سیدحسن نصرالله: داعش جنگ با ما را آغاز کرد، مسئله ای نیست؛ ولی ما این جنگ را ادامه می دهیم / شکست آنها قطعی است

دبیرکل حزب الله لبنان در کنفرانس «اجتهاد و نوآوری در اندیشه امام خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران»، ویژگی های معظم له را به عنوان مرجع تقلید و رهبر برشمرد.سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این کنفرانس که در بیروت برگزار شد، سخنانی ایراد کرد و پس از درود و سلام به […]

دبیرکل حزب الله لبنان در کنفرانس «اجتهاد و نوآوری در اندیشه امام خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران»، ویژگی های معظم له را به عنوان مرجع تقلید و رهبر برشمرد.سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این کنفرانس که در بیروت برگزار شد، سخنانی ایراد کرد و پس از درود و سلام به حضرت محمد (ص) خاتم النبیین و خاندان پاک و مطهر ایشان تاکید کرد در چنین نشست هایی معمولا درباره مسائل سیاسی و منطقه صحبت نمی کنم اما امروز به طور استثنا در پایان سخنان، چند دقیقه ای درباره تحولات دیروز در مرزها سخن خواهم گفت.

وی ضمن ابراز خرسندی از شرکت در مراسم افتتاحیه این کنفرانس تحت عنوان «راهبردهای فرهنگ اسلامی در جهان امروز» گفت: واقعیت این است که آیت الله خامنه ای دام ظله شخصیتی چند بعدی است و در اوضاع کنونی جایگاه رفیع و مهمی در خصوص مسائل مربوط به اسلام و امت اسلامی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم. ایشان در درجه اول مرجع تقلید است. همانگونه که همه می دانند ایشان مرجع تقلیدی است که میلیون ها مسلمان در جهان برای شناخت احکام شرعی و فرعی و فقهی از ایشان تقلید می کنند و در مسائل عبادی و نیز مسائل مربوط به زندگی بر اساس فتواهای ایشان عمل می کنند. جایگاه ایشان به عنوان مرجع تقلید ایجاب می کند که در عالی ترین درجات فقه باشد زیرا مرجع تقلید باید بر اساس فتوای فقها، اعلم علمای زنده عصر خود یا دستکم یکی از کسانی باشد که احتمال اعلم بودن آنها وجود دارد و علاوه بر این عدالت و … نیز از شروط یک مرجع تقلید است. این که یک مرجع تقلید در عالی ترین درجات فقاهت باشد ایجاب می کند که به برخی از علوم مرتبط با اجتهاد فقهی اشراف کامل داشته باشد که از جمله آنها علم اصول، حدیث، رجال، زبان عربی و… است. از طریق فتواهای شرعی منتشر شده ایشان و نیز دروس فقهی خارج که از بیست سال پیش یا بیشتر برای شاگردان خود تدریس می کند و نیز مباحثات عمیق ایشان با دیگر علما درباره موضوعات مختلف و بخصوص مسائل حکومتی که به سبب تحولات روز روی می دهد و فقهای سابق به آن نپرداخته اند، می توان به این ابعاد پی برد. جایگاه مرجعیت در حد خود بسیار مهم و حساس است و به تلاش های علمی و فقهی و فکری عمیق نیاز دارد.

