شمخانی : قطعنامه شورای امنیت زمینه ساز ورود عناصر اطلاعاتی حامی تروریسم به حلب است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: قطعنامه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل، زمینه سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم به حلب در قالب نیروهای ناظر است. [شمخانی:قطعنامه شورای امنیت زمینه ساز ورود عناصر اطلاعاتی حامی تروریسم به حلب است] به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی شمخانی روز سه شنبه در […]

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: قطعنامه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل، زمینه سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم به حلب در قالب نیروهای ناظر است. [شمخانی:قطعنامه شورای امنیت زمینه ساز ورود عناصر اطلاعاتی حامی تروریسم به حلب است] به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی شمخانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، آزاد سازی حلب از کنترل گروه های تروریستی را دستاورد بزرگ نظامی برای ارتش سوریه و جبهه مقاومت عنوان کرد. وی با اشاره به تلاش های گسترده کشورهای حامی تروریسم در چند ماه گذشته برای به شکست کشاندن ارتش سوریه در این عرصه افزود: تصویب قطعنامه 2328 شورای امنیت سازمان ملل متحد که شب گذشته انجام شد، اقدامی در ادامه فعالیت های مخرب گذشته و زمینه سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم در قالب نیروهای ناظر به حلب است.

82353790-71262517

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در این قطعنامه هیچ گونه نقشی برای دولت قانونی سوریه دیده نشده و به جای اولویت دادن به موضوع امداد رسانی به مردم تحت محاصره تروریست ها در سوریه تنها مسئله چگونگی خروج امن مسلحین از حلب مورد توجه قرار گرفته است. شمخانی با اشاره به حمایت شگفت آور غرب و متحدان منطقه ای آن از تروریست های شناسنامه دار که سابقه جنایت واقدامات ضد بشری آنها کاملا در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهانی است،گفت: این رفتارغیر قابل قبول غرب و برخی کشورهای منطقه نشان می دهد که رویکرد بهره برداری ابزاری از تروریسم برای مقاصد سیاسی دارای ابعاد راهبردی بوده و مردم منطقه باید طی سال های آینده نیز هزینه های انسانی و اقتصادی این سیاست ها را بپردازند. وی با تاکید بر اراده قاطع روسیه و ایران برای تداوم همکاری در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی از دولت قانونی سوریه، افزود: روسیه هم پیمان ما در جنگ با تروریسم بوده و در این عرصه در حوزه های سیاسی و نظامی بخوبی درخشیده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: علیرغم تلاش های گسترده دشمنان برای مخدوش کردن این همکاری با درایت رهبران دو کشور، هماهنگی های فی مابین در حد بسیار بالایی بوده که در کنار هزینه های انجام شده فرصت ها و موقعیت هایی را برای هر دو کشور ایجاد کرده است.

**ابهامات جدی در سیاست های پنهان و آشکار برخی کشورهای منطقه

شمخانی در پاسخ به سوالی در خصوص تظاهرات هدایت شده در ترکیه پس از آزاد سازی حلب و همچنین ابهامات مربوط به ترور سفیر روسیه در آنکارا گفت: افزایش همگرایی و کار مشترک با کشورهای منطقه به منظور مدیریت بحران های جاری، سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران است لیکن وجود ابهامات جدی در سیاست های آشکار و پنهان برخی کشورها و مغایرت هایی که میان گفتار و رفتار آنها وجود دارد فضای حسن نیت و مشارکت را بشدت محدود می کند.

**مذاکرات دفاعی ایران و روسیه بدون ترکیه

هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با سوریه و روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف نشست امروز مسئولین سیاسی ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اظهار داشت: تماسها و رایزنی های مستمر میان ایران و روسیه که پشتیبانی کننده دولت سوریه در مبارزه با تروریسم هستند، موضوع جدیدی نیست. شمخانی افزود: حضور ترکیه در این اجلاس می تواند در فراهم شدن زمینه های لازم به منظور پایان بخشیدن به اشغال خاک سوریه توسط این کشور و تجدید نظر در سیاست های گذشته در خصوص حمایت از معارضین مسلح در سوریه موثر باشد. وی خاطر نشان ساخت: اگرچه گفت وگو و تبادل نظر میان بازیگران اصلی در بحران سوریه می تواند درکاهش ابعاد تنش ،تاثیر گذار باشد لیکن این گونه نشست ها نباید از سوی برخی کشورها به عنوان ابزاری برای عملیات تاخیری و بازسازی توان از دست رفته برای تداوم سیاست های گذشته تلقی گردد. دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: گفت وگوهای سه جانبه فقط سیاسی است و دربخش دفاعی این گفت و گوها دوجانبه و بین روسیه و ایران است.

