ظریف: آزمایش موشکی، اقدامی دفاعی است/ دولت قبلی آمریکا چاره ای جز توافق با ایران نداشت

«محمد جواد ظریف» وزظریف در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی در رابطه با «جنگ لفظی رئیس جمهوری جدید آمریکا و اسرائیل علیه ایران» گفت: ایران هرگز به کشوری حمله نکرده، موجب برانگیختن خصومت و دشمنی نشده است و قصد چنین کاری هم ندارد.ظریف در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار بی بی سی در […]

«محمد جواد ظریف» وزظریف در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی در رابطه با «جنگ لفظی رئیس جمهوری جدید آمریکا و اسرائیل علیه ایران» گفت: ایران هرگز به کشوری حمله نکرده، موجب برانگیختن خصومت و دشمنی نشده است و قصد چنین کاری هم ندارد.ظریف در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار بی بی سی در رابطه با آزمایش موشکی ایران پاسخ داد: این یک اقدام دفاعی است. موشک یک ابزار دفاعی است. ما درصدد تحریک کسی نیستیم. ما کشوری مستقل هستیم و این اقدام به منظور دفاع و آماده بودن برای دفاع از خودمان است.وزیر امور خارجه ایران در توضیح ضرورت این آمادگی دفاعی، به هشت سال حمله عراق به ایران اشاره کرد و گفت: در طول این هشت سال همه به کمک مهاجم آمدند. مردم ما واقعیت ها را فراموش نمی کنند.

** به آنها توصیه می کنم سنجیده و معقول رفتار کنند

به گزارش ایرنا، ظریف در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار این شبکه تلویزیونی انگلیسی در رابطه با «گزینه هایی که همچنان آمریکا و اسرائیل از آن دم می زنند»، گفت: ما از قانون جنگل حرف نمی زنیم بلکه از قانون بین المللی حرف می زنیم که طبق آن، این گزینه ها نقض قانون بین الملل است. من به آنها توصیه می کنم که نه تنها به قانون بین الملل احترام بگذارند بلکه سنجیده و معقول رفتار کنند.

** دولت قبلی آمریکا چاره ای جز رسیدن به توافق با ایران نداشت/ ایرانی ها به خصومت واکنش مثبتی ندارند

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه در پاسخ به سئوال خبرنگار در رابطه با توافق هسته ای با ایران و هشدار دولت جدید آمریکا در رابطه با زیر نظر قرار دادن ایران گفت: به اعتقاد من، دولت قبلی آمریکا به این خاطر که گزینه و چاره دیگری نداشت، با ایران به توافق هسته ای رسید. این دولت سعی و تحریم ها را تشدید کرد اما، این تحریم ها دقیقا نتیجه عکس داد. ایرانی ها در برابر فشار اقتصادی ایستادند. از این رو، دولت قبلی آمریکا چاره ای نداشت. به اعتقاد من، اگر چاره دیگری داشت، حتما طور دیگری عمل می کرد.ظریف یادآور شد: طی هشت دهه گذشته سیاست آمریکا در قبال ایران هیچگاه دوستانه نبود و مردم ایران نشان دادند که نسبت به خصومت و دشمنی واکنشی مثبت ندارند.