ظریف: دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بزرگ ایران غیرقابل مذاکره است/حل موضوع هسته ای کابوسی برای جنگ طلبان شده است

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بزرگ ایران را غیرقابل مذاکره دانست و با یادآوری توافق ژنو گفت:حل موضوع هسته ای ایران به کابوسی برای جنگ طلبان تبدیل شده است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما، رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران […]

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بزرگ ایران را غیرقابل مذاکره دانست و با یادآوری توافق ژنو گفت:حل موضوع هسته ای ایران به کابوسی برای جنگ طلبان تبدیل شده است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما، رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد به موضوع هسته ای ایران اشاره و این پرسش را خطاب به شرکت کنندگان مطرح کرد که آیا به نظر شما این بی معنا نیست که یک غیرعضو ان. پی. تی و برخوردار از زرادخانه های عظیم هسته ای که بیشترین تهدید موجودیتی را برای کل خاورمیانه ایجاد می کند، با ترسیم خطوط قرمزی در مورد برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به ان. پی. تی و قانون بین المللی دهن کجی کند؟

81180664-5724770

ظریف با طرح این پرسش که ˈ آیا این چیزی جز تاکتیک منحرف کردن اذهان نیست؟ˈ خاطر نشان کرد : به همین دلیل برنامه مسالمت آمیز هسته ای ایران طی چند دهه گذشته همواره در معرض هیاهوی فراوانی قرار گرفته است.وی گفت: آنها همواره کوشیده اند چهره ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه و کل جهان ترسیم کنند؛ ادعایی که بارها به طور کامل کذب از آب درآمده است.رییس دستگاه دیپلماسی ایران باردیگر با تبیین سیاست های هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت : ˈ جمهوری اسلامی ایران به عدم تولید و ساخت سلاح هسته ای متعهد است . ایران عضو پیمان ان. پی. تی است و ما معتقدیم تسلیحات هسته ای؛ امنیت ملی را نیز تضعیف می کند.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین به مذاکرات ژنو اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) نشان داد که امکان حل و فصل این موضوع وجود دارد.وزیر امور خارجه تصریح کرد: حل موضوع هسته ای ایران به کابوسی برای جنگ طلبانی تبدیل شده است که منافع آنها در ایجاد تنش، درگیری و ایجاد رعب و وحشت بوده است .وی گفت : آنها تحریم های ظالمانه ای علیه مردم ایران اعمال کرده اند و مردم ایران را حتی از دسترسی به نیازهای اولیه از جمله دسترسی به دارو محروم کردند.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بزرگ ایران غیرقابل مذاکره است ؛ خاطر نشان کرد: ملت ایران نشان داد که زیر بار تحریم ها و تهدیدات نخواهد رفت . ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و در فضای احترام متقابل و برابری می توان نشان داد که برنامه هسته ای ما همیشه صلح امیز باقی خواهد ماند.

ظریف درعین حال از حمایت های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در قبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران قدردانی کرد .وی علت تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را ناشی از اتهامات بی پایه واساس درباره برنامه هسته ای ایران دانست.ظریف در ادامه با تاکید بر لزوم تحقق خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی و کشتار جمعی اظهار داشت: جامعه جهانی از بی توجهی برخی نسبت به تحقق خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی نگران است .

وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از میزبانی دولت و ملت الجزایر به خاطر برگزاری این نشست گفت: اجلاس الجزایر فرصتی دوباره برای بحث و گفت و گو پیرامون موضوعاتی است که صلح و امنیت را به مخاطره می اندازد.ظریف افراط گرایی، خشونت و فرقه گرایی را از جمله مشکلات و چالش های جهان کنونی برشمرد و گفت که این موضوعات منجر به توسعه اقدامات تروریستی در جهان شده است . این چالش های بزرگ سبب شد تا قطعنامه پیشنهادی رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان علیه خشونت و افراط گرایی به اتفاق آرا در مجمع سازمان ملل پذیرفته شود و این نقطه عطفی در توجه جامعه جهانی به مبارزه با خشونت و افراط گرایی است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان این مطلب که کشورهای عضوجنبش غیرمتعهدها ( نم ) دارای منافع مشترک و در عین حال با خطرات و تهدیداتی نیز روبرو هستند، گفت: همزمان با تلاش های مشترک کشورها برای مهار افراد و گروه های افراطی ؛ اقداماتی نیز باید با هدف کاهش علل تنش ها صورت بگیرد.

ظریف در ادامه سخنانش به اوضاع اسفناک مردم مظلوم فلسطین و هفت دهه حملات بی رحمانه و مداوم به این مردم ستمدیده و محروم کردن آنها از حقوق غیرقابل واگذاری شان اشاره کرد و افزود: باید بر این واقعیات تمرکز کنیم تا دریابیم که بسیاری از سرپوش ها با هدف محروم کردن مداوم مردم فلسطین از حقوق حقه خود و غارت سرزمین و منابع آنها ایجاد شده است.وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد:کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید بر مواضع مشترک تاکید نمایند و بدون شک نمی توان بدون احیای این حقوق و ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف ( بیت المقدس ) به ثبات و آرامش دست یافت