سخنگوی وزارت خارجه : مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل برگزار می شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور از برگزاری مذاکرات جامع ایران و اروپا در بروکسل خبر داد و گفت: این گفت و گوها در ماه نوامبر و درباره موضوعات مختلف خواهد بود.بهرام قاسمی در نشست خبری روز دوشنبه درباره این گفت و گوها افزود: روابط ما با اروپا اساسی و دیرینه است واشتراکات زیادی با هم داریم […]

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور از برگزاری مذاکرات جامع ایران و اروپا در بروکسل خبر داد و گفت: این گفت و گوها در ماه نوامبر و درباره موضوعات مختلف خواهد بود.بهرام قاسمی در نشست خبری روز دوشنبه درباره این گفت و گوها افزود: روابط ما با اروپا اساسی و دیرینه است واشتراکات زیادی با هم داریم و حتی می توانیم درباره مسائل ارزشی و مسائل منطقه اختلاف نظر هم داشته باشیم.
وی اضافه کرد: گفت و گوهای ما و اروپا از گذشته وجود داشته و با توجه به ظرفیت های ذاتی ایران و ظرفیت هایی که اروپا دارد، ادامه خواهد یافت.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: قرار است نشست جامع مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ماه نوامبر در بروکسل برگزار شود و هیات ایرانی در سطح معاون وزیر خارجه در این مذاکرات حضور خواهد یافت.
قاسمی گفت: این مباحث می تواند درباره حقوق بشر و مباحث دیگر باشد، به دلیل نوع نگرش ما و اروپایی ها به حقوق بشر، این گفت و گوها از گذشته وجود داشته و ادامه خواهد یافت اما الزاما این گفت و گوها حول و حوش حقوق بشر نیست و مسائل زیادی با اروپایی ها مطرح خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه حقوق بشر می تواند بحث اساسی در این گفت و گوها باشد، اظهار داشت: نگاه ما به مقوله حقوق بشر از نگاه اسلامی ویژگی خاصی دارد که شاید برای برخی از آن ها قابل درک نباشد، ما می توانیم سخنان آن ها را بشنویم و نگاه خود را هم به آنها اعلام کنیم.
این مقام وزارت امور خارجه مذاکره کنندگان این دور از گفت و گوها را هیاتی متشکل از متخصصان حوزه های مختلف برشمرد و تصریح کرد: ما در این گفت و گوها هیات مشخص حقوق بشری نخواهیم داشت.

**توضیحی درباره هدیه ظریف به کری
به گزارش ایرنا، قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره هدیه وزیر امور خارجه کشورمان به جان کری در جریان مذاکرات هسته ای اظهار داشت: اعطای چنین هدیه هایی در رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک و در سطوح عالی مرسوم است و این هدایا بر اساس فرهنگ کشورها می تواند متفاوت باشد. بطوری که این هدایا بعنوان نماد و سمبل، اعطا می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این هدایا معمولا ارزش مادی ندارد و به نوعی منتقل کننده حرف و پیام است، افزود: آقای دکتر ظریف در این مقطع یکی از کتاب های چندگانه استاد فرشچیان را برای هدیه به آقای کری در نظر می گیرد و زمانی که این کتاب را به وی هدیه می دهد درباره تصاویر آن توضیحاتی می دهد مبنی بر اینکه شما می توانید در نمایشگاه استاد فرشچیان که در نیوجرسی است، تابلوها را ببینید.
قاسمی یادآور شد: و باز هم می گویم استاد فرشچیان وقتی می خواهد درباره این نقاشی ها برای بازدیدکننده ها توضیح بدهند، مجبور می شوند به لحاظ برخی محاسبات از ذره بین مخصوص استفاده کنند تا ریزه کاری های نقاشی ها را نشان بدهند.
وی اضافه کرد: آقای دکتر ظریف در این گفت و گوها می گویند که ایرانی ها از گذشته دیرباز حتی در زمینه هنر، محاسبه گر و دقیق بوده اند ومی توانند محاسبه و عمل کنند و این گفت و گو به حل وفصل یک بحث و مجادله کمک می کند.

