مارکو روبیو؛ انتخاب نئومحافظه‌کاران آمریکا

لوبلاگ نوشت: در پایان هفته گذشته، سناتور مارکو روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا) کاندیدای رده سوم جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری توانست یک حمایت مهم را کسب کرده و خودش را تبدیل به انتخاب اولویت بالای نومحافظه کاران کند. این حمایت از سوی رئیس جمهور سابق، اتحادیه کارگری یا یک کشیش رده بالا نبود. […]

لوبلاگ نوشت: در پایان هفته گذشته، سناتور مارکو روبیو (جمهوری خواه از فلوریدا) کاندیدای رده سوم جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری توانست یک حمایت مهم را کسب کرده و خودش را تبدیل به انتخاب اولویت بالای نومحافظه کاران کند. این حمایت از سوی رئیس جمهور سابق، اتحادیه کارگری یا یک کشیش رده بالا نبود. بلکه از سوی میلیاردر خجالتی نیویورکی، پل سینگر بود. با این حمایت روبیو صاحب میلیون ها دلار کمک مالی وی خواهد شد.

1623754

سینگر تبدیل به یکی از حامیان مالی برجسته سیاستمداران و اتاق فکرهای تندرو شده است. سینگر کمک های قابل توجهی به تندروهای سنا از جمله سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی)، سناتور تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) و سناتور کلی آیوت (جمهوری خواه از نیوهمشایر) به همراه سازمان های نومحافظه کار و حامی حزب لیکود اسرائیل از جمله موسسه آمریکن اینترپرایز، بنیاد دفاع از دموکراسی ها، اسرائیل پراجکت و ائتلاف یهودیان جمهوری خواه، می کند.نیویورک تایمز که خبر حمایت سینگر را منتشر کرده است در این باره می نویسد: «سینگر معروف به احتیاط در حمایت و بررسی دقیق کاندیداها است. وی عاشقانه طرفدار اسرائیل و حامی ازدواج همجنس گرایان است.» نیویورک تایمز همچنین روی این موضوع تاکید می کند که تمایل روبیو به طرفداری از مواضع تندروی حامیان اسرائیل می تواند منجر به تحکیم نامزدی وی در میان جمهوری خواهان شود.

سیاست خارجی روبیو

روبیو تاکنون مواضع جنگ طلبانه خودش در زمینه سیاست خارجی را نشان داده است. ماه گذشته در فیلمی که منتشر کرد به صورت انتقادی گفته بود: «سیاستی که رئیس جمهور و دولتش در قبال اسرائیل در پیش گرفته اند، یک اشتباه تراژیک است.» وی اوباما را متهم می کند که تعهد به حق دولت یهودی، که زندگی در صلح است را نادیده گرفته است. روبیو در پایان وعده می دهد در صورتی که رئیس جمهور شود، حمایت بی قید و شرطی از اسرائیل می کند.این سناتور اهل فلوریدا همچنین گفته که قطعاً توافق هسته ای با ایران را لغو خواهد کرد و انتقادهای دولت اوباما از شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری و قدس شرقی را محکوم کرده است. البته این اولین بار نیست که سینگر کمک های مالی از روبیو به عمل می آورد. در فاصله سال های 2009 تا 2014، یکی از زیرمجموعه های سینگر یعنی صندوق الیوت 122 هزار دلار به وی کمک کرده است.

پرونده آرژانتین

صندوق الیوت و سینگر نقش مهمی در پرونده آمیا ایفا کرده اند. گروه های مورد حمایت سینگر همانند موسسه آمریکن اینترپرایز، اسرائیل پراجکت و بنیاد دفاع از دموکراسی ها از اقدام جنجالی دادستان آلبرتو نیسمان حمایت می کرده اند. در سال 2006، نیسمان گزارشی جنجالی را منتشر کرد که براساس آن مقامات ایرانی را متهم به دست داشتن در بمب گذاری سال 1994 در مرکز آمیا در بوینس آیرس که منجر به کشته شدن 85 نفر شد، کرد. البته شایان ذکر است که این گزارش براساس اظهارات اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) تهیه شده است.روبیو در ماه می گذشته در اقدامی که بازتاب دهنده تلاش های بنیادهای تحت امر سینگر است، لایحه ای را در سنا ارائه داد که در آن خواستار تحقیق درباره مرگ نیسمان شد و کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین را متهم کرد که دخالت ایران در بمب گذاری سال 1994 را نادیده می گیرد.

کمپین ریاست جمهوری روبیو نشان داده است که وی انتخاب بسیاری از نومحافظه کاران است. حتی شعار کمپین وی «قرن آمریکایی جدید» مطابق با پروژه قرن آمریکایی جدید است که از سوی بیل کریستول ارائه شد. پروژه ای که پیش زمینه اشغال عراق بود.حمایت سینگر از روبیو نشان می دهد که وی توانسته است در جهت جدی تر کردن نامزدی اش در میان جمهوری خواهان قدم بردارد و این که توانسته سیاست خارجی ای جنگ طلبانه از خودش نشان دهد که این حامیان تندرو از وی حمایت کنند.