نصرالله ادامه داد: جایگاه دومی که آیت الله خامنه ای دارد، جایگاه ایشان به عنوان رهبر است. رهبر جمهوری اسلامی ایران، ولی فقیه، ولی امر مسلمین یا هر عنوان دیگری یک مفهوم واحد دارند. این جایگاه علاوه بر شروط فقاهت، عدالت، تقوا و دیگر شروط، به شجاعت و شایستگی هم نیاز دارد. شایستگی برای رهبری کشور و امت (اسلامی) زیرا ایشان ولی امر امت است. این شایستگی هم نیازمند آن است که دارای آگاهی تاریخی و سیاسی وسیع و تجربه اجتماعی و سیاسی داشته باشد و بتواند مصلحت ها و مفسده ها را تشخیص دهد و دوست و دشمن را بشناسد و توطئه ها را کشف کند و تهدیدات و فرصت ها را برای استفاده از آنها جهت مقابله با تهدیدات بشناسد و علاوه بر این توانایی مدیریتی بالایی داشته باشد زیرا این جایگاه (رهبری) ایجاب می کند مسئولیت ها را مشخص و توزیع کند و نیروها را جمع آوری و به خوبی از آنها استفاده کند و علاوه بر این بار مشکلات و فشارهایی را که کوه ها تاب آن را ندارند، تحمل کند.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای از زمان ارتحال امام خمینی (ره) این مسئولیت خطیر را بر عهده دارد و آن را به بهترین وجه انجام می دهد و جمهوری اسلامی ایران و گروه های بزرگی از این امت را در سخت ترین شرایط و دوره های تاریخی رهبری کرده است. می بینیم که منطقه و جهان در بیست یا بیست و پنج سال گذشته شاهد تحولات گسترده ای بوده است و اسلام و امت اسلامی عموما و ایران خصوصا نیز با تهدیدات و مشکلات و تحریم ها روبرو شده اند. همه این ها در حالی صورت گرفت که آیت الله خامنه ای با همه این تهدیدات مقابله کرد و توانست بیشتر این تهدیدات را به فرصت تبدیل کند تا این که ایران امروز به قدرت بزرگی در منطقه تبدیل شده است که جهان آن را به رسمیت می شناسد و دوست و دشمن روی آن حساب می کنند و ملت و دولت و جامعه آن با جدیت در راه تحول و پیشرفت در همه عرصه ها اعم از سیاسی، علمی، فناوری، صنعتی، اقتصادی و… گام بر می دارند. از طریق عملکرد ایشان در دوره رهبری و نیز سخنان و موضعگیری ها و رهنمودها که با همه تحولات و حوادث در ایران و منطقه و جهان همراه بوده است، می توان این جنبه از شخصیت ایشان به عنوان رهبر شناخت.

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود گفت: البته باید در اینجا به محاصره (و سانسور) رسانه ای قوی و شدیدی که از سوی رسانه های غربی و عربی، از زمان انتخاب امام خامنه ای به رهبری، اعمال شده است و همچنان ادامه دارد، توجه داشته باشیم. از این رو مشاهده می کنیم سخنان، بیانات و مواضع حضرت امام خامنه ای درباره مسائل مختلف، با آن که این بیانات موضع رهبری جمهوری اسلامی به عنوان قدرت اول منطقه است، از سوی این رسانه ها نادیده گرفته می شود یا حتی اگر هم احیانا برخی رسانه ها به آن بپردازند، به شکلی بسیار جزئی، بریده بریده و بعضا تحریف شده می پردازند. مسئله و جایگاه سومی که می خواهیم درباره آن سخن بگوییم، جایگاه ایشان(رهبر معظم انقلاب) به عنوان یک اندیشمند اسلامی بزرگ است. این بعد نیاز به معرفی بیشتر دارد. جایگاه نخست ایشان روشن است ایشان به عنوان یک مرجع تقلید، میلیون ها مقلد دارند و از بزرگترین مراجع تقلید هستند. جایگاه دوم ایشان به عنوان جایگه یک رهبر است که با توجه به مواضع، عملکرد و سیره و روش خود در منطقه و جهان شهرت دارند. اما این بعد از وجود ایشان به عنوان یک اندیشمند اسلامی نیاز به تبیین و تلاش بیشتری دارد البته به خاطر خود ما و نه