نخستین جلسه مجلس جدید عراق بدون نتیجه پایان یافت

نخستین جلسه مجلس جدید عراق دقایقی پیش با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد .در نخستین جلسه مجلس جدید عراق که امروز(سه شنبه) برگزار می شود، نمایندگان جدید سوگند قانونی یاد می کنند و پس از آن رییس مجلس و معاونان وی انتخاب خواهند شد .ریاست جمهوری عراق پیش از این طی حکمی از […]

نخستین جلسه مجلس جدید عراق دقایقی پیش با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد .در نخستین جلسه مجلس جدید عراق که امروز(سه شنبه) برگزار می شود، نمایندگان جدید سوگند قانونی یاد می کنند و پس از آن رییس مجلس و معاونان وی انتخاب خواهند شد .ریاست جمهوری عراق پیش از این طی حکمی از مجلس نمایندگان جدید عراق خواسته بود، نخستین جلسه خود را امروز برگزار کند تا پس از آن نیز مقدمات لازم برای تشکیل دولت انجام شود.

81221988-5796978

اولین جلسه پارلمان جدید عراق که امروز (سه‌شنبه) برای تعیین رئیس پارلمان، معاونانش و نخست وزیر و رئیس جمهور جدید تشکیل شده بود، به دلیل اختلافات نمایندگان و گروه‌های مختلف عراقی از حد نصاب خارج شد و به هشت ژوئیه (17 تیر) موکول شد.به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در آغاز این جلسه 255 نماینده از مجموع 328 نماینده حاضر شدند و نمایندگان جدید پارلمان عراق سوگند یاد کردند.این جلسه به ریاست مهدی الحافظ به عنوان مسن‌ ترین فرد در پارلمان آغاز به کار کرد.

در آغاز جلسه پارلمان و پس از این که یکی از نمایندگان کرد خواهان لغو “محاصره” کردستان و پرداخت مجدد حقوق کارمندان منطقه کردستان عراق شد، درگیری لفظی میان نمایندگان ائتلاف کردستان با ائتلاف اتحاد ملی رخ داد.خانم نجیبه نجیب، از نمایندگان کرد در هنگام برگزاری جلسه پارلمان با صدای بلند از نوری مالکی خواست تا به “محاصره” منطقه کردستان پایان دهد و حقوق کارمندان منطقه کردستان را که از چند ماه قبل پرداخت آن متوقف شده است،‌ مجددا پرداخت کند.در پی اختلافات میان بغداد و اربیل درخصوص فروش نفت منطقه کردستان عراق، پرداخت حقوق کارمندان متوقف شده است.نمایندگان ائتلاف اتحاد ملی نیز به این اظهارات پاسخ داده و توجه‌ها را به رخدادهای امنیتی اخیر و خطر آن بر عراق جلب کردند.

در پی این وقایع، رئیس مجلس نیز با فراخوانی نمایندگان به آرامش، جلسه را برای نیم ساعت مشاوره متوقف کرد.پس از نیم ساعت وقت تنفس، نمایندگانی که به صحن مجلس بازگشتند، کم تر از حد نصاب رای گیری بودند و بدین ترتیب امکان رای گیری درباره موضوعات از پیش تعیین شده ممکن نشد.قرار بود در این جلسه رئیس جدید پارلمان و معاونانش و نخست وزیر و رئیس جمهوری جدید تعیین شوند اما جلسه با مناقشات و اعتراضات به تاریخ 8 ژوئیه موکول شد.نوری مالکی، نخست‌وزیر، اسامه نجیفی، رئیس ائتلاف متحدون و صالح مطلق، معاون نخست‌وزیر عراق در این جلسه حضور داشتند.نماینده دبیرکل سازمان ملل نیز در این جلسه پارلمان عراق حضور داشت.در همین حال، خانم حنان فتلاوی، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که اسامه نجیفی باعث شد که نخستین جلسه پارلمان جدید عراق بی نتیجه بماند.وی خاطرنشان کرد: نجیفی خواهان نیم ساعت وقت تنفس جهت مشاوره و رایزنی شد و با این اقدام خود باعث شد که جلسه بی نتیجه بماند.

پایگاه خبری ˈالمسلةˈ عراق نیز دیروز نوشته بود: گروه های مختلف به توافق رسیده اند تا ˈ سلیم الجبوریˈ رییس مجلس باشد و ˈهمام حمودیˈ و ˈحسین الشهرستانیˈ برای منصب نایب رییس مجلس عراق، رقابت می کنند.جلسه امروز مجلس عراق با ریاست ˈمهدی الحافظˈ مسن ترین نماینده برگزار می شود تا هیات رییسه جدید انتخاب شود.مجلس نمایندگان عراق یا مجلس نواب عراق (مَجلس النوّاب العراقی‎) تنها مجلس قانون گذاری در این کشور است . مکان این مجلس در منطقه ˈالخضراءˈ شهر بغداد قرار دارد. نمایندگان این مجلس برای دوره های چهار ساله از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

انتخابات مجلس عراق 10 اردیبهشت 1393 (30 آوریل 2014 میلادی) برگزار شد. انتخابات در خارج عراق در هفتم و هشتم اردیبهشت در 19 کشور برگزار شد. نیروهای امنیتی و ارتش و کارمندان وزارت بهداشت و زندانیان و بیماران بستری در بیمارستان ها نیز روز هشتم اردیبهشت رای خود را به صندوق ریختند.در این انتخابات مردم 328 نمایندهٔ خود را به مجلس فرستادند تا نخست وزیر و رییس جمهوری عراق را برگزینند.

نتایج انتخابات مجلس عراق نشان داد که هیچ حزب و یا تشکیلاتی در این انتخابات اکثریت مطلق را به دست نیاورده است.بالاترین رتبه را ˈائتلاف دولت قانونˈ به رهبری ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر کنونی و گروه های همراه او به دست آوردند که 96 کرسی مجلس را از آن خود کردند.