ظریف:نمی خواهم جواب جلیلی رابدهم اما پیشنهادات غربی ها درآلماآتی موجود است

ظریف:نمی خواهم جواب جلیلی رابدهم اما پیشنهادات غربی ها درآلماآتی موجود است/لغو همه تحریم های اقتصادی. صدا و سیما مشروح پرسش ها و پاسخ های میان ظریف و اعضای کمیسیون برجام را پخش کرد. ظريف در ابتداي سخنانش در کميسيون برجام گفت: با مذاکرات طولانی موفق شدیم ماده 41 از فصل 7 را از قعطنامه […]

ظریف:نمی خواهم جواب جلیلی رابدهم اما پیشنهادات غربی ها درآلماآتی موجود است/لغو همه تحریم های اقتصادی. صدا و سیما مشروح پرسش ها و پاسخ های میان ظریف و اعضای کمیسیون برجام را پخش کرد. ظريف در ابتداي سخنانش در کميسيون برجام گفت: با مذاکرات طولانی موفق شدیم ماده 41 از فصل 7 را از قعطنامه خارج کنیم. بحث بازگشت پذیری در واقع مصالحه ای برای رفع تحریم ها بوده است. بدون این طرف مقابل امادگی رفع تحریم ها را نداشته است. پیش از ما رفع تحریم های نفتی بالاترین پیشنهاد آنها در نشست استانبول بود. این سیاست ادامه داشت و آنها گفتند پله پله تحریم ها را رفع می کنیم. اما ما با مذاکره این شرایط را تغییر دادیم.

15-9-14-171758117661_orig

او مستثني شدن ايران از ذيل قطعنامه سازمان ملل را که مورد تاکيد موکد سعيد جليلي قرار گرفته بود را موضوعي مربوط به 7-8 سال پيش خواند و گفت: در مذاکرات طولاني اي که داشتيم، توانستيم طرف مقابل را قانع کنيم در که در مقدمه قطعنامه جديد، تاکيد بر اينکه ايران ذيل ماده 41 است را حذف کنيم. در حالي که اين موضوع در تمامي قطعنامه هايي که عليه ايران پيش از اين صادر شده بود، آمده بود.وزير امورخارجه همچنين گفت: برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت این اتفاق افتاده است که در قطعنامه اشاره شده به جمله ای که ایران گفته است. این جمله این است که اگر تحریم ها را برگردانید ما هم برنامه خود را از سر می گیریم. بروید ببینید تا کنون در هیچ قطعنامه ای تهدید علیه هدف قطعنامه از سوی کشوری وجود دارد یا خیر؟.

وي افزود: هنوز برجام اجرایی نشده و زمانی که اجرا شد باید همه ما اجرای آن را رصد کنیم. تا اگر طرف مقابل نقض اساسی داشت بتوانیم برنامه مان را از سر بگیریم. ما سریع تر از طرف مقابل می توانیم برنامه مان را برگردانیم.ظريف در بخش ديگري از صحبت هايش گفت: پيش از اين بر روی پروژه امنیتی سازی ایران بسیار کار شد، خزانه داری امریکا مورد جدیدی به اسم هزینه حیثیتی رابطه با ایران درست کرد. بسیاری از مواردی که بعد از تحریم ها علیه ایران تحمیل شد در هیچ کدام از ساختار تحریم ها نیست. بلکه رییس خزانه داری امریکا راه می افتاد و به کشورهای مختلف می رفت و می گفت که آیا شما آمادگی پرداخت هزینه حیثیتی رابطه با ایران را دارید؟ و این چنین به آنها یادآوری می کرد این رابطه برای آنها هزینه زاست و آنها خودشان بیشتر از قوانین تحریمی وارد رابطه به ایران نمی شدند. اگر این ساختمان تحریم ها فرو بریزد بازگشت پذیری آن به سادگی نیست. در حالی که ما هر وقت بخواهیم می توانیم به فعالیت های خودمان بازگردیم.

مذاکره کننده ارشد هسته اي کشورمان درباره اصل تحریم ها و نحوه لغو آنها که مورد انتقاد جلیلی بود گفت: تحریم های شورای امنیت یک رشته تحریم های مرتبط با اشاعه بوده و یک رشته محدودیت های بانکی و اقتصادی و پولی بود. قرار ما لغو فوری تحریم های پولی و مالی بود که انجام شد. دوستانی که ایراد می گیرند از این قطعنامه اخیر فراموش کرده اند که در قطعنامه های قبلی حتی آموزش دانشجویان ایرانی ممنوع بوده است. نه اینکه استثنا باشد بلکه ممنوع بوده است.وي تاکيد کرد:دستورالعمل ما و تاکید مقام معظم رهبری لغو کامل تحریم های مالی و پولی و اقتصادی است. بر اساس برجام در مورد اتحادیه اروپا تمام تحریم های پولی و مالی و اقتصادی لغو می شود. اما در مورد تحریم های امریکا، تحریم های ایالات متحده نیاز به رای مثبت کنگره دارد.

