انفجار در “سویدا”ی سوریه ؛ 26 کشته و دهها زخمی برجای گذاشت / رهبر دروزی ها در میان قربانیان

با انفجار همزمان دو خودروی بمب‌گذاری شده در شهر سویدای سوریه، دست‌کم 26 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. همزمان 15 مسیحی که اوایل اوت گذشته توسط داعش ربوده شده بودند، آزاد شدند.به گزارش سایت شبکه خبری المیادین لبنان، انفجار اول در منطقه ضهر الجبل واقع در شرق شهر سویدا در جنوب سوریه […]

با انفجار همزمان دو خودروی بمب‌گذاری شده در شهر سویدای سوریه، دست‌کم 26 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. همزمان 15 مسیحی که اوایل اوت گذشته توسط داعش ربوده شده بودند، آزاد شدند.به گزارش سایت شبکه خبری المیادین لبنان، انفجار اول در منطقه ضهر الجبل واقع در شرق شهر سویدا در جنوب سوریه رخ داد و انفجار دوم در نزدیکی بیمارستان دولتی شهر بود. خبرها حاکی از آن است که در این انفجار شیخ وحید بلعوس، یکی از شیوخ اقلیت دروزی شهر سویدا و رهبر “تجمع شیوخ الکرامه” هدف قرار گرفته بود.شیخ یوسف جربوع یکی از شیوخ برجسته دروزی شهر سویدا، هدف از سوء قصد به شیخ بلعوس را روشن کردن شعله فتنه میان گروه‌های مذهبی مختلف در شهر دانست و گفت: این اقدام تروریستی هرگز نمی‌تواند کار نیروهای امنیتی باشد و تنها تکفیری‌ها مسئول این جنایتند.

1441432038468_349

شیخ جربوع اظهار داشت: شکست دشمنان لبنان و بشریت در اجرای نقشه تروریستی خود در فرودگاه الثعلة خشم آنان را برانگیخته و باعث شد آنان استراتژی خود را به فتنه‌انگیزی در کشور و ایجاد اختلاف و درگیری میان گروه‌های مختلف مردم تغییر دهند.شیخ جربوع تاکید کرد: امضای سند ملی با خون شهدا حامل پیامی آشکار برای دشمنان لبنان است که ساکنان سویدا با یکدیگر متحد هستند و برای مقابله با آنان، در کنار دولت و ارتش عربی سوریه ایستاده‌اند و البته همین اتحاد دشمنان ما را ناتوان کرده و در واقع آنها با این انفجارها می‌خواهند به مردم بگویند که این جزای موضعگیری ملی‌شان در حمایت از دولت است.در پی این ترور درگیری‌هایی در شهر سویدا که اکثر ساکنان آن دروزی هستند در گرفته است. برخی مدعی شده‌اند که نظام سوریه در این انفجار دست داشته است.

از سوی دیگر رامی عبد الرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه و نیز دیده‌بان حقوق بشر آشوریان در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه تروریستی داعش 15 تن از مسیحیانی را که در شهر القریتین در استان حمص ربوده بود، آزاد کرد.این گروه تروریستی در هفته اول اوت با کنترل شهر القریتین دست‌کم 230 غیرنظامی از جمله 60 مسیحی را ربود. عبد الرحمان تاکید کرد: 15 مسیحی که داعش از شهر القریتین آزاد کرده اکنون خود را به شهر فیروزه واقع در حود 100 کیلومتری شمال غرب شهر القریتین رسانده‌اند.مرکز حقوق بشر آشوریان سوریه نیز با تایید این خبر اعلام کرد: این گروه حدود ساعت سه و نیم بعد از ظهر جمعه به شهر فیروزه واقع در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرق شهر حمص رسیده‌اند.یک منبع نیز از وضعیت جسمانی خوب این افراد خبر داد.