آغاز فصل نوین در روابط ایران و فرانسه/ ارتقای سطح روابط تهران-لندن

سفر هفته گذشته رئیس مجلس ملی فرانسه به تهران نشان از آغاز فصل نوین روابط تهران – پاریس داشت ولی تبادل سفیر بین تهران و لندن و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا ، مهمترین رویدادهای سیاست خارجی طی هفت روز گذشته بود.رفت و آمدهای هفته های اخیر فرانسوی ها و دیدار و گفت […]

سفر هفته گذشته رئیس مجلس ملی فرانسه به تهران نشان از آغاز فصل نوین روابط تهران – پاریس داشت ولی تبادل سفیر بین تهران و لندن و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا ، مهمترین رویدادهای سیاست خارجی طی هفت روز گذشته بود.رفت و آمدهای هفته های اخیر فرانسوی ها و دیدار و گفت و گو با مقامات ارشد کشورمان نشان از اراده سیاسی پاریس برای تقویت روابط با تهران است.
سفر هفته گذشته «کلود بارتلون» رئیس مجلس ملی فرانسه در صدر یک هیات پارلمانی، درست چند روز پس از سفر «سگولن رویال» وزیر محیط زیست، انرژی و امور دریاهای فرانسه و هیات همراه به تهران را می توان در همین چارچوب ارزیابی کرد.
سفر بارتلون یادآور سفر آذر ماه 1394 «ژرار لارشه» رئیس مجلس سنای فرانسه به تهران و دیدار و گفت و گوی وی با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی بود.
در آن زمان لارشه در نشست خبری مشترک با یادآوری این که با لاریجانی درباره تحکیم روابط پارلمانی گفت و گو کرده است، افزود: «این دیدار سرآغاز روابطی مستحکم تر میان ایران و فرانسه خواهد بود.»
بارتلون در بدو ورود مورد استقبال علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پس از نشست خبری مشترک با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای، مذاکرات رسمی خود را در چارچوب دیپلماسی پارلمانی با همتای خود آغاز کرد.
لاریجانی در گفت و گو با بارتلون با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تولید 30 هزار مگاوات برق از نیروگاه های هسته ای گفت: «در چند روز آینده احداث دو نیروگاه جدید اتمی را با روسیه شروع خواهیم کرد و فرانسه هم می تواند وارد این عرصه شود، اما ابتدا باید شرایط همکاری بانک های درجه یک فرانسه با بانک های ایرانی مهیا شود.»
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار همچنین گفت: «فرانسه نباید پایگاه و مقر تروریست هایی باشد که حتی ارزش صحبت ندارند.»
*بارتلون: فرانسه خواهان همکاری جدی با ایران است
«کلود بارتلون» رئیس مجلس ملی فرانسه و دیدار با نیز در این دیدار با اشاره به آغاز فصل نوینی در روابط فرانسه و جمهوری اسلامی ایران گفت: فرانسه آمادگی و علاقه مندی لازم برای توسعه همکاری همه جانبه از جمله ارتقاء سطح مناسبات بانکی خود را با جمهوری اسلامی ایران دارد.
*دیدار با رئیس جمهوری و مقامات بلند پایه ایران
بارتلون در سفر به تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری نیز ملاقات و درباره توسعه مناسبات دو جانبه گفت و گو کرد.
رئیس جمهوری هفته گذشته در دیدار با رئیس مجلس فرانسه نیز در تهران با اشاره به امضای سند نقشه راه تقویت همکاری ها و روابط مشترک، تاکید کرد: «اجرای سریع و دقیق توافقات، فیمابین تحولی ملموس در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی تهران- پاریس ایجاد خواهد کرد.»
دکتر روحانی اسفند سال گذشته که به فرانسه سفر کرده بود، در پاریس تاکید کرده بود:«جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعمیق روابط تهران و پاریس به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر است.»