ظريف همچنين گفت: من خدمت آقا رسیدم و با مشورت ایشان و مشورت با حقوقدان ها بحث کردیم. قرار شد ما به نحوی پیش نرویم که خود را نیازمند به رای کنگره بدانیم. ببنید در حقوق بین الملل دولت ها به عنوان یک موجودیت شناخته می شوند و مسئولیت این مجموعه با شخص رییس جمهور است. لذا برای ما مهم است که رییس جمهور آمریکا به طور مستمر از تصویب تحریم ها جلوگیری کند. تصریح کردیم لحظه ای که رییس جمهور امریکا تحریم جدیدی را علیه ایران اجرا کند نقض برجام است و ما هم به برنامه های خود می توانیم برمی گردیم.وزير امورخارجه همچنين گفت: شرایط برای بازیگری ایران در منطقه فراهم است. بیشترین تشکر را از من دوستان مقاومت در لبنان و عراق و سوریه و .. کرده اند. باید از این فضا بیشتر استفاده را بکنیم. من از مجلس دو خواسته دارم: اول اینکه اطمنیان حاصل کنید از اینکه برجام به درستی اجرا می شود و اگر طرف مقابل اجرا نکرد دست ما باز است برای عدم اجرای آن. دوم اینکه از شرایط کنونی استقاده کنیم برای اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی.

در اين نشست ظريف به ايرادات لغتي برخي نمايندگان به واژگان به کار رفته در متن انگليسي برجام پاسخ داد و معاني متعدد هر يک از لغات را برشمرد و گفت: فرق مجبور بودن و مجاز بودن مشخص است. ما براي هر يک از اين واژه ها مدت ها وقت گذاشتيم و اينگونه نيست که فکر کنيد به سادگي از کنار اين موارد گذشته ايم.وي در پاسخ به سوال ديگري که به مقايسه قطعنامه هاي صادر شده در دولت گذشته و قطعنامه اخير سازمان ملل اشاره داشت، يادآورشد که لغو تحريم ها مهمترين تفاوت اين قطعنامه هاست. او که مي گفت ما ناگزير از ميراث 6 قطعنامه پيشين بوده ايم، ادامه داد: وقتي تمام قطعنامه هاي پيشين ذيل ماده 41 صادر شده، مشخص است که خروج از آن نيز بايد ذيل همين ماده باشد. وگرنه ما چطور مي توانيم از قيد تحريم هاي قطعنامه پيشين خارج شويم.

وزير خارجه در پاسخ به سوال يکي ديگر از اعضاي کميسيون برجام که معتقد بود برجام منجر به لغو تحريم ها نمي شود و مي پرسيد که آمريکا تعهدي مبني بر لغو تحريم ها داده است يا نه؟، گفت: آمريکا متعهد به عدم اجراي تحريم ها به صورت دائمي است و پس از 8 سال بايد لغو تحريم ها را به سازمان ملل ارائه دهد. ما هم بعد از 8 سال بايد به NPT بپيونديم. تا آن زمان اين اقدام دو طرف، داوطلبانه است که ما پروتکل الحاقي را داوطلبانه بدون اينکه به مجلس ببريم، اجرا مي کنيم. آنها هم تحريم ها را بدون اينکه به مجلسشان ببرند، لغو مي کنند. در پايان اين 8 سال اين کار از راه مجلس ها انجام مي شود.ظريف همچنين در پاسخ به سوالي که به توافقي به موازات برجام ميان آژانس و وزارت خارجه اشاره داشت، نيز پاسخ داد. به گفته وي، در مورد تعداد سانتريفيوژها قرار است ايران برنامه اش را به آژانس ارائه دهد و تا 15 سال به غني سازي صنعتي خواهيم رسيد. در اين زمان مشخص ما به 190 هزار سو مي رسيم. کساني که حرفي در دهان غربي ها مي گذارند، بدانند که نبايد به خودي گل بزنند! در برجام آمده است که ما برنامه اي را به آزانس ارائه خواهيم داد که هنوز اين برنامه آماده نشده و طي يکي دو ماه آينده تنظيم خواهد شد.