**رابطه ایران و اروپا/مقامات سطوح بالا در نوبت سفر به ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره حضور هیات های اروپایی در ایران اظهار داشت: ما علاوه بر تماس هایی که با اتحادیه اروپا داریم با تک تک اروپایی ها هم عمدتا از گذشته رابطه خوبی داشتیم و با اکثر این کشورها مشکلی نداشتیم و هر وقت شرایط فراهم بود، روابط به خوبی پیش رفته است بغیر از سال های گذشته که به دلیل تحریم در شرایط خاصی بودیم.
قاسمی اضافه کرد: امروز بعد از لغو تحریم ها دو طرف رایزنی های مکرری را در حوزه های مختلف انجام می دهند.
وی از حضور چند هیات اروپایی در ایران خبر داد و گفت: وزیر محیط زیست هلند، وزیر حمل و نقل آلمان و همچنین کمیسر پناهجویان و کمک های بشردوستانه اتحادیه اروپا در تهران حضور دارند.
این مقام وزارت امور خارجه همچنین از حضور معاون پارلمان اتریش در تهران خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اتریش فعالا رییس جمهوری ندارد، معاون پارلمان نقش بالایی در این کشور ایفا می کند.
قاسمی با بیان اینکه کمیسر کمک های بشردوستانه اتحادیه اروپا دیروز برای برررسی وضعیت پناهجویان خارجی به کرمان سفری داشته است، گفت: در گذشته هم شاهد حضور این هیات ها در ایران بوده ایم و رفت و آمد ها کماکان ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در سطوح بالاتر دعوت هایی صورت گرفته که به نوبت و در زمان خودش انجام خواهد شد و در زمان مناسب، دوستان ما در نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی می کنند.

**ادعای مقامات ترکیه درباره موصل
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای مقامات ترکیه نسبت به موصل و مشارکت در عملیات آزاد سازی آن، گفت: هر دولتی که با تروریسم می تواند، باید با تروریسم مقابله کند، قطعا کار درستی انجام می دهد ولی به هیچ وجه قابل قبول نیست که به بهانه مبارزه با تروریسم، حاکمیت دولت های دیگر را نقض کنیم و بدون اجازه دولت مرکزی به صورت یکجانبه وارد عمل شویم.
قاسمی تصریح کرد: هر گونه مشارکت باید با هماهنگی و مجوز دولت مرکزی باشد و هر چه دولت مرکزی بپذیرد، می تواند مورد احترام سایر دولت ها و ملت ها قرار بگیرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در همین خصوص افزود: نگاه ما در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مشخص است و بارها بیان شده است که موصل بخش مهمی از خاک عراق است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: موصل مدتهاست که مورد تاخت و تاز تروریست های تکفیری داعش قرار گرفته و امیدواریم با درایت و جدیتی که دولت و ملت عراق دارند، عملیات پاکسازی موصل انجام شود و این بحث خیلی طولانی نشود.
قاسمی تصریح کرد: دیگرانی که به هر دلیل علاقمند هستند در مبارزه با ترورسم در داخل عراق مشارکت داشته باشند یک راه بیشتر ندارند و آن تفاهم، گفت و گو و رسیدن به راهکار مشخص با دولت عراق است. هیچ کشوری حق ندارد بدون مجوز و همکاری دولت حاکم در عراق در مسائل آن حضور داشته باشد.
وی گفت: اگر بنا باشد این وضعیت باب شود، بدعت خطرناکی است و ممکن است گریبانگیر آنهایی شود که امروز این امر را رعایت نمی کنند.

**استقبال از مصوبه یونسکو در باره مسجد الاقصی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مصوبه اخیر یونسکو مبنی بر اینکه مسجد الاقصی متعلق به مسلمانان است، گفت: ما در روزهای اخیر و بعد از مصوبه یونسکو از آن استقبال کردیم.
قاسمی ادامه داد: متاسفانه در جوامع اسلامی از گذشته شاهد هستیم به دلایل مختلف توجه لازم به مساله مهم و اساسی فلسطین تا حدی کم رنگ شده و این هم می تواند از منویات شوم رژیم صهیونیستی باشد که با تلاش های مذبوحانه تلاش کرده با نفاق درون جهان اسلام و کشورهای عربی، موضوع فلسطین را به مساله ثانوی تبدیل کند و این جای تاسف دارد.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به دشمن مشترک، جهان اسلام باید هر چه زودتر به خود بیاید و بتواند با اجماع لازم با توطئه های شوم رژیم صهیونیستی برخورد کند.

