اعتراض شدید مردم لندن درمخالفت با سفر ولیعهد عربستان به انگلیس

صدها تن از معترضان به سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس و دیدارش با «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور عصر چهارشنبه برابر داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) تجمع کردند.شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی ضمن اعلام انزجار از حمایت‌های دولت انگلیس از رژیم آل سعود تأکید کردند که مردم این کشور برخلاف دولتشان، جنایت‌های […]

صدها تن از معترضان به سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس و دیدارش با «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور عصر چهارشنبه برابر داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) تجمع کردند.شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی ضمن اعلام انزجار از حمایت‌های دولت انگلیس از رژیم آل سعود تأکید کردند که مردم این کشور برخلاف دولتشان، جنایت‌های انسانی ناشی از جنگ تحمیلی علیه یمن را نادیده نمی‌گیرند.شرکت‌کنندگان شعار نوشته‌هایی را در دست داشتند که بر روی آن عبارت‌هایی همچون ‘فروش سلاح به عربستان را متوقف کنید’، ‘دست از یمن بردارید’، ‘بن سلمان جنایتکار است و بایستی محاکمه شود’ نوشته‌شده بود.

‘اجازه ندهید مردم یمن در ترس زندگی کنند، از شاهزاده سعودی استقبال نمی کنیم’، ‘مرگ بر بن سلمان’، ‘سرنگون باد آل سعود’، ‘بن سلمان یک جنایتکار آزاد است، بازداشتش کنید’ ازجمله شعارهایی است که از سوی شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی سر داده شد.شماری از نمایندگان مجلس و فعالان مدنی نیز در این مراسم سخنانی را در محکومیت رژیم آل سعود و تداوم همکاری های تسلیحاتی لندن با ریاض ابراز کردند.«کیت اسامور» نماینده مجلس و وزیر توسعه بین الملل کابینه در سایه طی اظهاراتی با اشاره به بحران انسانی جنگ یمن گفت: دولت انگلیس نبایستی برای بن سلمان فرش قرمز پهن کند؛ ائتلاف به رهبری عربستان از گرسنگی به عنوان ابزاری برای جنگ استفاده می کند و این شرم آور است.

وی افزود: ترزا می بایستی از این سفر استفاده کند تا بر ضرورت پایان محاصره یمن و دسترسی مردم به کمک های بشردوستانه تاکید کند.«لیندزی جرمن» عضو ارشد کارزار ائتلاف ضد توقف جنگ نیز در اظهاراتی یادآور شد که دولت انگلیس به بهانه حمایت از اصلاحات در عربستان در جنایت های صورت گرفته در یمن همدستی می کند. وی با اشاره به حجم بالای معاملات تسلحیاتی انگلیس و عربستان تصریح کرد که تنها دغدغه دولت محافظه کار ترزا می تداوم درآمدهای حاصل از فروش اسلحه، بدون توجه به پیامد های منفی آن است.بن سلمان که دیدارهای خود را از دوشنبه گذشته با سفر به مصر آغاز کرده، امروز (چهارشنبه) برای انجام سفری رسمی و دیدار با «ترزا می» وارد لندن شد. او در ابتدای ورودش به دیدار ملکه الیزابت دوم در کاخ باکینگهام در لندن رفت و در ضیافت ناهاری با اعضاء خاندان سلطنتی شرکت کرد.

هم‌زمان با این ضیافت نمایندگان مجلس عوام انگلیس ظهر امروز نسبت به تداوم بحران انسانی در یمن و حمایت‌های تسلیحاتی لندن از ریاض ابراز نگرانی کردند.جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنانی تند خطاب به ترزا می اظهار داشت: فاجعه انسانی دریمن بیداد می‌کند، هزاران نفر از گرسنگی رنج می‌برند، ۶۰۰ هزار کودک به دلیل بمباران‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و محاصره یمن به وبا مبتلا شده‌اند؛ ابتلای ۶۰۰ هزار کودک به وبا مساله ای است که به نظر من تمام نمایندگان مجلس بایستی آن را جدی بگیرند.وی افزود: آلمان فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده و این در حالی است که حجم معاملات تسلیحاتی انگلیس با عربستان به‌طور چشمگیری افزایش داشته و مشاوران نظامی انگلیسی جنگ یمن را هدایت می‌کنند.