بارتلون نیز در دیدار هفته گذشته خود با حسن روحانی رئیس جمهوری بر اهمیت تحقق هدف های اقتصادی در روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: «از تلاش بانک های بزرگ فرانسوی برای همکاری و سرمایه گذاری در ایران حمایت می کنیم.»
رئیس مجلس ملی فرانسه در تهران علاوه بر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،کاظم جلالی نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز دیدار و گفت و گو کرد.
ظریف در دیدار بارتلون با اشاره به نقش و جایگاه ایران به عنوان یک بازیگر مهم و تاثیرگذار در منطقه گفت: «ما فرانسه را یک کشور دوست و شریک مهم در روابط اقتصادی خود می دانیم و دیدگاه های مشترکی در بسیاری از مسایل منطقه ای با فرانسه داریم.»

*دیدار امیرعبداللهیان و نماینده پارلمان فرانسه
همزمان با سفر هیات پارلمانی فرانسه به تهران، «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل با «ژرار بابت» نماینده پارلمان و عضو گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران دیدار و ضمن بحث و تبادل نظر درباره آخرین مناسبات و همکاری های پارلمانی بر ضرورت تحکیم همکاری های پارلمانی ایران و فرانسه تاکید کرد.
بارتلون در ادامه دیدارهای خود در تهران از خط تولید شرکت پارس خودرو بازدید کرد وی در این بازدید گفت: «توافق هسته ای باعث شد ایران بتواند با جامعه بین المللی همکاری نزدیک داشته باشد.»
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، نایب رییس کمیسیون امور خارجه مجلس فرانسه و یکی از اعضای کمیته دفاعی- ملی مجلس، کلود بارتلون رییس مجلس ملی فرانسه را در سفر به ایران، همراهی می کردند.
بارتلون و هیات پارلمانی همراه، همچنین در سفر 2 روزه به اصفهان از برخی جاذبه های تاریخی این شهر دیدن و با استاندار و مسئولان استان نیز دیدار و گفت وگو خواهند کرد.

**سفر دیپلمات های خارجی به تهران
«سیدمحمود فیصل البوسعیدی» وزیر کشور عمان در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی اقتصادی هفته گذشته به تهران آمد.
وی در جریان سفر به تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به صورت جداگانه دیدار و درباره ارتقای روابط اقتصادی، تجاری و همکاری های امنیتی و انتظامی گفت و گو کرد.
وزیر امور خارجه در دیدار با البوسعیدی گفت: «همکاری سازنده و درک متقابل در منطقه باید جای توهمِ رقابت را گرفته تا بتوانیم از این مقطع تاریخی عبور کنیم.»
رحمانی فضلی هم در دیدار وزیر کشور عمان تصریح کرد: «منافع مشترک و توصیه عقل و شرع بر همکاری دوستانه با همسایگان تاکید دارد و روابط دو کشور ایران و عمان بر پایه عنصر اعتماد می تواند الگوئی برای دیگر کشورها ترسیم کند.»
وزیر کشور عمان هم در این دیدارها روابط دو کشور ایران و عمان را روابطی کیفی، ریشه دار، عمیق و دیرینه خواند و گفت: «روابط دو کشور ممتاز، عالی و شاخص در این منطقه مهم از جهان است.»

*سفر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران
«استفان اوبرایان» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده و امداد اضطراری (اوچا) نیز هفته گذشته به تهران آمد.
معاون دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار و گفت و گو با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار کرد.
اوبرایان همچنین در تهران با روسای جمعیت هلال احمر ایران و سازمان پدافند غیرعامل کشور به صورت جداگانه دیدار و در خصوص گسترش همکاری های مشترک سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با این سازمان ها گفت و گو کرد.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری همچنین در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه شرکت کرد.
وی ضمن تقدیر از عملکرد مقام های ایران در حوزه کمک های بشردوستانه تصریح کرد:«ایران در دسترسی به سازمان های بشردوستانه و ارائه خدمات ، نقش کلیدی دارد.»

