گری سیک: توافق هسته ای احتمالا تیرماه حاصل می شود

ˈگری سیکˈعضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تا اواخر تیرماه را محتمل دانست و گفت: اوباما امیدوار است بتواند از این موضوع در انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز بهره برداری کند. به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،استاد روابط بین الملل مرکز […]

ˈگری سیکˈعضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تا اواخر تیرماه را محتمل دانست و گفت: اوباما امیدوار است بتواند از این موضوع در انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز بهره برداری کند.

9302x17x0x43372

به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،استاد روابط بین الملل مرکز سیپای دانشگاه کلمبیا روز چهارشنبه در گفت گویی پیرامون برگزاری مذاکرات کارشناسی میان نمایندگان ایران و گروه 1+5 در نیویورک گفت : هدف این دور از مذاکرات بررسی جزئیات توافق نهایی است و کارشناسان مشغول بررسی مسایل فنی هستند تا زمینه حضور نمایندگان عالی رتبه فراهم شود.وی درباره زمان احتمالی توافق نهایی میان دو طرف گفت : هر دو طرف می گویند برای رسیدن به یک توافق تا ماه جولای آماده هستند که نکته مهمی است. علایم ارسال شده از سوی همه طرف ها از جمله ایران و آمریکا نشان می دهد که تا 20 ماه جولای (29 تیرماه سال جاری) می توان به توافق دست یافت. از این رو من محتاطانه خوشبینم که بتوان تا آن زمان به توافق دست یافت.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که برخی تحلیلگران می گویند بارک اوباما تا پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره توافق با ایران را نهایی نخواهد کرد زیرا نگران تاثیر آن بر موقعیت دموکرات ها در انتخابات است، گفت: تا اینجا به نظر می رسد همه گفته ها و تلاش اوباما برای دستیابی به توافق با ایران باشد و من هیچ علامتی نمی بینم که نشان دهد او به دنبال ایجاد تاخیر در توافق باشد. نتایج مثبت توافق با ایران می تواند بیش از پیامدهای منفی آن در انتخابات میان دوره ای کنگره باشد. برای همین توافق هسته ای تا ماه جولای می تواند به نفع وی تمام شود. او می خواهد هر چه زودتر این کار صورت بگیرد.

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا درباره تاثیر اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در رد درخواست روادید حمید ابوطالبی نماینده پیشنهادی جدید ایران در سازمان ملل گفت به نظر نمی رسد این مساله تاثیری بر روند گفت وگوهای هسته ای گذاشته باشد.گری سیک افزود: اساسا مجموعه ای از مسایل مانند بحران اوکراین یا سوریه نتوانسته بر روند مذاکرات هسته ای تاثیری بگذارد و جدل بر سر موضوع روادید آقای ابوطالبی نیز همین گونه است. طرف های مذاکره می دانند که مسایل مهمی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما این تفاهم وجود دارد که باید نخست بر موضوع هسته ای تمرکز کرد و پس از آن به مسایل دیگر مانند بحران خاورمیانه پرداخت.