ترافیک دیپلماتیک در تهران؛ رایزنی ظریف در مسکو

سفر روسای جمهوری کشورهای ونزوئلا، بوسنی و هرزگوین و فنلاند در هفته گذشته و سفر امروز وزیر خارجه به مسکو برای حضور در نشست سه جانبه روسیه، ایران و سوریه، مهمترین رویدادهای حوزه سیاست خارجی هفته اول آبان ماه جاری را در بر می گیرد. با اینکه کارشناسان هواشناسی، از ابتدای هفته گذشته کاهش دمای […]

سفر روسای جمهوری کشورهای ونزوئلا، بوسنی و هرزگوین و فنلاند در هفته گذشته و سفر امروز وزیر خارجه به مسکو برای حضور در نشست سه جانبه روسیه، ایران و سوریه، مهمترین رویدادهای حوزه سیاست خارجی هفته اول آبان ماه جاری را در بر می گیرد. با اینکه کارشناسان هواشناسی، از ابتدای هفته گذشته کاهش دمای محسوس و ناپایداری هوا را پیش بینی کردند، حضور روسای جمهوری دو کشور اروپایی و یک کشور از حوزه آمریکای لاتین به تهران و دیدار با مقامات ارشد کشورمان نوید بخش گرمی در روابط سیاسی و اقتصادی تهران در حوزه اروپا و آمریکا و تعادل بخشی و ثبات در دیپلماسی ایران در جهان است.

از طرف دیگر محمدجواد ظریف هم پایان هفته راهی مسکو شد تا در دیدار با همتای خود به بررسی آخرین روند روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه بپردازد.
ظریف در این سفر با حضور در نشست سه جانبه با «ولید المعلم»و «سرگیی لاوروف» وزیران خارجه سوریه و روسیه در مورد مسائل بین المللی به خصوص وضعیت جدید در سوریه و عراق مورد رایزنی قرار خواهد داد.وزیر امور خارجه در مسکو از اینکه گروهی از کشورها همواره به دنبال جنگ و راه حل نظامی در سوریه بوده اند ابراز تاسف کرد و افزود: راه حل این بحران سیاسی و همچنین مبارزه با گروه های تکفیری است.روسیه و ایران از آغاز بحران سوریه تاکنون با پیگیری راهبرد مذاکرات سوری- سوری و همزمان لزوم اقدام بین المللی برای سرکوب گروه های تروریستی و قطع حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی از تروریست ها، بر لزوم تعیین آینده سیاسی این کشور با رای مردم این کشور تاکید می کنند.

**انرژی؛ مهمترین محور همکاری های ایران و ونزوئلا/ سفر مادرو به تهران
«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا هفته گذشته میهمان ویژه منطقه غرب آسیا بود. سفر مادورو در چارچوب سفر به کشورهای تولید کننده نفت بود؛ البته او ابتدا به جمهوری آذربایجان رفت و پس از آن در مسیر سفر منطقه ای خود به عربستان، قطر و کویت در تهران توقف داشت و با مقام های کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.
رئیس جدید جنبش غیرمتعهدها در جریان سفر یکروزه به تهران، علاوه بر دیدار با رهبر معظم انقلاب با حسن روحانی رئیس جمهورری که یک ماه پیش از جایگاه را به وی تحویل داده بود نیز دیدار و گفت و گو کرد.
روحانی در دیدار مادورو تاکید کرد: «ایران از هر اقدامی در راستای ثبات بازار نفت، قیمت عادلانه و سهم منصفانه تولید کنندگان حمایت می کند.»
هدف اصلی سفر مادورو به ایران و همچنین قطر، عربستان و جمهوری آذربایجان را باید ایجاد همگرایی در سیاست های نفتی تولیدکنندگان اصلی این کالا دانست. او سال 1393 نیز افزون بر سفر به چین، عازم ایران و عربستان شد تا چاره ای برای برونرفت از بحران نفتی بیابد.

**سفر روسای جمهوری بوسنی و هرزگوین و فنلاند به تهران
دو روز پس از سفر مادورو به تهران دو رئیس جمهوری از اروپا به تهران آمدند؛ ابتدا «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین و پس از آن «سائولی نینیستوو » رئیس‌جمهوری فنلاند وارد تهران شدند.

*ایران و بوسنی دروازه های اروپا و آسیا/ امضاء تفاهم نامه اقتصادی تهران-سارایوو
در جریان سفر چهار روزه عزت بگویچ، یک یادداشت تفاهم میان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت ایران و روابط اقتصادی و تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین با حضور روسای جمهوری دو کشور به امضا رسید.
عزت بگوویچ در تهران علاوه بر دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار کرد.
روحانی در دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های موجود در ایران و بوسنی و هرزگوین، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه ‏همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران-سارایوو در زمینه های مختلف تاکید کرد.‏
عزت بگوویچ در تهران از موزه جواهرات ملی نیز دیدن کرد و سپس عازم اصفهان شد تا از این شهر تاریخی و فرهنگی نیز بازدید کند.

