روحانی: ایران آماده توسعه همكاری ها با اتحادیه اروپاست

رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه و تعمیق همكاری ها با كشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله بلژیك در روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی است. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار خانم كریستین دوفرین رییس مجلس سنای بلژیك با تاكید بر نقش مجالس در توسعه و […]

رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه و تعمیق همكاری ها با كشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله بلژیك در روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی است. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار خانم كریستین دوفرین رییس مجلس سنای بلژیك با تاكید بر نقش مجالس در توسعه و تعمیق روابط كشورها به نقش مثبت اتحادیه اروپا در توافق هسته ای افزود: توافق هسته ای، آغاز و نه پایان راه است و پایه های آن تنها با اجرای به موقع و دقیق توافق ها و تعهدات، مستحكم تر خواهد شد.

82055661-70688754

وی با بیان این كه مجموعه مسایل جهانی نشان می دهد بدون همفكری، رایزنی و هماهنگی كشورها نمی توانیم به اهداف مشترك دست یابیم، خاطرنشان كرد: این توافق همچنین نشان داد كه می توان مسایل و مشكلات پیچیده جهانی را از طریق گفت و گو و مذاكره حل و فصل كرد و باید از این الگو و مدل، برای حل و فصل دیگر مشكلات منطقه و جهان استفاده كرد. رییس جمهوری در مورد روابط دوجانبه گفت: ایران و بلژیك امكانات گسترده ای برای تقویت همكاری ها دارند كه باید در فرصت پسابرجام از این امكانات برای افزایش همكاری های اقتصادی و تجاری بهره گرفت.

روحانی با تاكید بر این كه مانعی برای توسعه روابط اقتصادی تهران – بروكسل وجود ندارد، افزود: دو كشور می توانند فعالیت های اقتصادی مشتركی را برای كل منطقه پایه‌ریزی كنند. وی به حضور هیات های بزرگ تجاری جهان از جمله كشورهای اروپایی در تهران و انعقاد توافق ها و تفاهمات گسترده با آنها اشاره كرد و اظهارداشت: تهران از حضور سرمایه‌گذاران و كارآفرینان دولتی و بخش خصوصی بلژیك نیز برای همكاری در فضای پسابرجام ، استقبال می كند. رییس جمهوری در ادامه از تروریسم به عنوان یك معضل بزرگ جهانی یاد كرد و با تبیین ریشه های آن اظهارداشت: در كنار ریشه های اقتصادی و فرهنگی تروریسم همانند فقر و جهل، تبعیض؛ ناامیدی جوانان از آینده و اعتراض آنان به دخالت های قدرت‌ها در كشورهایشان نیز از ریشه های اساسی تروریسم است.

روحانی با تاكید براین كه « توسعه نامتعادل و نابرابری درجهان عاملی برای اعتراض جوانان است»، تصریح كرد: یكی از ریشه های تروریسم ناامیدی است و اینكه عده ای احساس تبعیض می كنند و نظم و قوانین موجود را برای حل و فصل مشكلاتشان كارساز نمی دانند. وی حملات نظامی و بمباران را راه حل اساسی مبارزه با تروریسم ندانست و خاطرنشان كرد: برای مبارزه با تروریسم باید از همه امكانات جهت رفع ریشه های این پدیده شوم استفاده كرد. رییس جمهوری به برخورد دیرهنگام اتحادیه اروپا با پدیده تروریسم اشاره كرد و یادآور شد: متاسفانه در سال هایی كه تروریسم دامن گیر مردم افغانستان، عراق وسوریه شد، اروپا تا حدی بی تفاوت ماند و زمانی وارد عرصه مبارزه با این پدیده شوم شد كه شعله های آن به اروپا رسید.

روحانی تروریسم را یك خطر بزرگ برای همه جهان دانست و اظهارداشت: با تروریسم در هر جا و با هر شعاری باید مبارزه كرد و نباید تروریست ها را برای منافع كوتاه مدت، به تروریست های خوب و بد تقسیم كرد. وی همچنین گفت: ما در سال های اولیه انقلاب اسلامی با تروریست هایی مواجه بودیم كه مقام ها و مردم كشور ما را وحشیانه به شهادت رساندند و متاسفانه هم اكنون همین تروریست ها در اروپا آزادانه زندگی و فعالیت می كنند. رییس جمهوری به مواردی از استفاده تروریست ها از مواد شیمیایی اشاره كرد و ادامه داد: دستیابی تروریست ها به تسلیحات شیمیایی بسیار وحشتناك است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از قربانیان حملات شیمیایی، این خطر را كاملا درك می كند، چرا كه هزاران مصدومان شیمیایی ما همچنان از عوارض مصدومیت رنج می برند. روحانی با بیان این كه «باید از همه توان برای ریشه كن كردن تروریسم در سراسر جهان استفاده كنیم»، گفت: باید منابع درآمد و كانال های انتقال تسلیحات به تروریست ها را قطع و مسدود كنیم و اجازه ندهیم همچنان تروریست ها نفت و آثار باستانی عراق و سوریه را غارت و در بازارهای مشخص و به سادگی به فروش برسانند.

** خواستار فصل جدیدی در روابط ایران و بلژیك هستیم/ ایران عامل ثبات در منطقه است

رییس مجلس سنای بلژیك نیز در این دیدار تاكید كرد كه خواستار فصل جدیدی در روابط ایران و بلژیك هستیم و بروكسل آماده همكاری باتهران در همه حوزه های مورد علاقه است. كریستین دوفرین با قدردانی از مواضع تهران در مبارزه با تروریسم و تاكید بر این كه كشورش آماده بهره گیری از تجربیات ایران در این عرصه است، گفت: ایران عامل ثبات در منطقه است و می تواند در روند مبارزه با تروریسم نقش مهمی ایفا كند و بروكسل در این ارتباط در كنار تهران است. وی همچنین بار دیگر از دكتر روحانی برای سفر به بروكسل به طور رسمی دعوت كرد.