وي تاکيد کرد که ايران هيچ جا در برجام تعهد دائمي نپذيرفته است. چرا که برنامه تکنولوژيک ما ممکن است عوض شود و ما مي خواهيم با برنامه دنيا پيشرفت کنيم. ما مواردي را در برجام پذيرفته ايم که کمترين ضرر را دارد. در اين توافق اجازه نمي دهيم که بازديد فراتري صورت بگيرد. در مورد 25 سال، براي اينکه بهانه اي باقي نماند، اين زمان بندي را پذيرفته ايم. تمام اين موارد با دوستان چک شده و مشکلي نيست.وزير خارجه در پاسخ به اينکه دولت ملزم به ارائه لايحه براي پذيرش پروتکل الحاقي شده است، پس چطور مي خواهد آن را بدون مصوبه مجلس داوطلبانه اجرا کند، گفت: مجلس در مصوبه اش از دولت خواسته است، که دولت با شوراي امنيت هماهنگ باشد، ما هم با شوراي امنيت ملي هماهنگ هستيم. ضمن اينکه از مجلس هم مي خواهيم که با ما همکاري کند.ظريف در پاسخ به سوالي درباره اظهارات جليلي که گفته است که هيچ تحريمي برداشته نمي شود گفت: من قصد پاسخ به دکتر جليلي را ندارم. کما اينکه زماني که مسئوليت پرونده را داشتند هيچ حرفي نزدم. کما اينکه من از منتقدين جدي بودم اما يکبار هم مصاحبه نکردم. اما چند نکته مي گويم. کل تحريم هاي اتحاديه اروپا از روز اجرا لغو مي شود. کليه تحريم ها ايالات متحده متوقف مي شود. علاوه بر آن برخي تحريم ها مانند تحريم ناوگان هوايي لغو مي شود.کوثري در ميان حرف گفت که مستند بگوييد. ظريف گفت: بريد آن هواپيماهايي که به خاطر نبودن امکانات نشسته بودند و امروز پرواز مي کنند را ببينيد. تحريم هاي شرکت هاي آمريکايي خارج از آمريکا برداشته مي شود و اجازه تعامل دارند.
يکي از نمايندگان گفت: چرا لغو نمي شود.

ظريف گفت: ما گفتيم که نمي خواهيم گروگان نتانياهو باشيم.

بروجردي از ظريف درباره مشروط بودن تحريم ها و قابل بازگشت بودنشان سوال کرد. ظريف در پاسخ گفت: دوستان يک موضوع دارند و آن بازگشت پذيري است. کليه تحريم ها لغو مي شود. پيشنهاد غرب در آلماآتي دست ماست. اگر جايي گفته بودند که لغو مي کنيم حق با شماست اما اين پيشنهادها دست ماست. در قطعنامه آمده است که اگر تحريم ها را برداشته شود ايران هم به تعهدات خود عمل نمي کند. اين اصل بازگشت پذيري را زير سوال مي برد.ظريف همچنين در پاسخ به سوال بذرباش درباره تحريم هاي اوليه و ثانويه و نيز درباره مخالفت قوه مقننه آمريکا با برجام و اينکه رئيس جمهور بعدي آمريکا ممکن است زير توافق بزند گفت: آن دو سالي که من بودم، تحريم ها چه ربطي به من دارد. تحريم هاي اوليه و ثانويه به من ربطي ندارد. از شما مي خواهم بگم که حرف هاي آقاي بذرپاش عموما به بحث ما ربطي ندارد. مي گويند شاخص هاي اقتصادي پايين آمده است. توافق ژنو اگر نبود الآن چه اتفاقي مي افتاد. اگر شما مي خواهيد در کشور فضاسازي کنيد به وصل کردن مسايل غير مرتبط به هم فضاسازي مي کنيد. پايين آکدن قيمت نفت چه ربطي به برجام دارد. ما گفتيم کليه تحريم هاي پولي و مالي حذف مي شود. آن چيزهايي که شما گفتيد مربوط به مسايل اشاعه اي است. آن ها هم تا الآن ممنوع بود الآن نيازمند اجازه است. در کميسيوني که ما هم عضو آن هستيم اجازه صادر مي کند. فرموديد سوئيف رفع نشده است. آن سوئيفتي که شما مي گوييد مربوط به دو بانک است. وگرنه همه تحريم هاي سوئيفت رفع مي شود. شما آينده را ببينيد. همه کشورهاي اروپايي که آمدند مسئولان بيمه سرمايه گذاري را با خود آورده بودند. ما تصميم سازان کشور هستيم. تصميمات ما تاثيرگذار در دنيااست. ما بايد به دنيا بگوييم که مي خواهيم برجام را اجرا کنيم. شما برجام را 5 بگيريد يا 95. اگر 5 را اجرا نکنيد مي شود صفر اگر 95 را هم اجرا نکنيد مي شود صفر. برجام جاي استفاده دارد. بايد به دنيا بکوييم که ايران امن ترين کشور دنيا براي سرمايه گذاري است.