چاه های نفت کرکوک در کنترل ارتش عراق/رویدادها و تحولات عراق در یک نگاه

چاه های نفت کرکوک در کنترل ارتش عراق؛ بیانیه نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش برای عملیات نیروهای عراقی در کرکوک؛ آمریکا خواستار پایان فوری درگیری در شمال عراق؛ بارزانی متهم به توطئه علیه اتحادیه میهنی؛ درخواست همکاری نیروهای پیشمرگه با نیروهای عراق از سوی العبادی؛ درگیری میان نیروهای عراق با پیشمرگه های کرد در […]

چاه های نفت کرکوک در کنترل ارتش عراق؛ بیانیه نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش برای عملیات نیروهای عراقی در کرکوک؛ آمریکا خواستار پایان فوری درگیری در شمال عراق؛ بارزانی متهم به توطئه علیه اتحادیه میهنی؛ درخواست همکاری نیروهای پیشمرگه با نیروهای عراق از سوی العبادی؛ درگیری میان نیروهای عراق با پیشمرگه های کرد در کرکوک؛ پنتاگون خواستار خودداری نیروهای عراقی و کرد از اقدامات تنش زا؛ و استاندار برکنار شده کرکوک درصدد تحریک مردم استان؛ از خبرهای مهم روز دوشنبه عراق است.

** نیروهای مشترک عراق کنترل بخش بزرگی از کرکوک در شمال این کشور از جمله فرودگاه، تعدادی از چاه های نفتی، پایگاه های نظامی کیوان و خالد را به دست گرفت.
منطقه لیلان و چاه های نفت باباگُرگُر و شرکت نفت شمال در استان کرکوک عراق تحت کنترل ارتش فدرال عراق درآمد.

** سرفرماندهی نیروهای بین المللی ضد داعش در عراق امروز در خصوص انجام عملیات نظامی ارتش عراق در کرکوک بیانیه ای صادر کرد که در آن می خوانیم: ائتلاف نیروهای بین المللی ضد داعش در جنوب غرب آسیا پس از رصد تحرکات ادوات و نیروهای نظامی در اطراف کرکوک به این نتیجه رسیده است که این تحرکات تاکنون هماهنگ بوده و به هیچ وجه حمله (عملیات) نظامی به حساب نمی آید.
ژنرال رابرت وایت، در این بیانیه از طرفین درگیری در کرکوک خواست تا از انجام اقدامات تشدید کننده درگیری ها پرهیز کنند.

** سفارت آمریکا در عراق با مشاهده پیشروی های بدون مقاومت ارتش عراق در استان کرکوک و بدست گرفتن بسیاری از مراکز حساس و مهم این استان، با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی خود از این پیشروی ها، پایان فوری آن چه که ‘اقدام نظامی’ و ‘خشونت و درگیری’ در شمال عراق نامید، خواستار شد.
سفارت آمریکا همچنین گفته است که از اداره مشترک همه مناطق مورد منازعه بین اربیل و کرکوک (موضوع اصل ۱۴۰ قانون اساسی عراق) مطابق با قانون اساسی عراق حمایت می کند.

** در ادامه شکاف های میان دو حزب عمده کرد در اقلیم کردستان عراق و در پاسخ به ایراد اتهام خیانت از سوی حزب دمکرات به اتحادیه میهنی، هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبی و از اعضای برجسته حزب اتحاد میهنی کردستان عراق امروز با صدور بیانیه ای حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی را به اجرای توطئه (علیه خود) متهم کرد.
همسر جلال طالبانی همچنین اتهامات حزب دمکرات کردستان عراق مبنی بر خیانت به کرکوک از سوی اتحاد میهنی (و تسلیم مناطق تحت کنترل خود) به دولت مرکزی را رد کرد.

** دفتر نخست وزیر و فرمانده کل قوای مسلح عراق امروز با صدور بیانیه ای از نیروهای پیشمرگه – با توجه به این که بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند – خواست تا تحت فرماندهی کل قوای مسلح عراق به وظایف خود عمل کند.
حیدر العبادی در این بیانیه، از همه شهروندان در کرکوک خواست تا ضمن همکاری با نیروهای عراق که درصدد برقراری امنیت و حفاظت از تاسیسات دولتی و نهادهای آن هستند، زندگی خود را به طور طبیعی از سربگیرند.

** یک شبکه تلویزیونی نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی امروز دوشنبه مدعی شد که در درگیری های تازه مسلحانه بین نیروهای عراق و نیروهای پیشمرگه کرد در کرکوک، ۱۵ تن از نیروهای عراقی کشته شدند.
از طرفی گزارش ها در طوز خورماتو (۷۰ کیلومتری جنوب کرکوک) حاکیست که بعد از سیطره کامل شهر توسط نیروهای عراق، نیروهای کرد (احتمالا پیشمرگه) اقدام به گلوله باران این شهر با خمپاره کرده اند.

** به گزارش منابع محلی از کرکوک، نیروهای پیشمرگه بامداد امروز به یک پایگاه نظامی متعلق به نیروهای الحشدالشعبی در جنوب کرکوک حمله کردند.

** شبکه تلویزیون ‘الغدیر’ ارگان خبری سازمان بدر امروز در سایت رسمی خود نوشت که حزب دمکرات کردستان عراق، حزب اتحادیه میهنی را به دلیل عقب نشینی نیروهای پیشمرگه اش، به خیانت متهم کرده است.
در همین راستا گزارش های مختلفی از رسانه های مختلف عراق منتشر شده که مدعی است سیطره سریع نیروهای عراق بر مناطق مهم استان کرکوک در شمال این کشور، با هماهنگی بین دولت مرکزی و نیروهای پیشمرگه حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق صورت گرفته است.

** وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر حمایت واشنگتن از عراق یکپارچه؛ از نیروهای عراقی و پیشمرگه کرد خواست تا از هرگونه اقدام منجر به بی ثباتی خودداری کنند و بر تهدید مشترک (گروهک تروریستی داعش) متمرکز شوند.

** نجم الدین کریم استاندار برکنار شده کرکوک از سوی پارلمان عراق و با آرای قاطع نمایندگان این پارلمان، همزمان با حرکت نیروهای مسلح عراق به سمت کرکوک، اهالی این استان را به ایستادگی مسلحانه در برابر نیروهای دولتی فراخواند.

** سران دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی روز یکشنبه نشست فوق العاده و اضطراری در شهر سلیمانیه در کردستان عراق برگزار کردند که در آن رهبران کرد خواستار شروع گفت و گو با بغداد بودند، اما حاضر نشدند شرط اصلی و اساسی بغداد را مبنی بر الغای همه پرسی اجابت کنند.

** حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق با یک پیام توئیتری از نیروهای عمل کننده در کرکوک خواست تا امنیت شهر کرکوک را با کمک مردم شهر و نیروهای پیشمرگه کرد تامین کنند.

** نیروهای مشترک عراق شامگاه دیروز برای بازگرداندن کنترل فرودگاه و تاسیسات نفتی و پایگاه نظامی کیوان عملیاتی را از سه محور آغاز کردند.