جان کری: از فرصت دیپلماتیک با ایران استفاده می کنیم

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت : می خواهیم از فرصت دیپلماتیک پیش آمده با ایران استفاده کنیم.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما به نقل از پگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، کری درنشست خبری بعدازظهر سه شنبه با حضور ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: ما راهبردهای مشترک […]

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت : می خواهیم از فرصت دیپلماتیک پیش آمده با ایران استفاده کنیم.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما به نقل از پگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، کری درنشست خبری بعدازظهر سه شنبه با حضور ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: ما راهبردهای مشترک خود را برای استفاده از دیپلماسی به منظور کاهش چالش های امنیتی اروپا، آفریقا، خاورمیانه و دیگر مناطق جهان بررسی کردیم.

9302x17x0x47656

وزیر امور خارجه آمریکا به رایزنی ها با اشتون در مورد ایران در موضوع هسته ای و دست یافتن به توافق جامع همچنین نشست هفته آینده اشاره کرد و گفت : درحالی که سعی می کنیم از فرصت دیپلماتیک پیش آمده استفاده کنیم، ایران باید تصمیم های بسیار دشواری را اتخاذ کند. ما در دست یافتن به اهداف خود بسیار مصمم هستیم، آنها نیز همین طور هستند.ایران بایدجامعه جهانی را مطمئن کند که برنامه هسته ای اش مسالمت آمیز است. همانطور که بارها گفته ام همچنان باور داریم که دست نیافتن به توافق با ایران بهتر از دست یافتن به توافق بد است.قرار است چهارمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای دست یافتن به توافق جامع در موضوع هسته ای ایران از13 تا 16 ماه مه (23 تا 26 اردیبهشت) در مقر سازمان ملل در وین پی گرفته شود.

وی در خصوص موضوع اوکراین گفت: باعث نا امیدی است که روسیه نتوانسته به تعهدات خود عمل کند. این توافق نامه اصلا مبهم نیست اما می توان به اشکال متفاوتی آن را تعبیر کرد.کری افزود : ما از تلاش های جدایی طلبان طرفدار روسیه درˈدونتسکˈ و ˈ لوهانسکˈ برای برگزاری همه پرسی در11 ماه مه (21 اردیبهشت) بشدت نگران هستیم و این تلاش های غیرقانونی را برای آسیب زدن بیشتر تمامیت ارضی اوکراین رد می کنیم.وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا به روشنی بیان کرده است که اگر عناصر وابسته به روسیه به مانع تراشی در روند دموکراتیک و ممانعت از برگزاری انتخابات آزاد در25 ماه مه (4 خرداد) ادامه دهند، تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال می کنیم. آمریکا و اتحادیه اروپا در اعمال این تحریم ها بسیار جدی هستند.

آمریکا و اتحادیه اروپا در تنش زدایی و حمایت از راهکار دیپلماتیک مسالمت آمیز متحد هستند و عمق روابط فرهنگی و تاریخی روسیه و اوکراین عمیق است؛ اما راه تاکید بر این روابط در میز مذاکرات است نه به ضرب گلوله. هفته آینده در لندن نشستی با وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا برای بررسی گام های بعدی مناسب خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص سودان جنوبی و نیجریه نیز گفت: آتش بس میان دو طرف درگیر در سودان جنوبی ماه ‍ژانویه به دست آمد اما دو طرف همچنان به رویارویی ها ادامه می دهند. حملات اخیر دولت سودان جنوبی و نیروهای ضددولتی کاملا نادرست است و آامریکا این حملات را رد می کند.کری با اشاره به اعلام تحریم های آمریکا علیه مسببان و ناقضان آتش بس در سودان جنوبی گفت: آمریکا همه تلاش خود را برای ممانعت از گسترش خشونت در سودان جنوبی به کار می بندد.درمورد نیجریه نیز وی یادآور شد: امروز از طرف اوباما با ˈگودلاک جاناتانˈ رییس جمهوری نیجریه تلفنی صحبت و آمادگی برای کمک به دولت این کشور به منظور پاسخ به بحران را اعلام کردم. سفارت آمریکا درˈابوجاˈ آماده تشکیل گروهی هماهنگ است که بتواند کمک های لازم را در زمینه تحقیقات، مسائل امنیتی، مذاکره درمورد گروگان گیری و کمک به تسهیل روند تبادل اطلاعات به دولت نیجریه ارائه دهد.