** سفر روحانی به ارمنستان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر آتی رییس جمهوری به ارمنستان نیز اظهار داشت:روابط ما با کشورهای آذربایجان و ارمنستان روابط خوبی است و تلاش می کنیم به طور مستمر بتوانیم به گسترش روابط و افزایش همکاری ها در همه زمینه ها کمک کنیم.
قاسمی افزود: ارمنستان جایگاه ویژه ای در میان همسایگان دارد، شاید تنها کشور همسایه است که مسلمان نیست و مسیحی است لذا این ویژگی ها می طلبد روابط ویژه ای داشته باشیم همانطور که به آذربایجان روابط خوبی داشتیم.
وی ابراز امیدواری کرد سفر رییس جمهوری به ارمنستان هر چه زودتر انجام شود و بتوانیم گام های بلندتری با ارمنستان داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: دعوت از رییس جمهوری از مدتها قبل انجام شده و منتظر فرصت بودیم تا در زمان لازم سفر انجام شود.

**علاقمند بودیم در لوزان دیدگاه های متنوع مطرح شود
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست اخیر لوزان و خبر نحوه حضور تعدادی از کشورها در این نشست به پیشنهاد ایران، گفت: رسانه های غربی به دلایل مختلف در مقاطعی، مطالبی منعکس می کنند که الزاما می تواند مصداق واقعی نداشته باشد ولی می تواند راهکار و برداشتی از ذهنیتی باشد که می تواند درست باشد.
قاسمی افزود: ما در لوزان علاقمند بودیم شرکت کنندگان از تنوع بیشتری برخوردار باشند و با نگاه های متفاوت و متنوع بتوانند بر همه مشکلات سوریه فائق بیایند و جلسه ثمر بخشی بیشتری داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما علاقه مند بودیم کشورهای دیگر غیر از ترکیب نخست در لوزان حضور داشته باشند که این امر منتج به حضور عراق، مصر و در لحظات آخر، حضور اردن این نشست شد.
به گفته قاسمی نشست اخیر لوزان نشست ویژه ای بود که بدون حضور سوریه برگزار شد و بر عکس نشست های قبلی، کشورهای منطقه و همسایگان سوریه حضور داشتند.
وی با بیان اینکه این نشست ها بدون تصمیم گیری خاصی برگزار شد، در عین حال گفت: همین که کشورها دور یک میز توانستند مواضع خود را در مورد سوریه مطرح کنند، گام مثبتی بود. اگر چه تجربه نشان می دهد این نشست ها خیلی نمی تواند با سرعت عمل و در کوتاه مدت به نتایج ملموسی برسد.

** احضار سفر ترکیه در تهران
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احضار سفیر ترکیه در تهران گفت: هفته گذشته سفیر محترم ترکیه به طور مفصل در وزارت امور خارجه حاضر بوده و پیرامون مسائل زیادی در روابط دو جانبه، مسائل سوریه، عراق و خلیج فارس با وی صحبت و سوالاتی مطرح شد.
قاسمی افزود: سفیر ترکیه هم تا حدی که می توانستند، پاسخگو بودند و مطالبی که اشراف کافی نداشتند را به آنکارا منتقل کردند تا جواب بیاورند.
وی ادامه داد: با توجه به نوع روابط و همسایگی با ترکیه، چه در تهران و چه در آنکارا، بین سفارت ما و مقامات ترکیه تماس های زیادی داریم و هیئت هایی مبادله می شود.

