مکرون از تلاش فرانسه برای بهره مندی ایران از مزیت های توافق هسته ای خبر داد

” امانوئل مکرون ” رییس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در بیانیه ای از تلاش های قریب الوقوع پاریس برای اطمینان یافتن از بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از مزیت های توافق هسته ای ۲۰۱۵ ( برجام ) خبر داد.گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه حاکیست، مکرون در این بیانیه با یادآوری “تعهد […]

” امانوئل مکرون ” رییس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در بیانیه ای از تلاش های قریب الوقوع پاریس برای اطمینان یافتن از بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از مزیت های توافق هسته ای ۲۰۱۵ ( برجام ) خبر داد.گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه حاکیست، مکرون در این بیانیه با یادآوری “تعهد کشورش نسبت به رعایت کامل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵” گفت که “در روزهای آتی گام‌هایی را برای حصول اطمینان از اینکه ایران به تعهداتش عمل می‌کند و همچنان از مزیت‌های توافق هسته‌ای بهره مند می‌شود بر می‌دارد. “بر اساس این گزارش، «امانوئل مکرون» همچنین نگرانی خود را بابت کاهش تعهدات هسته‌ای ایران اعلام و از جمهوری اسلامی درخواست کرد که از هرگونه اقدامی که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند؛ خودداری نماید.

این درخواست مکرون در حالی مطرح شده است که کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، “ترامپ با مکرون درباره اقدام جدید ایران برای غنی سازی اورانیوم رایزنی کرده است. “دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز (سه شنبه) با تکرار درخواست خود از مقام‌های ایران برای توافقی جدید گفت: به دنبال توافقی با ایران هستیم که در هر صورت در راستای منافع ایالات متحده باشد.پیش از این، رئیس جمهوری فرانسه گفته بود که حتی اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند اروپا قصد ندارد به تبعیت از آمریکا فوراً تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کند.محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که تهران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بود.

این اقدام ایران بعد از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ خارج شد و تمامی تحریم‌ها را بازگرداند و اعلام کرد که فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند، اقدامی که با محکومیت و اعتراض سایر کشورهای عضو این توافقنامه روبرو شد و آن را بر خلاف توافق برجام توصیف کردند.وزیر خارجه ایران همچنین در توئیتی با اشاره به پاراگراف ۳۶ برجام تاکید کرد که تهران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نوشت: ما ضمن محفوظ بودن حقوق مان، به کشورهای E3+2 چند هفته فرصت دادیم. ما پس از ۶۰ روز نهایتاً دست به اقدام زدیم.

ظریف تاکید کرد: به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران متقابلاً اقدامات معکوس را انجام می‌دهد. کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین هم تصریح کرد که اقدام تهران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده کاملاً طبق حقوق آن بر اساس برجام صورت گرفته است.وی گفت: همانگونه که در بیانیه شورایعالی امنیت ملی ایران نیز تأکید شده بود، ایران در راستای استیفای حقوق خود، مطابق بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام، از ۸ می ٢٠١٩ (۱۸ اردیبهشت) اقداماتی را برای اعاده بخشی از تعادل به برجام، اتخاذ کرده است.

**درخواست از ایران برای توقف همیشگی غنی سازی غیر ممکن است

در همین ارتباط «ژرارد آرو» سفیر پیشین فرانسه در آمریکا هم در توئیتی درخواست از ایران برای متوقف کردن همیشگی غنی سازی اورانیوم را (مطالبه‌ای) غیر ممکن دانست و گفت که هیچ کشوری آن را نمی‌پذیرد. اعمال محدودیت و نظارت بر این فعالیت، تنها راه معقول کوتاه در جلوگیری از وقوع جنگ است.