سفیر روسیه : آمریکا و عربستان در لبنان تنش آفرینی می کنند/ حزب الله حذف شدنی نیست

«الکساندر زاسپیکین» سفیر روسیه در بیروت، آمریکا و عربستان را متهم به تنش آفرینی در لبنان کرد و گفت: حزب الله بخش جدایی ناپذیر سیاسی لبنان است و نمی توان آن را کنار گذاشت. زاسپکین روز یکشنبه در گفت و گو با «رادیو لبنان» با اشاره به برخی خواسته ها درباره ضرورت اتخاذ سیاست «بس […]

«الکساندر زاسپیکین» سفیر روسیه در بیروت، آمریکا و عربستان را متهم به تنش آفرینی در لبنان کرد و گفت: حزب الله بخش جدایی ناپذیر سیاسی لبنان است و نمی توان آن را کنار گذاشت. زاسپکین روز یکشنبه در گفت و گو با «رادیو لبنان» با اشاره به برخی خواسته ها درباره ضرورت اتخاذ سیاست «بس طرفی» از طرف لبنان در مسائل منطقه ای گفت: روسیه از همان ابتدا مخالف دخالت های خارجی در مسائل منطقه بود اما آنها لیبی را ویران کردند و در عراق و سوریه دخالت کردند. طی مراحل گذشته، برخی طرف های شناخته شده نیرو به منطقه فرستادند یا حتی شاهد اشغال عراق از سوی آمریکا بودیم یا به عنوان مثال ناتو در لیبی دخالت کرد؛ بنابراین امروز از کدام بی طرفی سخن گفته می شود؟

وی افزود: امروز بی طرفی چه معنایی دارد؟ بی طرفی زمانی لازم بود که مانع از دخالت در لیبی و سوریه و عراق و یمن شود. اما امروز منظورشان از بی طرفی این است که حزب الله از سوریه برگردد و کارشناسانش از یمن برگردند. در یمن خود یمنی ها در حال جنگ هستند و نیازی به کسی ندارند که در کنارشان بجنگد. به نظر می رسد این هراس افکنی ها تکمیل کننده مرحله آتی است. من فکر نمی کنم حزب الله از سوریه به یمن منتقل شود. این یک ادعای ساختگی است و به نفع کسی که این ادعا را مطرح کرده نیست چون در یمن خود مردم یمن می جنگند.

زاسپیکین تصریح کرد: اگر ائتلاف موجود در سوریه که روسیه نیز در آن حضور دارد وجود نداشت، امروز داعش بر همه منطقه سیطره پیدا کرده بود. بعد از گذشت هفت سال، ثبات در لیبی و سوریه و عراق و یمن به چه صورت است؟ امروز باید به دنبال راه حل بود و دست از تنش آفرینی برداشت.زاسپیکین گفت: کنار کشیدن لبنان از بحران سوریه باید از همان ابتدا اتفاق می افتاد، زمانی که نیروهایی از کشورهای دیگر در کنار معارضان سوری وارد جنگ شدند باید سیاست بی طرفی در پیش گرفته می شد. روسیه و ایران و حزب الله بعد از آنها وارد جنگ با تروریست ها شدند چون این وضعیت برای همه خطرناک بود.

**تنش آفرینی آمریکا و سعودی در داخل لبنان

سفیر روسیه تصریح کرد: روسیه بعد از انتخاب «میشل عون» به ریاست جمهوری، از دولت لبنان حمایت می کرد و معادله جاری در لبنان را برای مرحله کنونی مناسب می دانست.وی گفت: برای اینکه کشورش موضع خود را تغییر دهد باید رویدادهای بعد از استعفای نخست وزیر را مورد بررسی قرار دهیم.زاسپکین تاکید کرد: کسانی که به دنبال ترکیب جدیدی برای دولت لبنان هستند و می خواهند اسلوب سیاسی لبنان را تغییر دهند باید به رویدادهای جدید توجه کنند.

سفیر روسیه در بیروت با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت و ثبات لبنان به عنوان یکی از اصول ثابت کشورش گفت: امنیت و ثبات لبنان نکته مشترک بین همه طرف های خارجی بود و طی چند سال اخیر فارغ از آنچه در منطقه می گذرد تلاش هایی برای حمایت از لبنان وجود داشت.وی با ابراز امیدواری نسبت به ادامه این حمایت ها از لبنان در مرحله پیش رو، این سوال را مطرح کرد که آیا تنش آفرینی های آمریکا علیه ایران و تنش بین ایران و عربستان و تحریم هایی که اعمال شده یا از این پس اعمال خواهد شد، بر امنیت و ثبات لبنان تاثیر خواهد گذاشت یا نه؟زاسپیکین افزود: ائتلاف آمریکایی – سعودی می خواهد دسته مقابل در لبنان را که نمی خواهد با این ائتلاف همکاری داشته باشد دشمن به حساب بیاورند، برای همین حزب الله را دشمن حساب می کنند. اما دسته مقابل را دوست خود می دانند.