**جواهرات ملی ایران نمایانگر ذوق و سلیقه صنعتگران و هنرمندان ایرانی است
رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در جریان بازدید از خزانه جواهرات ملی با ابراز شگفتی از وجود این گنجینه، جواهرات آن را بی‌نظیر خواند و گفت: خزانه جواهرات ملی ایران بیانگر فرهنگ و تاریخ کهن‌ مردم این کشور است و علاوه بر ارزش اقتصادی، نمایانگر ذوق و سلیقه صنعتگران و هنرمندان ایرانی است.

**امضاء 4 سند همکاری بین ایران و فنلاند/ توسعه روابط تهران- هلسینکی
«سائولی نینیستوو »رئیس جمهوری فنلاند نیز هفته گذشته میهمان تهران بود. در جریان سفر نینیستوو به تهران و نشست هیات های عالیرتبه، ایران و فنلاند چهار سند همکاری در بخش های انرژی، ارتباطات و فناوری، محیط زیست و سرمایه گذاری امضا کردند.
رئیس جمهوری در دیدار همتای فنلاندی خود در تهران به وجود اراده جدی میان ایران و فنلاند برای توسعه روابط اشاره کرد و گفت: تردید ندارم که سفر رئیس جمهوری فنلاند و هیات همراه آغاز خوبی برای توسعه روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد بود.
رئیس جمهوری فنلاند علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری و آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار و گفت و گو کرد.

*کشتار مردم یمن بدترین نوع تروریسم/ انتقاد رهبر معظم انقلاب از بان کی مون
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رئیس جمهوری فنلاند با اشاره به پدیده تروریسم به‌عنوان یکی از مصایب دردناک جامعه بشری، کشتارهای دسته‌جمعی همچون کشتار مردم یمن را بدترین نوع تروریسم خواندند و تاکید کردند: «مقابله با تروریسم نیازمند اراده جدی همه کسانی است که در قدرت‌های بین‌المللی نفوذ دارند و عقلای جهان، و دولت‌ها و قدرتمندانِ با شرف دنیا باید برای علاج این پدیده، فکر و اقدام کنند.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مواضع دبیرکل کنونی سازمان ملل را مورد انتقاد قرار دادند و افزودند: «دبیرکل سازمان ملل به‌صراحت اعلام کرد که به‌دلیل وابسته بودن این سازمان به پول دولت سعودی، امکان محکوم کردن کشتار کودکان یمنی وجود ندارد که این نشان‌دهنده‌ی وضع اخلاقی اسف‌بار سیاستمداران بین‌المللی است و امیدواریم دبیرکل بعدی سازمان ملل بتواند از استقلال این جایگاه حفاظت کند.»

**اجلاس گروه کاری تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی خزر
چهل و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر هفته گذشته با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دفتر مطالعات بین المللی و سیاسی وزارت امورخارجه برگزار شد.
وزیر امور خارجه در این اجلاس آمادگی ایران را برای ارائه تسهیلات بیشتر برای انتقال انرژی توسط کشورهای ساحلی از خاک ایران و دریای عمان و خلیج فارس اعلام کرد.
ظریف «صلح و ثبات، توسعه پایدار و تحدید حدود منصفانه مناطق دریایی را از عناصر بنیادی دانست که باید سرلوحه هرگونه تلاش در جهت تکوین رژیم حقوقی دریای خزر قرار گیرد» و افزود: «بی تردید با اعتماد متقابل، اتفاق آراء، توجه به منافع جمعی، فهم مشترک، همگرایی و احساس مسؤولیت در قبال نسل های آینده، این مهم دست یافتنی خواهد بود.»

**مواضع سخنگوی وزارت خارجه/ از قطعنامه اتحادیه اروپا تا جایزه چتم هاوس
پارلمان اروپا هفته گذشته قطعنامه ای تحت عنوان «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته ای» را تصویب کرد. هدف از این قطعنامه عادی سازی و توسعه روابط بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران است.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه قطعنامه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران را حاکی از اراده مثبت این نهاد برای گسترش مناسبات با ایران دانست و گفت:«قطعنامه های مصوب پارلمان اروپا باید رویکردی سازنده و واقع گرایانه بازتاب دهند.»

