آب در خوزستان وجود دارد اما این حل در اختیار مسئولان استانی از جمله استاندار و مدیرعامل سازمان آب‌وبرق خوزستان نیست، زیرا ایشان مسئول مدیریت منابع داخل استان هستند و آب‌ها باید از خارج استان به سمت سدهای خوزستان رهاسازی شود، پس عملاً راه حل آن از طریق مرکز است.

انتقاد از تعارض آمار آب و برق و جهاد کشاورزی دربارهٔ کشت شلتوک

وی افزود: خشکسالی باعث ممنوعیت کشت شلتوک و محدودیت کشت فصلی تا ۳۰ درصد شد. جمعاً ۸۸هزار هکتار حق کاشت داشتند که جهاد کشاورزی می‌گوید تنها ۲۰ درصد این زمین‌ها کاشته شده‌است، در حالی که سازمان آب و برق این رقم را بیش از ۹۰ درصد اعلام می‌کند. این تعارض و اختلاف آمار بین سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی جای تعجب دارد.آیت الله حیدری ادامه داد: کشاورزان به این ممنوعیت توجه نکردند و شلتوک کاری کردند، البته در مناطقی از کارون و کرخه که تحت شبکه و کانال‌های سازمان آب و برق بود عملاً آبی برای کشت نداشتند، زیرا آب به این کانال‌ها وارد نشد.

 بحران اخیر موجب بیکاری کشاورزان و تلف‌شدن احشام دامداران شده‌است

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: عوارض این بحران این است که اولا مشکلات کشاورزی به وجود آمده، کشاورزان بیکار شده‌اند و معیشت آنها به خطر افتاده‌است. ثانیاً احشام آنها در اثر بی‌آبی یا استفاده از فاضلاب و آب‌های آلوده بیمار شده‌اند و احتمال مرگ آنها می‌رود.وی به دیگر پیامدهای اوضاع بی آب اخیر اشاره کرد و گفت: برخی از دامداران و کشاورزانی که نتوانستند کشاورزی کنند یا احشامشان از بین رفته به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند و افزایش مهاجرت مشکلات حاشیه‌نشینی هم مخاطرات امنیتی خود را به همراه دارد.

 عامل انسانی و غیرطبیعی وضعیت رودخانه‌های خوزستان را رقم می‌زند

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: خشکسالی واقعیتی است که کسی نمی‌توان آن را انکار کند، اما دو عامل انسانی و عوامل غیرطبیعی این وضعیت رودخانه‌ های خوزستان را رقم می‌زند.وی اظهار کرد: بهانه تأمین آب شرب برای استان‌های فلات مرکزی دلیل انتقال آب‌های خوزستان به اصفهان و دیگر استان‌ها بود اما عملاً این آب‌ها برای توسعه صنایع، کشاورزی و فضای سبز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

 حجت را بر شورای امنیت ملی تمام کردیم

آیت الله حیدری دربارهٔ راه حل‌های بحران گفت: راه این بحران این است که اولا حتی اگر شده برای مدت موقت انتقال آب به فلات مرکزی را قطع کنند یا کاهش دهند تا سدهای خوزستان آبگیری شوند و ثانیاً این است از آن ۳۴ سدی که بالا دست کرخه ایجاد شده‌است، آب را به سمت کرخه در خوزستان رها کنند.وی ادامه داد: ما این راه حل‌ها را از طریق نامه به شورای امنیت ملی و مسئولین ارائه کردیم و حجت را تمام کردیم و امیدواریم عمل کنند.