رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران تشکر کرد

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از ایران برای نشان دادن شفافیت بیشتر درمورد برنامه هسته ای اش تقدیر کرد.به گزارش گروه دریافت خبر عتصر ما، به نقل از خبرگزاری رویتر از وین، آمانو گفت: تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های اخیر که شامل دسترسی بیشتر […]

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از ایران برای نشان دادن شفافیت بیشتر درمورد برنامه هسته ای اش تقدیر کرد.به گزارش گروه دریافت خبر عتصر ما،

به نقل از خبرگزاری رویتر از وین، آمانو گفت: تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های اخیر که شامل دسترسی بیشتر و ارائه اطلاعات افزون تر است به آژانس کمک کرده تا درک بهتری از برنامه هسته ای ایران به دست آورد.

81186353-5734816

آمانو در نشستی خطاب به 35 عضو شورای حکام یادآور شد: من از این حقیقت استقبال می کنم که تدابیر کاربردی مورد توافق با ایران توسط این کشور اجرا شده است و ایران به طور اساسی با آژانس همکاری کرده است.و

ی ادامه داد: ما در حال تحلیل اطلاعاتی هستیم که ایران در اختیار ما قرار داده است و آژانس برآوردهای خود را در مورد نتایج تحقیقاتش در آینده و بعد از دست یافتن به تصویر کلی در اختیار قرار می دهد.

آمانو همچنین از تهران خواست به دیگر سوالات آژانس در مورد برنامه هسته ای خود پاسخ دهد.

ایران در ماه گذشته اطلاعات درخواستی آژانس را در مورد برخی مسائل مرتبط با برنامه هسته ای ایران در اختیار این نهاد بین المللی قرار داد. این کشور همچنین پذیرفته است تا 25اگوست (3 شهریور) اطلاعاتی را در مورد دو مساله دیگر به اطلاع آژانس برساند.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی 31 اردیبهشت با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند در تاریخ 30 اردیبهشت ماه در تهران، یک جلسه فنی دیگر در قالب چارچوب همکاری نوامبر سال گذشته میلادی(آبان/آذر 1392) برگزار کردند.

دراین نشست دو طرف پیشرفت حاصل شده در زمینه اجرای 7 گام عملی توافق شده در سه ماه پیش را مرور کردند.ایران و آژانس در خصوص 5 اقدام عملی دیگر که قرار است تا 25 اگوست اجرا شود به توافق رسیدند.آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه رسمی خود این اقدامات را که شامل 5 اقدام عملی است، اعلام کرده که راجع بهˈ توضیحات درخصوص ادعاهای ارایه شده درباره آغازگرهای قوی انفجاری و ادعای آزمایش بزرگ انفجاری در ایران و ˈارائه اطلاعات درمورد ادعاهای صورت گرفته درباره تحقیقات ویژه نوترونی در ایرانˈ بوده است. همچنین بازدید فنی از یکی از مراکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژ ، دسترسی مدیریت شده به کارگاه های تولید، مونتاژ و نگهداری روتورهای سانتریفیوژ و تدوین رهیافت پادمانی راکتور اراک از دیگر موارد اقدام عملی بوده است.