** ظریف برنده جایزه چتم هاوس 2016/ جایزه ملت مقاوم ایران
موسسه مطالعاتی چَتم هاوس، هفته گذشته «محمد جواد ظریف» و «جان کری» وزیران خارجه ایران و آمریکا را به عنوان برندگان جایزه سال 2016خود معرفی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید تعلق این جایزه از سوی موسسه معتبر بین المللی چتم هاوس لندن به ظریف گفت: وزیرامور خارجه کشورمان تعلق جایزه ویژه موسسه معتبر بین المللی چتم هاوس به خود را از آن ملت مقاوم ایران می داند.
قاسمی اظهار کرد که وزیر امور خارجه کشورمان به دلیل فشردگی برنامه ها و مشغله کاری فراوان در مراسم دریافت این جایزه حضور نمی یاید.

**ایران حمله تروریستی در کویته پاکستان را به شدت محکوم کرد
گروهی از تروریست ها هفته گذشته به دانشکده آموزش نیروهای پلیس در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، حمله کردند که دست کم 60 نفر کشته و 110 نفر دیگر مجروح شدند.
قاسمی این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرد و گفت: « ایران آمادگی خود را برای کمک به دولت پاکستان در برخورد با گروه های تروریستی ابراز می دارد.»

**نشست خبری سخنگو/ مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل
قاسمی هفته گذشته با خبرنگاران حوزه سیاست خارجی نشست خبری داشت و مسائل مربوط به ادعای مقامات ترکیه درباره موصل، مصوبه یونسکو در باره مسجد الاقصی، سفر روحانی به ارمنستان، نشست بین المللی لوزان و دیدگاه های متنوع آن و احضار سفر ترکیه در تهران را تشریح کرد.

**مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل برگزار می شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از برگزاری مذاکرات جامع ایران و اروپا در بروکسل خبر داد و گفت: این گفت و گوها در ماه نوامبر و درباره موضوعات مختلف خواهد بود.

**گزارش حقوقی بشری احمد شهید برای ایران
«احمد شهید» گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته گزارش جدیدی را به هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد که با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه روبه رو شد.
قاسمی تعیین گزارشگر ویژه در زمینه حقوق بشر برای ایران را غیرموجّه، بی معنا و مخرّب دانست و گفت: احمد شهید سعی کرده تصویر مخدوشی از وضعیت حقوق بشری در ایران ترسیم کند.

**حمله به دفاتر جمعیت الوفاق بحرین / حملات تروریستی در منطقه
نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه هفته گذشته در پی صدور بیانیه جمعیت الوفاق بحرین در خصوص مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به همه دفاتر این جمعیت در بحرین حمله و اموال و دارایی این جمیعت را مصادره کردند.
همچنین منابع خبری اعلام کردند که در جریان حمله هوایی هفته گذشته ائتلاف بین المللی آمریکایی به مراسم عزاداری حسینی (ع) در داقوق واقع در جنوب کرکوک، 25 نفر کشته و 45 تن دیگر مجروح شدند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در مواضع جداگانه از حمله به مراکز جمعیت الوفاق بحرین شدیدا ابراز نگرانی و انزجار کرد و همچنین حملات هواپیماهای ائتلاف به محل عزاداری مردم کرکوک را به شدت محکوم کرد.
قاسمی همچنین حمله انتحاری تروریست های داعش به یک مرکز تولید برق در نزدیکی کرکوک عراق را که منجر به شهادت و زخمی شدن چندین نفر از جمله چند تکنیسین ایرانی شد، به شدت محکوم کرد.

**پیام های رئیس جمهوری/ روز استقلال ترکمنستان و روز ملی اتریش
هفته گذشته سالگرد استقلال ترکمنستان بود. دکتر روحانی در پیامی این روز را به «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری این کشور تبریک گفت.
رئیس جمهوری اظهارداشت: «اطمینان دارم در سایه اراده جدی مسئولین دو کشور، مناسبات دوستانه فی مابین در راستای منافع متقابل ، بیش از گذشته گسترش خواهد یافت.»

**روز ملی اتریش/ تبریک روحانی به صدر اعظم اتریش
رئیس جمهوری همچنین با ارسال پیامی به «کریستین کرن» صدر اعظم جمهوری اتریشضمن تبریک روز ملی این کشور، اظهارداشت که اطمینان دارم با عنایت به حسن روابط دیرینه و عزم مسئولان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش، شاهد گسترش روز افزون مناسبات دو کشور در کلیه زمینه‌ها خواهیم بود.
دکتر روحانی همچنین در پیامی به «شیخ تمیم بن حمد ال ثانی» امیر دولت قطر، درگذشت «شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی» پدربزرگ وی را تسلیت گفت.