این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد: این درست نیست که دولت انگلیس برخلاف توصیه سازمان ملل متحد که تصریح می‌کند در یمن جنایت جنگی صورت گرفته، رفتار کند؛ آیا نخست‌وزیر آمادگی دارد تا در ملاقات با ولیعهد عربستان اعلام کند که فروش سلاح به ریاض را متوقف کرده و خواستار آتش‌بس در یمن شود.«ترزا می» در پاسخ به این سخنان اظهار داشت: همه نگران بحران انسانی در یمن هستیم به‌ویژه تأثیرات منفی که این مساله بر مردم این کشور، به‌طور خاص زنان و کودکان داشته است. وی بااین‌حال تصریح کرد که دخالت نظامی عربستان در یمن به درخواست دولت مشروع این کشور و حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته و لندن از آن حمایت می‌کند.بااین‌حال تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی کارزار مبارزه با تجارت اسلحه نشان می‌دهد که اکثر مردم انگلیس با معاملات تسلیحاتی کشورشان با ریاض مخالف هستند. بر اساس این نظرسنجی تنها ۶ درصد مردم انگلیس حامی همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض بوده و مابقی یعنی ۹۴ درصد به‌شدت با این همکاری مخالف‌اند.

ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال ۹۴ به‌صورت بی‌وقفه، یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از ۱۴ هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است. انگلیس از زمان آغاز این حملات، مجوز فروش حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.در همین حال اسکای نیوز نیز دیشب (سه‌شنبه) در گزارشی از افزایش چشمگیر صدور مجوز فروش اسلحه به ریاض از زمان نخست‌وزیری «ترزا می» خبر داد.اسکای نیوز در گزارش خود آورده است که در بازه زمانی جولای ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۷ بیش از ۵۰ ‘مجوز فروش آزاد اسلحه’ به عربستان صادرشده که این رقم در قیاس با ۳۲ مجوز صادرشده در مدت مشابه قبل از آن، ۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نهادهای حقوق بشری در انگلیس ‘مجوز فروش آزاد اسلحه’ را سندی برای انجام معامله ‘محرمانه’ توصیف می‌کنند که بر اساس آن دولت قادر خواهد بود تا بدون هیچ محدودیتی به مدت ۵ سال سلاح صادر کند. طبق این مجوز الزامی برای دولت انگلیس وجود ندارد تا مشخصات مصرف‌کننده نهایی را اعلام کرده و ضمن آن حجم معاملات انجام‌شده تا پایان دوره مجوز قابل افشا نخواهد بود.
کارشناسان «کارزار مبارزه با تجارت سلاح» می‌گویند که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دریافته‌اند که دولت انگلیس در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۵۷ فقره معامله تسلیحاتی با عربستان داشته که این میزان در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۷ به ۷۰۷ فقره یعنی معادل ۱۷۵ درصد افزایش‌یافته است.
نهادهای حقوق بشری در انگلیس طی روزهای گذشته از طریق تبلیغات گسترده در سطح شهر، همکاری‌های نظامی انگلیس و عربستان را محکوم و از مردم این کشور دعوت کرده تا به نشان اعتراض در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس تجمع کنند.
این حرکت اعتراضی را «کارزار ائتلاف ضد جنگ» که با بیش از یک‌میلیون عضو، بزرگ‌ترین سازمان مخالف سیاست‌های تهاجمی و جنگ‌طلبانه دولت انگلیس به شمار می‌رود سازمان‌دهی و از سوی شمار زیادی از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری ازجمله کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس، موسسه بحرینی حقوق بشر و دمکراسی، جبهه بحرینی‌های مخالف، کارزار مبارزه با تجارت سلاح، حقوق بشر یمن، عراقی‌های دمکرات، اجرای جهانی عدالت و جنگ علیه تهاجم، حمایت‌شده است.