ارتش عراق عملیات بازپس‌گیری تلعفر را آغاز کرد

دولت عراق اعلام کرد، عملیات نظامی برای بازپس‌گیری شهر تلعفر در استان نینوا که یکی از آخرین پایگاه‌های داعش است، آغاز شده است.به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای تلویزیونی در حالی که لباس نظامی بر تن داشت با صدور فرمان آغاز عملیات گفت: قهرمانان عراقی آماده آزادسازی تلعفر […]

دولت عراق اعلام کرد، عملیات نظامی برای بازپس‌گیری شهر تلعفر در استان نینوا که یکی از آخرین پایگاه‌های داعش است، آغاز شده است.به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای تلویزیونی در حالی که لباس نظامی بر تن داشت با صدور فرمان آغاز عملیات گفت: قهرمانان عراقی آماده آزادسازی تلعفر هستند.وی افزود: به داعشی‌ها می‌گویم راهی جز تسلیم شدن یا کشته شدن ندارید. ارتش عراق روز شنبه عملیات هوایی و توپخانه‌ای علیه داعش در تلعفر را افزایش داده بود.

یک منبع نظامی در ارتش عراق هم اعلام کرد: حملات هوایی با هدف نابود کردن خطوط دفاعی داعش پیش از آغاز حمله زمینی کار ساز بوده و این حملات ادامه خواهد داشت.حملات هوایی روز شنبه همزمان با ارسال تجهیزات نظامی به اطراف تلعفر برای آمادگی‌ها جهت آغاز عملیات‌ها صورت گرفت.العبادی، بامداد امروز(یکشنبه) فرمان آغاز عملیات آزادسازی تلعفر از اشغال گروه تروریستی داعش را صادر کرد.

او در پیام تلویزیونی خود گفت: ای ملت بزرگوار عراق، در پیش روی شما وعده‌ای دیگر قرار دارد که به خواست خدا محقق خواهد شد. این شهر تلعفر است که خود را آماده می‌کند تا به دیگر شهرهای آزاد شده عراق بپیوندد. این قهرمانان عراق هستند که با فداکاری‌ها و تلاش‌هایی که برای آزادسازی این شهر مقاوم به خرج می‌دهند آن را آزاد می‌کنند.العبادی تأکید کرد: به داعشی‌ها می‌گویم هیچ گزینه‌ای جز تسلیم یا کشته شدن در پیش روی شما وجود ندارد. همان‌گونه که پیشتر وعده داده بودیم و هم اکنون نیز آن را تکرار می کنیم ما به روند آزادسازی مناطق عراق ادامه می‌دهیم. ما در هر نبردی که به جهت آزادسازی منطقه‌ای از مناطق عراق وارد شدیم پیروز شدیم، در مقابل در هر نبردی که داعشیان در آن گام گذاشته‌اند با سرنوشتی جز کشته شدن و شکست رو به رو نبوده‌اند.وی ادامه داد: من از اینجا بر تمامی یگان‌هایی که هم اکنون برای آغاز عملیات آزادسازی تلعفر آماده می‌شوند درود می‌فرستم. این یگان‌ها متشکل از ارتش عراق، نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم، نیروهای پلیس فدرال و هیئت نیروهای مردمی و پلیس محلی عراق است. این نیروها از پشتیبانی نیروهای هوایی ارتش عراق، نیروی پشتیبانی مهندسی و نیروهای پشتیبانی پزشکی و دیگر نیروهای پشتیبان برخوردارند.

العبادی در پیام خود تصریح کرده که حشد شعبی نیز در این عملیات مشارکت خواهد داشت که این موضوع با موضع‌گیری‌های آمریکا مبنی بر عدم مشارکت حشد در عملیات و حتی سخنان مسئولان عراقی که گفته بودند حشد شعبی در آزادسازی شهر مشارکت نمی‌کند و تنها در اطراف آن به ایفای نقش می‌پردازد، مغایر است.می‌توان گفت شهر تلعفر مهترین شهر باقی مانده در کنترل داعش در عراق است که به دلیل بافت جمعیتی خود که بیشتر از قومیت ترکمان است، باعث حساسیت‌های منطقه‌ای به ویژه از جانب ترکیه شده است.اکنون علاوه بر شهر تلعفر مناطقی از استان الانبار، کرکوک و صلاح‌الدین همچنان در کنترل داعش است اما شهر تلعفر به همرام شهرستان الحویجه در استان کرکوک بزرگترین و مهم‌ترین شهرهای عراق هستند که هنوز در کنترل تروریست‌هاست.