**تهران-لندن؛ تبادل سفیر و ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک
هفته گذشته با انتصاب «حمید بعیدی نژاد» به عنوان سفیر جدید ایران در لندن و ارتقای عملی سطح مناسبات دیپلماتیک، دوران جدیدی از روابط پرفراز و نشیب ایران و بریتانیا آغاز شد.
اکنون که دوران جدید مناسبات دوجانبه تهران و لندن آغاز شده است، هر دو کشور کم و بیش خواهان روابطی بهتر از گذشته و پشت سر گذاشتن مشکلات و تنش های قبلی هستند.
در این مسیر تنها راه ممکن برای رسیدن به اهداف مشروع دوطرف، احترام به اصول پذیرفته شده اخلاقی، سیاسی و دیپلماتیک است.
حمید بعیدی نژاد سفیر جدید کشورمان در بریتانیا و «نیکولاس هاپتون» سفیر جدید بریتانیا در تهران دوشنبه هفته گذشته به طور همزمان در وزارت امور خارجه دو کشور حضور یافتند و با تسلیم رونوشت استوار نامه خود، با وزرای خارجه ملاقات کردند.
*روابط تهران-لندن
به دنبال توافق محمدجواد ظریف ویزر خارجه ایران و «ویلیام هیگ» وزیر خارجه وقت انگلیس در مهرماه سال 1392 در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای بازگشایی سفارتخانه های 2 کشور، «محمدحسن حبیب الله زاده» با سمت کاردار غیرمقیم، بیستم آذرماه 1392راهی لندن شد.
حبیب الله زاده از آذرماه 92تا شهریورماه 94 که سفارتخانه های 2 کشور به طور رسمی بازگشایی شدند، نقش «کاردار غیرمقیم» را برای سفارت ایران در لندن ایفا کرد.
ظریف در اواخر شهریورماه 1394 طی حکمی «محمد حسن حبیب اله زاده» را به سمت کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن منصوب کرد.
در این مدت علاوه بر سفرهای متقابل وزیران امور خارجه دو کشور، هیات های تجاری مختلفی از انگلیس به تهران و متقابلا از ایران نیز هیات های تجاری مختلفی به انگلیس سفر کردند.

** فاجعه منا / پیام رهبر انقلاب به مسلمانان جهان
رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در پیام مهمی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام، حج ابراهیمی را مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین المللی خواندند و با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، خطاب به دولتها و ملتهای اسلامی تأکید کردند: جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به خاطر جنایاتی که در گستره ی جهان اسلام به بار آورده اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله ی حج بکنند.
حضرت آیت الله خامنه ای هفته گذشته با جمعی از خانواده های شهدای منا نیز دیدار داشتند پیام ایشان و سخنانشان در این دیدار بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
ایشان در این دیدار فرمودند: «حادثه منا و جان باختن حاجیان ایرانی در حال عبادت و با لبان تشنه و در زیر آفتاب سوزان، حادثه ای عمیقاً غم انگیز و فراموش نشدنی است، البته این حادثه ابعاد گوناگون و روشنگری از لحاظ سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و دینی دارد که این ابعاد نباید فراموش شوند.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده های شهدای مِنا و مسجدالحرام، کوتاهی و بی کفایتی آل سعود در این حادثه را اثبات مجدد بی لیاقتی این شجره خبیثه ملعونه در تصدی و اداره حرمین شریفین خواندند و تأکید کردند: اگر راست می گویند و در حادثه بی تقصیرند، بگذارند یک هیأت حقیقت یاب اسلامی- بین المللی، واقعیات مسئله را از نزدیک بررسی و روشن کند.
* گناه صد عن سبیل الله / کارنامه حاکمان سعودی
دکتر روحانی رئیس جمهوری نیز در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه دولت و نظام هرگز از خون شهیدان مظلوم منا نخواهند گذشت، گفت:دولت سعودی امسال علاوه بر همه جرائم گذشته، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد.
