حملات توپخانه ای ارتش عراق علیه داعش در موصل آغاز شد

 در حالی که هنوز ‘ساعت صفر’ جنگ موصل اعلام نشده، ‘ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی مشترک عملیات موصل’ روز یکشنبه اعلام کرد که حملات توپخانه ای علیه گروه تروریستی ‘داعش’ در موصل از نیمه شب شنبه آغاز و همچنان ادامه دارد بر اساس گزارش ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی مشترک عملیات موصل که تصاویری از این حملات […]

 در حالی که هنوز ‘ساعت صفر’ جنگ موصل اعلام نشده، ‘ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی مشترک عملیات موصل’ روز یکشنبه اعلام کرد که حملات توپخانه ای علیه گروه تروریستی ‘داعش’ در موصل از نیمه شب شنبه آغاز و همچنان ادامه دارد بر اساس گزارش ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی مشترک عملیات موصل که تصاویری از این حملات توپخانه ای را منتشر کرده، یگان توپخانه ای ارتش و نیروی هوایی عراق با مشارکت نیروی هوایی وابسته به ائتلاف بین المللی، اهداف مشخصی را در داخل موصل بمباران کردند.

82268128-71093988

همزمان لیستی از 23 سرکرده مهم گروه تروریستی داعش که هم اکنون در داخل شهر موصل حضور دارند، در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت که از جمله آنها ‘حامد احمد ابراهیم الطائی’ معروف به ‘ابوعوف المصلاوی’ والی خودخوانده نینوا و معاون وی ‘محمد ابراهیم عبدالله اللهیبی’ معروف به ‘ابوفیصل’ هستند. آنچه در این لیست حایز اهمیت است، نام ‘ابوبکر البغدادی’ سرکرده داعش در میان اسامی قید نشده، در حالی که چندی قبل ابوبکر البغدادی برای اعطای روحیه به عناصر تروریست در موصل ، برای مدت کوتاهی در انظار عمومی ظاهر شده بود.

بر اساس گزارش ها، گروه تروریستی داعش برای مقابله با حملات نیروهای عراقی اقدام به ایجاد سه دسته اعدام برای جلوگیری از فرار نیروهایش در دو بخش شرقی و غربی رودخانه ‘دجله’ در شهر موصل کرده است. رودخانه دجله با عبور از مرکز شهر موصل این شهر را همانند بغداد پایتخت عراق، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. طبق گزارش های دریافتی، گروه تروریستی داعش امروز (یکشنبه) محلات ‘تموز’، ‘المنصور’، ‘الزراعه’ و ‘العربی’ را در موصل به طور کامل مسدود کرده و منع تردد را در داخل این محلات برقرار کرده است. در همین راستا، دستگاه های امنیتی و نظامی عراق تمامی مرخصی های کادرهای نظامی خود را لغو کرده و خواستار پیوستن تمامی این نیروها به یگان هایشان به منظور آماده شدن برای جنگ موصل شده است.

این تحولات باعث شده که برخی رسانه ها در داخل ترکیه از بامداد امروز ، گزارش هایی مبنی بر شروع عملیات موصل منتشر کنند. در همین حال سرلشکر ‘عبدالوهاب الساعدی’ فرمانده موفق عملیات آزادسازی ‘فلوجه’ و پیش از آن ‘بیجی’، به صفوف فرماندهان عملیات مشترک موصل پیوست که بر اساس گزارش های دریافتی، مسوولیت بخش جنوبی نینوا که عموما نیروهای بسیج مردمی ‘الحشد الشعبی’ حضور دارند، به این فرمانده عراقی واگذار شده است. بر اساس تقسیم بندی جبهه های جنگ در موصل، فرماندهی محور شمالی به ‘اتاق مشترک عملیات اربیل’، محور شرقی به ‘فرماندهی عملیات نینوا’ و بخش جنوبی به سرلشکر عبدالوهاب الساعدی واگذار شده است. طبق این گزارش، محورهای ‘حضر’ و ‘حمام العلیل’ و بخش شرقی موصل جزو خطوط دفاعی ضعیف داعش و ‘تلعفر’ و ‘الشوره’ و بخش غربی موصل جزو خطوط دفاعی قوی داعش ارزش گذاری شده اند. همچنین در همین راستا نیروهای اضافی از پلیس مرکزی عراق به پایگاه نظامی ‘القیاره’ در 60 کیلومتری جنوب موصل اضافه شدند. گزارش های دریافتی از موصل حاکی است که ساعت صفر شروع عملیات نزدیک شده ، اما هنوز فرماندهی کل قوای مسلح عراق، ساعت شروع عملیات را رسما اعلام نکرده است.