به خاطر شخص ایشان. حضرت امام خامنه ای(دام ظله) از همان ابتدای تحصیلات یعنی از همان دوران جوانی شان، علائق فکری و فرهنگی گسترده ای داشتند و تلاش های زیادی در سطوح علمی، فرهنگی و فکری از طریق پیگیری مسائل و مطالعه در خارج از دایره علوم حوزوی انجام می دادند. معمولا ما وقتی وارد حوزه علمیه می شویم، اولویت اصلی مان علوم حوزوی است که آنها را فرا می گیریم، اما حضرت ایشان از همان آغاز، علائق گسترده و متنوعی داشتند. در مطالعه تاریخ، سیره، ادبیات، شعر، مفاهیم، رمان های نویسندگان مختلف جهان، چه در عرصه فرهنگ اسلامی اختصاصی شیعه و چه در چارچوب فرهنگ عمومی اسلامی تلاش وافری داشتند. از این رو، شناخت امام خامنه ای از علما و اندیشمندان اهل سنت و کتب و تالیفات و تحقیقات آنها، بسیار وسیع، گسترده و عمیق است. مطالعات و علائق ایشان تنها محدود به فرهنگ اسلامی نبود و عرصه فرهنگ بشری و فرهنگ های دیگر اعم از فرهنگ شرق یا غرب را نیز در بر می گرفت. برخی از برادران هندی و پاکستانی به خود من می گفتند وقتی با رهبر معظم انقلاب ایران دیدار داشتیم و درباره منطقه خودمان سخن می گفتیم احساس می کردیم که ایشاندر زمینه فرهنگ های موجود در شبه قاره هند، ادبیات، سنت ها و آداب و رسوم، تاریخ، شخصیت ها، نه فقط شخصیت های سیاسی مانند پادشاهان و فرماندهان نظامی بلکه حتی فلاسفه، عرفا و ادیبان، شاعران و … بیشتر از خود ما اطلاعات دارند. ایشان حتی در شرایط کنونی هم به رغم مشغله های زیادی که دارند دست از این علائق، مطالعات و پیگیریها برنداشته اند. این سطح از اهتمام وسیع، دقیق و متنوع فرهنگی را به ندرت در میان علمای دینی مشاهده می کنیم. به عنوان نمونه می توان به عنایت ویژه ایشان به حضور هر ساله در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و صرف ساعت ها از وقت خود در بازدید از آن، اشاره کرد. همین امسال، ساعت ها ایشان سرگرم بازدید از نمایشگاه بودند و غرفه به غرفه و انتشارات به انتشارات را مورد بازدید قرار دادند و درباره تازه های کتاب و موضوعات تازه ای که در دست نشر هستند و میزان فروش کتاب ها، وضعیت مولفان، کسانی از آنها که زنده اند، کسانی که از دنیا رفته اند، همه این جزئیات را پی گیری کردند به نحوی همه حاضران از میزان دقت و پیگیری ایشان بهت زده شده بودند. فکر نمی کنم هیچ رهبری در جهان وجود داشته باشد که ساعت ها وقت خود را صرف چنین مسائلی بکند. ایشان هر سال از نمایشگاه کتاب بازدید می کنند و همه مسائل را با این دقت و جزء به جزء بررسی می کنند. این قطعا یک اقدام نمایشی نیست بلکه یک اقدام شاخص و تشویق کننده از سوی رهبری معظم برای امت اسلامی، نسل ها و جوانان در زمینه اهتمام به علم، فرهنگ، کتاب و مطالعه است. حضرت ایشان در طول سال، ساعت ها از وقت خود را صرف دیدار با طبقات مختلف فکری و فرهنگی، علماء، اندیشمندان، فقهاء، ادیبان، شاعران، هنرمندان سینما، تلویزیون، موسیقی دانان، مداحان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و … می کنند و به حرف های آنها گوش می دهند و ملاحظات و دیدگاه های آنها را می شنوند. که بعضا تلویزیون ایران ساعت ها از این گفتگوها و دیدارها را پخش می کند. دیدار کنندگان در این دیدارها اهتمام ها، دغدغه ها، و همه زوایای فکری و معرفتی خود را مطرح می کنند و ایشان نیز به آنها گوش می دهد و ملاحظات را ثبت می کند و دیدگاه ها و نظرات خود را درباره افکار آنها مطرح می کند. این شامل عرصه بسیار گسترده ای از