رییس جمهور روحانی: امیدوارم سفر رییس جمهور اتریش سرآغاز تحول مثبت باشد

رییس جمهوری گفت: امیدوارم سفر رییس جمهوری اتریش به ایران سرآغاز تحول مثبت در روابط بین ایران و اتریش باشد.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با هاینس فیشر رییس جمهوری اتریش که در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار شد، افزود: سوابق روابط دو کشور به قرن ها پیش باز می گردد […]

رییس جمهوری گفت: امیدوارم سفر رییس جمهوری اتریش به ایران سرآغاز تحول مثبت در روابط بین ایران و اتریش باشد.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با هاینس فیشر رییس جمهوری اتریش که در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار شد، افزود: سوابق روابط دو کشور به قرن ها پیش باز می گردد و ما همواره روابط خوب و دوستانه ای داشته ایم.وی اظهار داشت: از دولت اتریش برای میزبانی خوب مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 قدردانی می کنیم، مذاکراتی که به یک توافق بسیار مهم و تاریخی به نفع ایران، 1+5، اتحادیه اروپا و کل منطقه و جهان دست یافت.

81752091-70150902

رییس جمهور اتریش عصر دوشنبه وارد تهران شد و صبح امروز -سه شنبه- در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بلافاصله پس از این مراسم، مذاکرات دوجانبه آنان انجام شد.هاینس فیشر به دعوت رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیات بلندپایه 240 نفره با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور به تهران سفر کرده است.رییس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون اتریش درباره سیاست آینده ایران در قبال سوریه و مذاکرات برای حل مسئله این کشور اظهار داشت: لازم می دانم به رییس جمهوری اتریش دکتر فیشر و هیات همراه که به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند، خوش آمد بگویم و امیدوارم این سفر سرآغاز یک تحول بسیار مثبت در توسعه روابط دو کشور دوست ایران و اتریش باشد.وی ادامه داد: سوابق روابط ما به قرن ها پیش برمی گردد و همواره ما یک روابط خوب و دوستانه ای داشته ایم در طول این چند سال که به دلایل خاص تحریم، روابط دو کشور از نظر اقتصادی روبه کاهش بوده است و امیدواریم در سال و ماه های آینده با سرعت قبل قبولی گذشته را جبران کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: قبل از پاسخ به سوال شما لازم می دانم از دولت اتریش برای میزبانی بسیارخوب برای مذاکرات 1+5 که منجر به توافق نهایی و تاریخی شد، تشکر کنم و این توافق می تواند به نفع ایران،1+5، اتحادیه اروپا، کل منطقه و جهان باشد.وی اظهار داشت: یکی از مسایل مورد بحث ما در مذاکرات خصوصی و عمومی امروز بحث منطقه، تروریسم و مشکلاتی که در کشورهای منطقه از جمله سوریه وجود دارد، بود و ما هم نظر بودیم درباره اینکه تروریسم یک معضل بزرگ جهانی است.رییس جمهوری ادامه داد: تروریسم نه تنها ثبات و امنیت منطقه ما را بلکه حتی امنیت جهان را تهدید می کند و دل نگرانی های اروپا نسبت به تروریست هایی که در منطقه ما وجود دارد و آوارگانی که این تروریست ها به وجود آورده اند نشان می دهد آثار این تروریسم اروپا و سایر مناطق را در بر بگیرد.وی تصریح کرد: برای حل این مساله بحث حمایت از فرد یا دولت خاص نیست، سوریه یک کشور و دارای یک دولت، مخالفین و گروه های تروریستی است و مهم این است که بدانیم باید چه کاری انجام دهیم و اولویت کدام است؟ آیا اولویت این است که راجع به دموکراسی در سوریه بحث کنیم؟ آیا این است که درباره گروه های مخالف و موافق بحث کنیم؟آیا اولویت این است که راجع به تغییر در قانون اساسی بحث کنیم یا فعلا مردم در سوریه در حال کشته شدن و آواره شدن هستند.

روحانی اظهار داشت: میلیون ها نفر آواره شده اند و صدها هزار نفر کشته اند و کشور بطور کامل نا امن و بی ثبات است. نفت مردم در سوریه توسط تروریست ها استخراج و در بازار فروخته می شود و پولش بجای اینکه در مسیر رفاه خرج شود برای کشتار هزینه می شود.وی افزود: بحث سر اولویت است و بحث سر این است که اولویت کدام است و اگر در اولین قدم اشتباه کنیم هیچ وقت به مقصد نخواهیم رسید . اولین قدم آن است که جلوی خون ریزی را بگیریم و در سوریه یک امنیت نسبی به وجود آوریم تا آوارگان بتوانند به خانه های خود بازگردند. در آن زمان می توان درباره آینده سوریه و گروه های مخالف و موافق، دموکراسی و رای و امثال آن بحث کنیم.
رییس جمهوری گفت: درباره سوریه باید به چند نکته توجه کرد یکی اینکه آینده سوریه توسط آرای خود مردم سوریه ساخته می شود و این مردم سوریه هستند که نسبت به حکومت آینده خود، شیوه دولت در آینده تصمیم خواهند گرفت و هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی تواند راجع به آینده سوریه تصمیم بگیرد.وی ادامه داد: نکته دوم درباره آینده سوریه این است که در موضوع سوریه به عنوان یک معضل در منطقه همه باید به مردم سوریه ، ایجاد امنیت در سوریه تا شرایطی فراهم شود تا دموکراسی استقرار پیدا کند، کمک کنند.

روحانی اظهار داشت: برای این کار باید تمامی کشورهای منطقه و کشورهای تاثیر گذار از جمله اتحادیه اروپا کمک کنند و ایران در کنار هر میزی که ببیند آینده امن با ثبات دموکراتیک سوریه نتیجه آن جلسه خواهد بود حضور پیدا خواهد کرد و با هرکه باید حرف بزند و مذاکره کند، گفت و گو خواهد کرد از جمله کشورهای منطقه و قدرت های جهانی . برای ما آنچه مهم است جان مردم و بازگشت آوارگان سوریه است.وی تصریح کرد: اگر یک روز سوریه امن تر شود به نفع مردم منطقه و جهان است . مگر می شود اجازه داد مردم بی گناه کشته و آواره در بیابان ها و کشورهای مختلف شوند؟ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک وظیفه بزرگ و بین المللی، منطقه ای، انسانی و اسلامی خود هر قدمی که بتواند برای مبارزه با تروریسم و بیرون راندن تروریست ها از سوریه و ایجاد امنیت و ثبات، بازگشت آوارگان و جلوگیری از خون ریزی و ایجاد دموکراسی و آرای مردم سوریه بر میدارد و پشت هر میزی که به این نتیجه برسد چه کشورهای منطقه و یا غیر منطقه و قدرت های بزرگ خواهد نشست.رییس جمهوری گفت: آنچه مهم است میز مذاکره و یا شکل و یا افراد دور آن نیز نیست بلکه آنچه مهم است دستییابی به هدف صلح و ثبات در منطقه بسیار حساس خاورمیانه است.