رئیس جمهوری پس از جلسه هیات دولت در پیام توئیتری نوشت: عربستان پس از حادثه منا تحت فشار سیاسی و حقوقی دولت ایران قرار گرفت اما عده ای نادان و احساساتی در داخل، بازی را به نفع آنها تغییر دادند.
روحانی در حساب توئیتری خود در ادامه نوشت: [این افراد] برای دولت عربستان شرایطی فراهم کردند تا با فرار رو به جلو و قطع رابطه سیاسی، خود را از فشارهای سیاسی و حقوقی دولت ایران برهاند.
رییس جمهوری همچنین در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه دولت و نظام هرگز از خون شهیدان مظلوم منا نخواهند گذشت، گفت:دولت سعودی امسال علاوه بر همه جرائم گذشته، کارنامه خود را به گناه صد عن سبیل الله هم آلوده کرد.
*پاسخ توییتری ظریف به «آل شیخ»
وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته در حساب توییتری خود پاسخ «عبدالعزیز آل شیخ» مفتی اعظم وهابی های سعودی را اینگونه داد: «هیچ شباهتی بین اسلام ایرانیان و افراط گرایی نژاد پرستانه مفتی وهابی وجود ندارد.»
ظریف خطاب به وی نوشت: «واقعا که هیچ شباهتی بین اسلام ایرانیان و اکثریت مسلمانان با افراط گرایی نژادپرستانه ای که مفتی وهابی و بانیان سعودی تروریزم تبلیغ می کنند، وجود ندارد. »
عبدالعزیز آل شیخ مفتی اعظم عربستان که گفته بود:«ایرانیان مسلمان نیستند.»
* بی کفایتی و ناتوانی حاکمان عربستان / تاکید بر تشکیل هیات حقیقت یاب
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز هفته گذشته در برابر سخنان اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و مقام های عربستان واکنش نشان داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به سخنان جانبدارانه «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج گفت: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است آنچه در موسم حج سال گذشته بر حجاج بیت الله الحرام گذشت، بی کفایتی و ناتوانی حاکمان آل سعود در مدیریت کنگره عظیم حج را بخوبی آشکار ساخت.»
قاسمی افزود: اگر او به جد مدعی تبیین و تبلیغ اصول اسلامی است، بهتر آن است برای کشف حقایق، واقعیت ها و روشنگری درخصوص بازیابی علل این فاجعه عظمی در جهت تشکیل یک هیأت حقیقت یاب بین المللی و اسلامی تلاش کرده و دولت عربستان را از مانع تراشی در راه تشکیل آن بازدارد.
*توصیه قاسمی به ابوالغیظ : به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذار!
رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه همچنین در واکنش به اظهارات «احمد ابوالغیظ» دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر مداخله ایران در امور کشورهای عربی، این اتهام را بی پایه و اساس و تکرار اتهامات نسنجیده گذشته از سوی احمد ابوالغیط دانست.
قاسمی در خصوص راهکارهای ابوالغیط برای بحران سوریه به وی توصیه کرد: « با درک عمیق از وضعیت کنونی آن کشور و منطقه، به تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت مردم سوریه احترام بگذارد.»
*اتهامات ناروا و گزافه گویی الجبیر/ فاجعه منا لکه سیاه کارنامه آل سعود
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اتهامات تکراری عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به ایران مبنی بر حمایت از تروریسم و سازمان القاعده را ناروا، ناراست و از نوع گزافه گویی های تکراری و یک سویه مرسوم وزیر خارجه حکومتی دانست.