مسائل فکری و فرهنگی و معرفتی می شود. بر اساس اطلاعات خود می توانم بگویم گمان نمی کنم امروز در این جهان رهبری در هر سطحی اعم از رهبر یک کشور بزرگ یا رهبر یک گروه کوچک، وجود داشته باشد که وقت و اهتمام خود را به این امر اختصاص دهد و به صورت مستمر به نگرانی ها و دغدغه ها و مشکلات اقشار مردم گوش دهد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود گفت: به هر حال عوامل زیادی وجود دارد که بدون شک در کنار تلاش های شخصی ایشان باعث شده است به یک اندیشمند بزرگ و استثنائی اسلامی تبدیل شود که از جمله آنها می توان به جایگاه ایشان به عنوان رهبر اشاره کرد. قرار داشتن ایشان در جایگاه رهبر به وی امکان می دهد از طریق نهادهای کشور و مطالعات و تحقیقات و ارتباط مستقیم با همه کسانی که مایل به ارتباط با ایشان هستند، اطلاع وسیع و حتی اشرافی گسترده به همه مسائل فکری و فرهنگی مربوط به کشور و امت اسلامی و ملت ها و بخصوص نسل جوان پیدا کند. از سوی دیگر جایگاه رهبری باعث می شود ایشان در قلب وقایع باشد. ما اندیشمندانی داریم که در کوه زندگی می کنند مانند برخی فلاسفه گذشته که در خلوت خود زندگی می کردند و گوشه عزلت برگزیده بودند مانند برخی عرفا، یا این که در دفتر خود و در محیطی ویژه زندگی می کنند و با نخبگانی امثال خود ارتباط دارند و از واقعیت ها دور هستند. اما اندیشمندی هم داریم که در میان وقایع زندگی می کند و دغدغه ها و مشکلات را می شناسد و به آنها نزدیک می شود و با شادی ها شاد و با غم ها غمگین می شود و رابطه ای مستقیم و عقلی و عاطفی و مسئولانه با مشکلات دارد. این امر باعث می شود این اندیشمند، متفاوت باشد. بنابراین جایگاه ایشان به عنوان رهبر از جمله عواملی است که باعث شده است اندیشمندی متفاوت باشد. عامل دیگر توانایی های علمی و فکری است به همین سبب پاسخ هایی قوی، روشن، متین و مستدل برای همه مشکلات و دغدغه ها دارد و آنها را بیان می کند. عامل دیگر این است که ایشان به زبان این دوران آگاه است که از مهمترین عوامل است. آشنایی به چنین زبانی باعث می شود بتواند این مضامین فکری و فرهنگی را با کلمات و اصطلاحات و ادبیاتی قابل فهم برای نخبگان و مردم بیان کند. بر همین اساس ایشان وقتی می نویسد و سخن می گوید به زبان ما و زبان این نسل سخن می گوید. در بسیاری موارد اندیشمندانی داریم که برای بیان (افکار و اندیشه های خود) یا از نظر ادبیات و مصطلحات مشکل دارند و به همین علت ما و جوانان و حتی گاهی اوقات نخبگان (حرف آنها را) نمی فهمند زیرا به زبانی مرموز سخن می گویند در نتیجه افکارش برای خودش یا برخی نخبگان که به این رموز و اصطلاحات آشنا هستند باقی می ماند. همچنین از جمله عواملی که باعث می شود ایشان (آیت الله خامنه ای) اندیشمندی متفاوت باشد فقیه بودن ایشان است. زیرا وقتی اندیشمند، فقیه باشد توانایی بسیار زیادی برای درک متون دینی دارد و همه ابزارها را برای درک درست متون دینی به صورت واقعگرایانه و کامل داراست. وقتی اندیشمند فقیه باشد توانایی های علمی و فکری و استنتاجات وی در همه عرصه های فکری و فرهنگی استنتاجاتی درست باشد. کسانی که کتاب های چاپ شده ایشان را مطالعه و سخنرانی های ایشان را بخصوص در دیدارهایی با ماهیت فرهنگی پی گیری می کنند می توانند به سرعت و به سادگی دریابند که با یک اندیشمند اسلامی بزرگ و اصیل و نوآور روبرو هستند که افکاری جدید و راهکارهای بی سابقه ای در خصوص مسائل مختلف فکری دوران معاصره ارائه می کند.

سیدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود در این کنفرانس به اصالت و استقلال شخصیتی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اشاره کرد و گفت از مهمترین ویژگی های ایشان به عنوان یک اندیشمند و فقیه همین اصالت و استقلال شخصیتی است. به این معنا که ایشان در اجتهاد فقهی از کسی تقلید نمی کند چرا که معمولا طلبه ها حتی وقتی مجتهد می شوند دنباله رو استادان خود هستند و پشت سر آنها حرکت می کنند و احیانا آماده می شوند در برخی فتواها و استنتاجات با استادان خود مخالفت می کنند. این اصالت و استقلال و نرفتن زیر بار فشارهای فکری و روانی و فضای عمومی که ممکن است اندیشمندان در برخی موارد مجبور شوند فرمول مفاهیم اسلامی را به شیوه ای جانبدارانه یا تحت این فشارهای ایجاد شده تعریف کنند. به عنوان مثال در دهه های گذشته در برابر نفوذ وحشتناک مارکسیسم در جهان اسلام که تقریبا همه جا را فرا گرفت، برخی از اندیشمندان و صاحبان فکر و حتی روحانیون زیر بار این فشارها رفتند و با آن همزیستی و سازگاری پیدا کردند و فرمولی از اسلام ارائه کردند که منسجم با نفوذ مارکسیسم باشد. نظریات مرتبط با سوسیالیسم در اسلام زیاد شد و به عنوان مثال ابوذر غفاری از صحابی جلیل پیامبر را اولین سوسیالیت در اسلام معرفی کردند. این نتیجه رفتن زیر این فشارها و توهم و غلبه و سلطه فضای فکری و تهاجم فکری و فرهنگی حاکم بود که دچار فراز و نشیب شد. مثال دیگر اینکه در یکی از مراحل برخی به این سو رفتند که نمونه ای از اسلام با طرز تفکر سرمایه داری ارائه دهند. این اتفاق افتاد. اکنون در مسائلی مانند مسائل کشور، مسائل آزادیهای عمومی ، مسائل زنان ، خانواده ، مسائل روابط زناشویی، روابط بین الملل، مسائل اقتصاد، مسائل جنگ و صلح ، اسلام برای خود دیدگاه و نگرش و موضع و احکام و ایدئولوژی و به اصطلاح مذهب اسلامی آشکار دارد. اما احیانا در نتیجه فشارهای موجود در امروز و بخصوص در سایه انقلاب بوقوع پیوسته در وسایل ارتباط جمعی و رسیدن کلمه و صدا به دورترین نقطه های جهان و ملتها ، کار برخی به جایی رسیده است که می گویند فرمول اسلام را تغییر دهیم و برگردیم و برخی افکار و اصول را بررسی و در آن بازنگری کنیم و آنها را تزهای جدید منسجم سازیم در حالیکه که این مسئله به اصول و اساسیات آسیب می زند. برخی نیز تا جایی پیش رفته اند که اصول اساسی اسلام را انکار می کنند در حالیکه اینها بعضا افراد معروفی نیز هستند. انکار مسائل اساسی در اسلام تا جایی پیش رفته که حتی درخصوص برخی از افراد که همه مسلمانان در طول تاریخ روی آنها اجماع دارند، این اتفاق به سبب فشار رسانه ای ، فکری و فرهنگی و پمپاژ وحشتناک آنها و احیانا در نتیجه ضعف و سستی ما صورت گرفته است. ضعف و سستی در اسلام راه ندارد. اسلام منسجم و قوی و متین است و هیچیک از جوانب دین خداوند هرگز باطل نمی شود اما ما انسانها که بار اسلام را به دوش می کشیم و آنرا درک می کنیم و از آن دفاع می نماییم با مشکل و اختلال در شجاعت یا قدرت فکری و فرهنگی مواجه می شویم. حضرت رهبری انقلاب (حفظه الله ) از طریق مراجعه به متون ، دروس و بحثهایش متوجه می شویم که در این زمینه با اصالت ، متین ، مستقل و شجاع هستند و تحت هیچ سلطه و قداستی قرار نگرفته اند حتی قداست علما و فقها و فیلسوفان بزرگ ضمن آنکه افزون بر این مسئله باید توجه داشت که حملات فکری، تبلیغاتی و فرهنگی از اینجا و آنجا نیز صورت می گیرد. در هر صورت من اینجا حاضر شده ام تا این جوانب را بازگو کنم و بگویم ما نیازمند شناخت و بازشناساندن بیشتری از امام خامنه ای هستیم البته به خاطر خودمان نه به خاطر ایشان.

