روحانی:دولت در برابر خرمشهر احساس دین می کند.

رییس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای رفع اشکالات موجود در روابط خارجی کشور، بر ضرورت تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه و جهان تاکید کرد. به گزارش خبرنگار سیاسی عصرما ،حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مردم خرمشهر در مسجد جامع این شهر،اظهار کرد:دولت مصمم است روابط با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت […]

رییس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای رفع اشکالات موجود در روابط خارجی کشور، بر ضرورت تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه و جهان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی عصرما ،حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مردم خرمشهر در مسجد جامع این شهر،اظهار کرد:دولت مصمم است روابط با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت کند.وی تصریح کرد: باید با همه کشورهای منطقه و همسایه روابط خوبی داشته باشیم و چنانچه در روابط با این کشورها اشکالی وجود دارد، دولت مصمم به رفع آن است.رییس‌جمهور همچنین، بهبود روابط با کشورهای همسایه را در توسعه استان خوزستان و همچنین شهر خرمشهر مؤثر دانست.

روحانی که با شعارهایی نظیر “صل‌الله محمد یاور رهبر آمد“، “دست گل محمدی به شهر ما خوش آمدی” از سوی مردم خرمشهر، در جمع آنها حضور یافته بود، از مردم خرمشهر با عنوان مردمی مقاوم و فداکار یاد کرد و خرمشهر را شهر جهان‌آراها،‌ همه عشایر،‌ ایثارگران و ایرانی دانست که در برابر ایستادگی آنها و مقاومت این شهر در دوران دفاع مقدس همگان باید سر تعظیم فرو آورند.

وی خرمشهر را نماد ایستادگی و مقاومت ایران در برابر متجاوزان خواند و گفت: اگرچه در این سفر فرصت نشد در بخش‌های مختلف این استان عزیز حضور یافته و صدای مطالبات مردم را از نزدیک بشنوم، اما دیدار با مردم خرمشهر و آبادان به عنوان نماد ایستادگی را بر خود لازم دیدم.روحانی با تایید شعارها و درخواست‌های مردم مبنی بر اینکه خرمشهر نیاز به آبادانی دارد، گفت: راست است که خرمشهر بازسازی شده اما نیاز به نوسازی دارد.رییس‌جمهور ادامه داد: اگرچه دولت‌های پیشین برای خرمشهر قدم‌های قابل ملاحظه‌ای برداشته‌اند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و خواست مردم راه طولانی در پیش داریم.

وی با تاکید بر اینکه “دولت خود را موظف می‌داند و در برابر خرمشهر احساس دین دارد”، گفت: ما یادمان نخواهد رفت روزهای سخت اوایل مهر سال ۱۳۵۹ که خرمشهر تسلیم نشد. خرمشهر و مردمش نماد ایستادگی،‌ جهاد و فداکاری هستند. از سراسر ایران اسلامی نیز به خرمشهر و خوزستان آمدند تا از خرمشهر دفاع کنند.

روحانی با بیان اینکه “امروز از جنگ تحمیلی ۲۵ سال می‌گذرد، خرمشهر زنده است ولی هنوز زخم‌هایی در سینه‌ آن دیده می‌شود”، تاکید کرد: خرمشهر جاودان خواهد ماند. برای خرمشهر باید فداکاری بیشتری انجام شود. امروز که خرمشهر آزاد است و امروز شما مردم رشید و با نشاط در این شهر مشاهده می‌کنید تا رسیدن به آن خرمشهر و آبادان آباد فاصله داریم.

رییس‌جمهور با اشاره به مسائل زیست محیطی و اشتغال در خرمشهر و کل استان خوزستان نیز گفت: نرخ بیکاری قابل قبول نیست. مردان،‌ زنان و دختران و پسران تحصیلکرده نیاز به شغل و اشتغال دارند که برای این کار دولت در طول این پنج‌ماه قدم‌های مؤثری برداشته است و خود را موظف می‌داند که قدم‌های دیگری نیز بردارد.

وی به اقدامات دولت در حوزه پاکسازی و لایروبی اروند اشاره کرد و با یادآوری مذاکراتی که با طرف‌های عراقی در این خصوص انجام گرفته، پاکسازی اروند را زمینه‌ساز آبادانی نه تنها خرمشهر و آبادان بلکه آبادانی بصره و کل منطقه برشمرد.

رییس‌جمهور احیای کارون را نیز در سخنانش مورد تاکید قرار داد و افزود: برای این کار، اولین قدم را دولت برداشته است. باید برای پسامدها و آلاینده‌ها برنامه‌ریزی شود.

روحانی با تاکید بر اینکه “خرمشهر باید نگین تجارت منطقه شود”، گفت: دولت برای این کار، کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اعلام می‌کند.

وی با دعوت از همه کارآفرینان و سرمایه‌داران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در خرمشهر و آبادان، تاکید کرد: باید آبادان و خرمشهر مرکز گردشگری ایران عزیز ما باشد.