اشتون نیز در این نشست گفت: می خواهیم روسیه بسرعت برای پایان دادن به بحران در شرق اوکراین با ما وارد تعامل شود و این دقیقا همان خواسته ای است که در توافق ‍ژنو به آن اشاره شد.وی تاکید کرد: من نیز از زحمات سازمان توسعه و امنیت اروپا تقدیر می کنم و مانند ناظر ارشد گروه ویژه این سازمان از همه طرف های درگیر در اوکراین می خواهم از خود خویشتنداری نشان دهند. اتحادیه اروپا 28 آوریل (8 اردیبهشت) تحریم ها علیه روسیه را افزایش داد، هر اقدام دیگری که به بی ثباتی بیشتر شرایط در اوکراین منجر شود تبعات بیشتری را برای روسیه در بر خواهد داشت.

یکی دیگر از مهم ترین تحولات اوکراین برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه است که فرصتی برای استقرار دموکراسی به دست می دهد.اشتون در مورد سودان جنوبی نیز گفت: به نظر می رسد خشونت های شدید سودان جنوبی، این کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داده باشد که از انگیزه های قومی ناشی شده است. چشم انداز فقر و فاجعه انسانی نیز بر سودان جنوبی سایه انداخته است و باید برای حل این چالش ها همکاری کنیم.

اتحادیه اروپا و شورای امور خارجی روز دوشنبه نشستی خواهند داشت و موضوع سودان جنوبی نیز در این نشست بررسی خواهد شد. در مورد نیجریه نیز آنچه برای این دختران روی داده واقعا ناراحت کننده است و ما باید همه توان خود را برای نجات آنها به کار بندیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در مورد ایران و مذاکرات هفته آینده گفت: ما برای پیشبرد مذاکرات تلاش می کنیم و همه می خواهیم مطمئن شویم اگر به توافقی دست می یابیم بهترین توافق باشد.

وی همچنین در مورد تحریم های روسیه گفت: تحریم ها تا کنون نیز تاثیر داشته است و اقتصاد این کشور روند نزولی را طی می کند، صندوق بین المللی پول رکود در اقتصاد روسیه را اعلام کرده و نرخ رشد آنها قرار بود 1.3 درصد باشد اما انتظار می رود اکنون کاهش یابد این در حالی است که ما تازه تحریم ها را آغاز کرده ایم. اما برای اعمال تحریم های بیشتر باید باز هم هماهنگ و آماده باشیم و با بررسی جلو برویم تصور می کنم به شیوه ای کارآمد و مدیریت شده مسیر را طی می کنیم. اوباما و ˈآنگلا مرکلˈ هفته گذشته بعد از یک دیدار به روشنی اعلام کردند اگر مداخله ها در شرق اوکراین یا اوکراین به طور کلی در مورد برگزاری انتخابات وغیره ادامه یابد؛ تحریم ها بیشتر خواهد شد و بخش های مختلفی را در بر می گیرد.

اشتون که شامگاه دوشنبه وارد نیویورک شده است، عصر سه شنبه با ˈسوزان رایسˈ مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید گفت و گو کرد.در این نشست که با حضور اوباما ادامه یافت، رئیس جمهوری آمریکا از مذاکرات کنونی ایران و گروه 1+5 حمایت و بر اهمیت تداوم پیشرفت در پیگیری طرح اقدام مشترک برای رسیدن به راه حل فراگیر تاکید کرد.وی در این نشست همچنین از تداوم هماهنگی آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه 1+5 در قابل مذاکرات هسته ای سخن گفت.