**بحث میانجیگری ایران در بحران قره باغ مطرح نیست
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پاسخ به سوالی پیرامون ابتکار عمل احتمالی ایران در مورد بحران قره باغ با اشاره به روابط خوب ایران با دو کشور آذربایجان و ارمنستان گفت: روابط ما با آذربایجان و ارمنستان روابط خوبی است؛ یک قدمت تاریخی خاص دارد و از روند خاصی بخصوص در مورد ارمنستان پیروی کرده است.
قاسمی با اشاره به ظرفیت های بالای ارامنه در نقاط مختلف جهان و نگاه ارامنه به ایران اظهار داشت: ایران در بحران قره باغ اولین کشوری بود که بخصوص بعد از فروپاشی شوروی نقش جدی ایفا کرد و توانست در چند ماه، اولین آتش بس جدی را در قره باغ ایجاد کند.
وی با بیان اینکه به دلایل متعدد و کارشکنی برخی کشورها این روند نتوانست به کار خود ادامه دهد، گفت: ایران جایگاه ویژه ای نزد دو کشور دارد و هر دو از منویات دوستانه ایران آگاه هستند. آنچه امروز مطرح است و در سفر احتمالی رییس جمهوری می تواند مورد رایزنی قرار بگیرد، مسائل دو جانبه و همکاری های منطقه ای است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تصور نمی کنم در شرایط کنونی علاقمند باشیم در میانجی گری حضور داشته باشیم؛ اگر چه هیچ کشوری بیش از ما توانایی این کار را ندارد.
قاسمی ابراز امیدواری کرد: معضل قره باغ که می تواند تهدیدی برای امنیت منطقه باشد،باید به صورت منصفانه و با حفظ حقوق هر دو کشور حل و فصل و به این کینه ورزی ناروا بین دو کشور همسایه پایان داده شود.

**مناسبات تهران – اوتاوا
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان اینکه مذاکرات کارشناسی تهران و اوتاوا برای توسعه مناسبات در جریان است ابراز امیدواری کرد: با حل و فصل برخی مسائل کوچک بین دو کشور ما در مرحله نخست برای داشتن دفاتر حفاظت منافع در دو پایتخت که می تواند برای خدمت رسانی به ایرانیان و شهروندان کانادایی کمک شایانی کند، اقدام کنیم.
به گفته وی، اگر تفاهمات لازم صورت بگیرد، این امکان وجود دارد تا گام بعدی را برای روابط سیاسی برداریم، هنوز برخی مسائل سیاسی و حقوقی باقی مانده که درباره آنها صحبت می شود.
قاسمی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که دولت کانادا برای ایران قائل هست و تعداد کثیری از ایرانیان در آنجا زندگی می کنند، اگر آنها بتوانند با اشتیاق و جدیت بیشتر گام های بعدی را بردارند؛ ما هم به تناسب در مقابل هر گام مثبت می توانیم گامهای مثبتی برداریم.

** در کوتاه مدت با روسیه لغو روادید نخواهیم داشت
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سفیر کشورمان در روسیه درباره لغو روادید اظهار داشت: توسعه همکاری های همه جانبه و ایجاد تسهیلات کنسولی برای تردد اتباع دو کشور در دستور کار است.
قاسمی با بیان اینکه مذاکرات بین دو کشور در ماه های گذشته وجود داشته، ابراز امیدواری کرد در این مسیر گام های بیشتری برداشته شود.
وی اظهارات سفیر را نشانگر اراده دو کشور برای حرکت در پروسه ای عنوان کرد که به تسهیلات کنسولی و بعد ز آن به لغو روادید منجر شود و اضافه کرد: در مسائل سیاسی، دیپلماتیک و کنسولی، روندها و مسیرها طولانی خواهد بود؛ برای اینکه مسائل فنی بسیار پیچیده ای دارد و هر دو طرف باید روی آنها تفاهم کنند. بنابراین در کوتاه مدت لغو روادید نخواهیم داشت.

** از توافق احزاب لبنانی استقبال می کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه از توافق احزاب لبنانی برای انتخاب رییس جمهوری استقبال کرد و گفت: تمامیت ارضی و حاکمیت ملی لبنان برای ما مهم است.
قاسمی افزود: اینکه لبنان به عنوان کشوری مهم در خاورمیانه برای مدت طولانی بدون رییس جمهوری بود، پیام خوبی نیست. باید از نزدیک شدن احزاب و گروه های لبنانی و رسیدن آنها به نقطه مشترک در مورد رییس جمهوری استقبال کرد و این می تواند به وحدت ملی، ثبات و امنیت لبنان کمک کند.
به گفته وی، در کنار نکات منفی زیادی که در منطقه وجود دارد، این امر می تواند پیام امیدبخشی باشد و امیدوارم با تفاهم همه گروه ها که می تواند مورد قبول ما هم باشد، این اجماع و وحدت ملی شکل جدی تر به خود بگیرد.