روحانی در ادامه خطاب به مردم حاضر و با اشاره به خواسته‌های مردم این منطقه، گفت: می‌فهم چه می‌گویید، می‌فهم کدام خرمشهر مورد نظر شما است، آنچه که گفته شد که برای خرمشهر و آینده آن بررسی شود، درست است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه “امروز بحمدالله خرمشهر و خوزستان امنی داریم”، از نیروهای مسلح به جهت تلاش در جهت برقراری امنیت خوزستان و خرمشهر تقدیر کرد و گفت: باید شیوه حراست و حفاظت از این شهر تغییراتی به خود ببیند تا فعالیت مردم آزادانه شود و سواحل ما به سواحل زیبا مورد نظر مردم برگردد.

وی اشتغال را مسأله اصلی دولت خواند و گفت: دولت می‌داند که در سراسر کشور مشکل اشتغال وجود دارد. خوشحالم که در این پنج ماه قدم کوچکی برای اشتغال برداشته شده است؛ هرچند بیکاری و نرخ آن تکان‌دهنده است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: مهمترین مسأله دولت، اشتغال در کشور، بویژه در خرمشهر و‌ آبادان است. ما برای اشتغال باید محیط امن و آرام بوجود بیاوریم.

وی شرایط امروز کشور را آرام‌تر و آماده‌تر از گذشته توصیف کرد و با اشاره به اجرای توافق ژنو ظرف روزهای آینده و تغییراتی که با اجرای این توافق در حوزه‌های بیمه، کشتیرانی‌، سیستم بانکی و پتروشیمی حاصل می‌شود، گفت: معنای این مسأله این است که شرایط کمی مساعدتر می‌شود.

روحانی تاکید کرد: دولت مصمم است که روابط با کشورهای همسایه و منطقه را تقویت کند. ما باید با همه کشورهای منطقه و همسایه روابط خوبی داشته باشیم. اگر اشکالی در روابط با کشورهای همسایه داریم، دولت موظف به رفع آن است.

رییس‌جمهور، روابط نزدیک با همسایگان را از اموری برشمرد که می‌تواند به بهبود وضعیت خرمشهر و آبادان کمک کند.

وی خطاب به مردم، با بیان اینکه “دولت به تنهایی قادر نیست مشکلات را حل کند”، خاطرنشان کرد: دولت با حمایت شما و لطف خداوند و حمایت رهبری قدم برمی‌دارد.

رییس‌جمهور خطاب به مسئولان نیز گفت: باید مشکلات مردم و بویژه مردم خرمشهر مورد توجه قرار گیرد.

روحانی در ادامه، به تصمیمات اتخاذ شده از جانب دولت در جهت عمران و آبادانی خوزستان اشاره کرد و خطاب به مردم گفت: این دولت اگر به شما قولی داد، پای آن ایستاده و با همه توان از آن را عملیاتی می‌کند. دولت و رییس‌جمهور به شعارها و قول‌های انتخاباتی خود وفادار است و آنها را دنبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه “این دولت هیچ تبعیضی از جمله تبعیض قومیتی را نخواهد پذیرفت و معتقد است که همه مردم ایران باید از حقوق شهروندی برابر برخوردار باشند”، بار دیگر تصریح کرد: در فرصت‌های شغلی و در مسائل اجتماعی، بین زنان و مردان تفاوتی نیست. ما کشورمان را با وحدت‌، اتحاد، همدلی و انسجام آباد می‌کنیم. کینه‌ها را برمی‌داریم و دست وحدت و برادری می‌دهیم تا در کنار هم باشیم.

روحانی با بیان اینکه “گزارشات حکایت از وجود وحدت همدلی در سراسر استان دارد”، به مرور برخی تصمیمات دولت در حوزه آبرسانی در زمین‌های کشاورزی اهواز و تامین آب آشامیدنی سالم اشاره کرد و بر لزوم تأمین بخش آبرسانی سالم به خرمشهر و آبادان ظرف سال آینده تاکید کرد.

بهبود وضعیت فاضلاب استان خوزستان، مسأله دیگری بود که رییس‌جمهور در آن تاکید کرد و گفت: برای ۲۷ شهرستان بیش از ۳۰ طرح عمرانی قابل ملاحظه دنبال خواهد شد که از این تعداد ۱۶ طرح عمرانی روستایی و ۱۶ طرح عمرانی شهری است.

روحانی در ادامه به ارائه آماری از رقم‌های در نظر گرفته شده جهت تامین منابع این طرح‌ها پرداخت و گفت: دولت قدم‌ها را برمی‌دارد اما دست نیاز به سوی شما دراز می‌کند. همه با هم باید کشور را بسازیم. از همه قومیت و عشایر می‌خواهم همه با هم به صحنه بیایند. زمینه فعالیت آماده است.

رییس‌جمهور در پایان خطاب به دستیار ویژه خود در امور اقوام و اقلیت‌ها دینی و مذهبی، از وی خواست به این استان سفر کند و مشکلات و مسائل اقوام و عشایر توجه کند.

وی سخنان خود را با تاکید بر اهتمام دولت بر آبادانی، آبادان و خرمشهر به پایان رساند.