قاسمی خاطرنشان کرد: «جنگ یمن، فاجعه منا و حمایت از تروریست های شناسنامه دار در عراق و سوریه و دیگر مناطق، لکه هایی سیاه در کارنامه خطاپیشه گانی است که از فرط خود بینی و نا دیده انگاشتن واقعیات به یک سویه انگاری، گزافه گویی و فرافکنی و ناراستی روی آورده اند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در موضع گیری دیگری اظهارات اخیر ولیعهد عربستان، را تکراری و نوعی «فرار به جلو» حکام آل سعود توصیف کرد و گفت: «ولیعهد عربستان که اینچنین بر لزوم حفظ امنیت حج تأکید می کند باید درماندگی دولتش را در حفظ امنیت حج در سال گذشته به یاد آورده و پاسخگوی ملت های داغدار حادثه دردناک منا باشد.»
* محکوم کردن انفجارهای کابل و بغداد و پیشاور
قاسمی همچنین هفته گذشته ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در بغداد و کابل گفت: «ریشه و تفکر واحد حاکم بر گروه های تکفیری – تروریستی ، ثبات و امنیت کشورهای منطقه را نشانه رفته است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین حملات تروریستی زنجیره ای در استانهای طرطوس، حمص، حسکه و حومه دمشق را که منجر به کشته شدن دهها نفر از مردم بیگناه این کشورشد، محکوم و با دولت و ملت سوریه ابراز همدردی کرد.
این در حالی بود که در ابتدای هفته نیز قاسمی با محکوم کردن حملات انتحاری اخیر در پاکستان تاکید کرد: «سرکوب افراط گرایی و تروریسم تنها در سایه همکاری همگانی میسر است.»
*فاجعه منا و FATF محور اصلی نشست خبری رییس مرکز دیپلماسی رسانه ای
این هفته نشست خبری سخنگو در ساختمان شماره 9 وزارت خارجه در حالی برگزرا شد که مباحث مربوط به فاجعه منا و قرارداد FATF از مهمترین محورهای سوالات خبرنگاران بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه از پیگیری حقوقی فاجعه منا خبر داد و درباره احتمال میانجیگیری عمان میان ایران و عربستان نیز گفت: «در سفری که وزیر کشور عمان به ایران داشته است، بحثی در این ارتباط انجام نشده است.»
وی همچنین دربارهFATF اظهار داشت: «در این مورد نگرانی نداریم. این مقرارت ربطی به برجام ندارد و از سال ها قبل مطرح بوده است. »
گروه ویژه اقدام مالی(Financial Action Task Force) یا همان FATF یک گروه بین الدولی است. FATF در چهارم تیر 1395 با انتشار بیانیه ای، درخواست خود از کشورها برای انجام اقدامات مقابله ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال به حالت تعلیق در آورد. این تعلیق، نتیجه اقدامات متعدد دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه در سالهای اخیر، از جمله تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و التزام ایران به اجرای برنامه اقدام برای رفع کاستی های چارچوب مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم منطبق با قانون اساسی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشری را استفاده ابزاری علیه جمهوری اسلامی ایران و یک حرکت سیاسی دانست و گفت: «گزارشگری که با امضای یک کشور تروریستی و حامی تروریست همچون عربستان سعودی تعیین می شود، طنز تاریخی و مسخره کردن حقوق بشر است ».
*تعیین سفیر جدید برای عمان در دست بررسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعیین سفیر میان ایران و کشور عمان نیز گفت: پروسه تعیین سفیر خاص است و مراحلی باید طی شود تا به سرانجام برسد و با توجه به اینکه سفیری که برای این کشور تعیین شده بود در آخرین مرحله از عزیمت به محل ماموریت منصرف شد، برای مدتی از داشتن سفیر در این کشور دوست محروم بودیم.
اختصاص مذاکرات ایران و آمریکا فقط به موضوع برجام، سفر رئیس جمهوری به ونزئولا برای انتقال ریاست جنبش تعهد، سفر به رئیس جمهوری به نیویورک و بحران جنگ در سوریه، یمن و عراق از دیگر محورهای مهم در نشست خبری هفته گذشته سخنگوی دستگاه دیپلماسی بود.