ای برادران و خواهران همچنانکه مردم در این زمان و هر زمان دیگر نیاز به مرجع تقلید دارند که در احکام مربوط به حلال، حرام ، نماز ، روزه ، عبادت ، ازدواج، طلاق، ارث ، خرید، فروش و غیره به او اقتدا کنند نیازمند رهبر هستند که بتواند آنان را در مقابله با محورهای بین المللی ،تهدیدات و توطئه ها هدایت و رهبری نماید. همچنین مردم و امت نیازمند اندیشمندان بزرگ مسلمان هستند که با زمان خود همراه باشند. بنابراین نیازمند کسانی هستیم که بتوانند مشکلات معاصر ما را حل کنند از علمای بزرگ گرفته تا اندیشمندان بزرگ ،فلاسفه ، عرفا و محققان مان و حتی باید به کتابها و میراث آنها که بسیار بزرگ و ارزشمند است توجه کرد. آنها مسائل جاری و مسائل مختص آن زمانها را بررسی کرده و می کنند.

سید حسن نصر الله در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما همان گونه که همیشه به مرجع تقلید زنده نیاز داریم، همان گونه که به رهبر زنده نیاز داریم، به اندیشمند اسلامی زنده نیز برای مقابله با چالش های موجود نیاز داریم. به ویژه در این مقطع دشوار، که امت ما با چالش های تاریخی، سرنوشت ساز و وجودی مواجه است. بر کسی پوشیده نیست که عوامل فکری و فرهنگی در نبرد کنونی، بسیار اساسی و سرنوشت ساز است. در برطرف کردن خطرها و تهدیدات کنونی از جمله پروژه تکفیری و موج تکفیر و بهره برداری قدرت های استکباری از موج تکفیر و نیروهای تکفیری در امت اسلامی، نمی توان به راه حل های سیاسی یا امنیتی یا نظامی و نه حتی اقتصادی اکتفاء کرد. بلکه مسئله اصلی و اساسی مسئله فکری و فرهنگی است. به گفتمان و برنامه ها، شعارها و عملکرد آنها(تکفیریها) نگاه کنید. این گروه، نه از اشغالگری صهیونیست ها در فلسطین سخنی می گویند، نه به سلطه استکبار جهانی بر مقدسات، درآمدها و منابع این امت اشاره ای می کنند و نه از آزادی ملت ها و خواست و اراده آنها و نه از حاکمیت مردمی سخن می گویند. آنها رویکرد و ایده مشخصی دارند که آمده اند و می خواهند آن را بر همه ملت های منطقه تحمیل کنند آنها این ایده خود را اولویت مطلق می دانند. می خواهند فهم، تفسیر و اجتهاد خود را، گرچه به هیج وجه مجتهد نیستند، به زور سلاح، خونریزی، قتل و کشتار بر مسلمانان و غیرمسلمانان تحمیل کنند. با این چالش نمی توان صرفا با سیاست، سلاح، جنگ، رسانه و اقتصاد مقابله کرد بلکه علاوه بر همه این ها، نیاز به رویارویی فکری با آن وجود دارد. با کمال تاسف باید بگویم، همواره در تاریخ و رسالت پیامبران و نبوت پیامبر اکرم(ص) در مسئله فکری و فرهنگی، اگر بخواهیم از زبان تهاجم و دفاع استفاده کنیم، همواره تهاجمی بوده است. دیگران در موضع دفاعی بوده اند، دیگران نیاز به دفاع از بت ها، ایده ها، افکار و آداب و رسوم کهنه و سنت های بی ارزش و فرهنگ عقب مانده خود داشته اند. انبیاء همواره دست برتر داشته اند و صدایشان فراتر از همه صداها بوده است زیرا «کلمه الله» با آنها بوده است. یعنی طبق منطق تهاجم و دفاع، همیشه دین الهی و اسلام تهاجمی بوده است. اما متاسفانه امروز به جای آن که در جایگاهی باشیم که اسلام را به جهانیان عرضه کنیم، شرایط، حوادث و توطئه های دشمنان، ضعف امت اسلامی و چند دستگی آنها، ما را در موضع تدافعی حتی دفاع از اسلام به عنوان یک اندیشه قرار داده است از این رو، به تلاش فراوان برای دفاع از اسلام نیازمندیم تا بگوییم اسلام این گونه است و آن گونه نیست. نظر اسلام این است و آن نیست. و از مزیت ها، مبانی، آراء، نظریات و احکام اسلام دفاع کنیم. آنچه موجب شده است امت اسلامی و حتی علمای اسلام در چنین وضعیت و موقعیتی قرار بگیرند، همین رفتارهای انحرافی و ظالمانه و وحشیانه ای است که امروزه به نام اسلام صورت می گیرد.