**مشارکت حزب الله در دولت لبنان

سفیر روسیه با تایید سخن «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان که گفته بود «بحران شخصی الحریری پایان یافت و بحران سیاسی شروع شد» گفت: روسیه در تصمیماتی که لبنانی ها می گیرند دخالتی نمی کند و کشورش معتقد به کنار گذاشتن حزب الله از دولت نیست چون حزب الله یک گروه سیاسی اصلی و بخش جدایی ناپذیر در لبنان است علاوه بر اینکه باید توازن طائفه ای در لبنان حفظ شود.زاسپکین با اشاره به پیروزی های ارتش سوریه و متحدانش گفت: بعضی ها می گویند بعد از تحقق پیروزی، باید حزب الله به لبنان برگردد. کسانی که نقشه سرنگونی نظام سوریه را کشیده بودند شکست خوردند. آنها امروز هم برای بیرون آوردن حزب الله از سوریه عجله می کنند اما چنین چیزی وارد نیست.

**نزدیکی بین روسیه و ایران

سفیر روسیه درباره نزدیکی کشورش با ایران نیز گفت: ما با همه طرف ها ارتباط داریم اما آیا می توان دعوت عربستان از سعد الحریری برای سفر به ریاض را به ملاقات ولادیمیر پوتین با حسن روحانی مرتبط دانست؟ من شک دارم.وی افزود: روسیه موضع کاملا روشنی دارد. موضع روسیه مبتنی بر مبارزه با تروریسم و همکاری مستحکم با ارتش سوریه و متحدان او و ارتباط با همه گروه های مربوطه از جمله عربستان به منظور یافتن راه حل سیاسی است. ما تلاش می کنیم روابط خود را بر اساس مشترکات موجود با طرف های مختلف در جهت مثبتی به کار گیریم.

**اتحاد مردم لبنان در بحران اخیر

سفیر روسیه در لبنان در ادامه به گفت و گو با رادیوی لبنان گفت: مردم لبنان در قضیه حضور الحریری در عربستان از خود همبستگی نشان دادند؛ هرکس در این زمینه ارزیابی و نظر خاص خود را داشت، بعضی ها الحریری را تحت بازداشت خواندند و بعضی ها او را آزاد دانستند. با این حال نوعی اجماع در خصوص لزوم بازگشت الحریری به کشور برای تقدیم استعفا طبق اصول قانونی به وجود آمد.زاسپیکین ادامه داد: این مساله الان پایان پذیرفته و ما وارد اصل موضوع و پیامدهای آن شده ایم.دیپلمات روسی افزود: ما اکنون در مقابل استعفای الحریری قرار داریم و همه اینها بستگی به این دارد که وی بعد از بازگشت به لبنان چه خواهد گفت.

**نشست کشورهای حامی لبنان

سفیر روسیه با اشاره به نشست کشورهای حمایت کننده از لبنان گفت: هنوز زود است درباره این نشست نظر بدهیم. این دعوت هنوز به صورت رسمی مطرح نشده و در مرحله تصمیم گیری است. اما اگر مطرح شود باید ببینیم فرانسه چه ایده ای دارد و چه موضوعاتی قرار است در این نشست مطرح شود. باید برنامه سیاسی مشخصی در این خصوص وجود داشته باشد.الکساندر زاسپکین ادامه داد: حرف هایی که درباره ابتکار عمل فرانسه برای بازگرداندن الحریری (از عربستان به لبنان) گفته می شود مبالغه آمیز است به ویژه اینکه الحریری اعلام کرد که آزاد است و در بازداشت نیست.

**اوضاع امنیتی لبنان

زاسپیکین در خصوص اوضاع امنیتی لبنان نیز گفت: بعد از آزادسازی خاک لبنان از دست تروریست ها وضعیت در کل لبنان بهتر شد.وی با تقدیر از نهادهای امنیتی لبنان گفت: این نهادها تاکید می کنند که اوضاع امنیتی لبنان تحت کنترل است و وضعیت بهبود پیدا کرده است.سفیر روسیه تصریح کرد: همه حرف هایی که درباره (به خطر افتادن) امنیت لبنان گفته شد با هدف سرنگونی دولت کنونی بود.

**نشست وزیران خارجه کشورهای عربی

سفیر روسیه با اشاره به نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه عرب که در قاهره برگزار می شود گفت: باید به انتظار نتایجی که در این نشست اعلام می شود ماند.وی افزود: روسیه نسبت به تصمیمات قبلی اتحادیه عرب در قبال سوریه معترض بوده است.