**حامیان تروریسم از شکست تروریست ها در حلب درس بگیرند

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز نگرانی در خصوص برخی تلاش ها به منظور نقض حاکمیت ملی سوریه و فراهم نمودن زمینه تجزیه این کشور گفت:همانگونه که دنیا بعد از 6 سال جنگ در سوریه متوجه تاثیر گذاری و ارجحیت راهکارهای سیاسی بر اقدامات نظامی شده است باید به این واقعیت نیز توجه نمایند که طرف اصلی مذاکره و توافق برای دستیابی به راه حل سیاسی دولت قانونی سوریه بوده و هیچ طرفی نمی تواند به نیابت از دولت و ملت سوریه برای آینده این کشور تصمیم بگیرد. شمخانی گفت:امیدواریم تروریست ها و حامیان آنها از شکست حلب درس گرفته و مسیر مذاکره با دمشق را انتخاب نمایند چراکه ادامه دسیسه های سیاسی و بازسازی توان نظامی برای ادامه جنگ، فرجامی به غیر از تداوم خسارت های انسانی و نابودی بیشتر زیر ساخت های حیاتی سوریه بدنبال نخواهد داشت.

**پیروزی در حلب نطقه عطفی در راه حل سیاسی بحران سوریه

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: انعکاس پیامدهای پیروزی مردم و ارتش سوریه و جبهه مقاومت در حلب و بسیج سیاسی و تبلیغاتی که در حمایت از شکست خوردگان که تروریست های مسلح بودند، صورت گرفت؛ حکایت از این دارد که انتخاب نبرد حلب به عنوان یک نبرد تعیین کننده در صحنه سوریه انتخاب درستی بوده است و این امر محقق شد. شمخانی افزود: به طور قطع این نقطه عطفی در اثبات این مدعا است که راه حل مشکل سوریه راه حل سیاسی نیست و راه حل های نظامی بر خلاف مجریان، سربازان ،حامیان و متحدان فرا منطقه ای قادر به شکست یک ملت و اراده سیاسی یک حکومت مستقر نیست.

**قرارگاه مشترک با روسیه برای مستشاری در سوریه برای حمایت از مقاومت و دولت

وی همچنین در خصوص دیدارش با نماینده پوتین در سوریه یادآور شد: ما یک کار مشترک مفصلی با بعضی از کشورهای منطقه در موضوع مبارزه با تروریسم داریم و یک کار میدانی، دیپلماتیک و نیازمند رایزنی و مشاوره و عبور از بعضی معضلات به شکل دائم هستیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: سفر اخیر نماینده پوتین به ایران در همین چارچوب بود. ما یک قرارگاه مشترک در سوریه داریم که کار مستشاری را با کمک روس ها انجام می دهد و به ارتش سوریه و نیروهای مقاومت کمک می کنیم. شمخانی افزود: یک کار مشترکی با عراق، سوریه، روسیه و ایران برای مبارزه با تروریسم در بعد نظامی وجود دارد، بعضی از حوادث یا رخدادها مثل استفاده از فضای ایران برای عبور نیز در همین چارچوب تعریف شده بود. وی ادامه داد: نماینده پوتین در امور سوریه پیشنهادات رئیس جمهوری فدراسیون روسیه را آورده بود که مبنای بحثی شد تا با توجه به شرایط جدید حاکم شده در منطقه، در بعد میدانی اقدامات خوبی را به شکل مناسب تر و در بعد سیاسی و هماهنگی های منطقه ای با حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی دولت سوریه، ابعاد آینده تحرکات سیاسی را به توافق برسیم و اقداماتمان را هماهنگ کنیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بعضی از فرایندهای اجرایی این وضعیت امروز در مسکو در اجلاس سه کشور ایران، ترکیه و روسیه دنبال می شود. همچنین یک کار مشترک در بعد نظامی مابین ما و روسیه به منظور کمک به دولت سوریه دنبال می شود.

**ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می کنیم

شمخانی در پاسخ به این سوال که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال ترور سفیر روسیه در ترکیه چیست و برای حفاظت از مراکز دیپلماتیک و دیپلمات ها در ترکیه چه تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از روزهای آغازین بروز فتنه ای به نام تروریسم اسلامی ، بسترهای رشد چنین فاکتوری را در جامعه ایران از بین برد و اجازه رشد به آن نداد. وی افزود: همیشه هر اقدام خشونت آمیز بی منطق اعم از کودتا یا ترور را در منطقه به عنوان اقدامات منفی محکوم کردیم و از همه کشورهای منطقه خواسته ایم که این سیاست را به عنوان یک سیاست مثبت دنبال کنند. متاسفانه بعضی از کشورها که امروز آلوده به این حوادث شدند این بستر را باید پیش از شکل گیری راکد می کردند و خمود می ساختند. دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: هزینه هایی که امروز در بعضی از کشورها داده می شود، ناشی از عدم پیشگیری و جلوگیری از بروز این نوع حوادث بوده است. شمخانی تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما این اقدام را محکوم می کنیم و می خواهیم اجازه شکل گیری چنین فضا و مدرسه فکری که در حقیقت کارخانه تروریسم که به غلط به نام اسلام است،‌ ندهند و نسبت به کشورهای دیگر نیز چنین داعیه ای نداشته باشند. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: متاسفانه برخی از کشورهای پیرامونی ما هم تمامیت ارضی دولت های مجاور خود را دچار خدشه کردند و هم در حمایت از تروریسم در بعضی از کشورهای آشوب زده همچون سوریه قدم های آشکار و روشنی را برداشتند که امیدواریم بعد از حوادث داخلی خودشان و هم تحقق اراده دولت و مردم سوریه در پیروزی های پیاپی میدانی، این امر خاتمه پیدا کند.