به هر صورت، ما باید حضرت آیت الله امام خامنه ای را به عنوان یک اندیشمند بزرگ اسلامی برای همه مسلمانان و یک اندیشمند انسانی بزرگ برای همه ملت های جهان، معرفی کنیم. نخست به مسلمانان و جنبش های اسلامی می گوییم ایده ها و تفکرات ایشان را صرفنظر از اختلاف دیدگاه هایتان با ایشان در مسئله امامت و این که ایشان یک شیعه دوازده امامی است، یا در مسئله ولایت فقیه، بررسی کنید، چرا که یک گستره و فضای فکری بسیار وسیع، مشترک و مهم در اندیشه اسلامی میان مذاهب مختلف اسلامی وجود دارد که در آن به چنین عقل و خرد قوی، ثمربخش و مبتکری نیاز داریم. به عنوان نمونه و تاکید بر این ایده عرض می کنم در دهه های گذشته، وقتی اندیشمند بزرگ، امام باقر صدر رحمت الله علیه به بررسی مارکسیسم و سرمایه داری پرداخت و در عرصه فلسفه کتاب «فلسفتنا» را نوشت و در عرصه اقتصادی کتاب «اقتصادنا» را به رشته تحریر درآورد و در مسئله بانک و بانکداری، کتاب «بانکداری بدون ربا در اسلام» را تدوین کرد. آیا فقط شیعیان از این سه عنوان کتاب استفاده کرده اند یا آن که این ها کتابهایی است که به درد همه مسلمانان می خورد؟ این کتابها برای همه جنبش های اسلامی و مذاهب اسلامی و همه دانشگاه ها و مراکز علمی اسلامی کاربرد داشته است و تا این پایه، درباره مارکسیسم، سرمایه داری و همچنین مسائل فلسفی و اقتصادی کتابی مانند «فلسفتنا» و «اقتصادنا» نوشته نشده است و تا این پایه، هنوز بانک های اسلامی در جهان اسلام چه در میان اهل سنت و چه شیعیان، مهمترین مرجع آنها همین کتاب «بانکداری بدون ربا در اسلام» تالیف شهید صدر است. بنابراین، شهید محمد باقر صدر یک تولید فکری عمیق و قوی ارائه کرده است و همه مسلمانان صرفنظر از اختلافاتشان با ایشان در مسئله امامت یا هر اندیشه یا عقیده اسلامی دیگر، از آن استفاده کرده اند. اکنون درخواستی که از مسلمانان و جنبش های اسلامی دارم آن است که از این اندیشمند بزرگ اسلامی(امام خامنه ای) به ویژه در این شرایط که این گونه اندیشمندان چه در میان اهل سنت و چه در میان شیعیان بسیار کم و انگشت شمارند، استفاده کنند. بعلاوه درخواستی که من از غیرمسلمانان نیز دارم آن است که ویژگی های این مرد بزرگ و گستره وسیع و مهم فکری، انسانی ایشان را به ویژه با توجه به اشرافی که بر مسائل روز و چالش های پیش روی جوانان دارند، مطالعه و بررسی کنید و تفاوت دین و مذهب تان با ایشان باعث نشود خود را از این نعمت محروم کنید.

سید حسن نصر الله تاکید کرد امیدوارم این کنفرانس شما که دومین کنفرانس در این زمینه است در بذل تلاش و کوشش بیشتر در تبیین دیدگاه ها و برکات این امام حکیم و بزرگ موفق باشد.سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در پایان سخنان خود در کنفرانس اجتهاد و نوآوری در اندیشه امام خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به بررسی تحولات اخیر در القلمون و جرود عرسال پرداخت و گفت در روزهای اخیر پیروزیهای زیادی در القلمون به دست آمده است و با توجه به دستاوردهای امروز می توانم بگویم همه قله های بلند و کوه های سر به فلک کشیده تحت سیطره نیروهای مجاهد مقاومت قرار گرفته است و به اندازه کافی سیطره آتش بر مناطق دیگر جرود پیدا کرده اند. در روزهای اخیر در جرود عرسال پیشرفتهای زیادی به دست آمد و شکست سنگینی به جبهه النصره وارد شد. در لبنان برخی طرفها به صورت معنوی، رسانه ای از جبهه النصره حمایت کردند اما دیگر تمام شد و روندی که آغاز شده است (پیروزی ها) ادامه دارد. آنچه اهمیت دارد آغاز درگیری ها و رویارویی ها با داعش است و شکی نیست که آنها جنگ با ما را آغاز کردند. حتی از نظر روحی و معنوی و دینی اگر یک گروه جنگ علیه ما را آغاز کند بهتر از آن است که ما جنگ با آنها را آغاز کنیم. به هر حال آنها دیروز با صدها نیرو و تعداد زیادی تجهیزات نظامی به برخی مواضع برادران ما در جرود راس بعلبک در مرزهای لبنان و سوریه حمله کردند. آنها از سمت عرسال و القلمون که جبهه های آنجا فعال است حمله نکردند. شاید فکر کردند که این جبهه آرام است و می توانند از اصل غافلگیری استفاده کنند و دستاوردی معنوی زیادی کسب کنند و مواضع ما را اشغال کنند و آنها را تحت سیطره خود در آورند و در نتیجه مناطق حساس و مهم در مرزهای لبنان و سوریه بخصوص مناطق حساس و مهم برای منطقه القاع و راس بعلبک را تصرف کنند و نفوذ خود را در منطقه گسترش دهند و مناطق را به یکدیگر متصل کنند. حمله دیروز چه از نظر روحی، معنوی و رسانه ای یا نظامی و میدانی اهداف زیادی داشت.

وی افزود: نیروهای مقاومت با شجاعت تمام در برابر آنها مقاومت کردند و دهها نفر از افراد مسلح داعش را به هلاکت رساندند و زخمی کردند و تجهیزات آنها را منهدم کردند و آنها ناچار شدند شکست خورده و ناامید، کشته های خود را در منطقه رها کنند و برگردند. به طور کلی مقاومت که درگیری های شدیدی را تجربه می کند، تعدادی شهید نیز در این درگیری ها داده است که از خداوند برای آنها درجات رفیع و برای خانواده های آنها صبر جزیل آرزو داریم. سخن من این است که نبرد با داعش در القلمون و مرزهای لبنان و سوریه و سلسله کوه های شرقی آغاز شده است. آنها جنگ با ما را آغاز کردند، مسئله ای نیست؛ ولی ما این جنگ را ادامه می دهیم و مصمم هستیم به هر قیمتی که شده است به وجود این گروه تروریستی و تکفیری در مرزها پایان دهیم. شدت درگیری ها و حجم تلفات و حملات و توطئه های رسانه ای و فشارهایی که از اینجا و آنجا وارد می شود و آنچه در اینجا و آنجا می شنوید، چیز تازه ای نیست. با هر شهیدی که می دهیم بر عزم و اراده قاطع خود تاکید می کنیم و می گوییم از امروز به بعد وجود هیچ تکفیری و تروریستی را در مرزها و نزدیک روستاهایمان نمی پذیریم و تاکید می کنم آنها قطعا شکست خواهند خورد و فقط مسئله زمان آن مطرح است. قبلا هم گفته ام که ما عجله ای نداریم و با آرامش لازم عمل می کنیم تا به این هدف دست پیدا کنیم. وقتی کسی اراده و عزم و تصمیم و نیز توانایی و اعتماد و توکل داشته باشد تردیدی نیست که باید به پیروزی آینده چشم بدوزد.