اوباما ، مصوبه کنگره پیرامون لزوم بازبینی توافق هسته ای ایران را امضا کرد

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز جمعه مصوبه کنگره این کشور در خصوص لزوم بازبینی توافق نهایی هسته ای با ایران توسط نهاد قانونگذاری آمریکا را امضا کرد.به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما در کاخ سفید و بدون برگزاری مراسمی این مصوبه را امضا کرد، با این حال او گفته است که از بررسی دقیق و موشکافانه […]

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز جمعه مصوبه کنگره این کشور در خصوص لزوم بازبینی توافق نهایی هسته ای با ایران توسط نهاد قانونگذاری آمریکا را امضا کرد.به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما در کاخ سفید و بدون برگزاری مراسمی این مصوبه را امضا کرد، با این حال او گفته است که از بررسی دقیق و موشکافانه مذاکرات هسته ای با ایران استقبال می کند.

81618022-6469593

با قانونی شدن این طرح عملا کنگره آمریکا حق نظارت، تصویب و احتمالا رد توافق با ایران را خواهد داشت.طبق این قانون، کنگره آمریکا در مدت تعیین شده 30 روزه متن توافق نهایی هسته ای ایران با گروه 1+5 را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که با آن مخالف باشد، می تواند این توافق را رد کند.طرح این قانون ابتدا روز 17 اردیبهشت با اکثریت قاطع آراء در سنای آمریکا به تصویب رسید. 98 سناتور از 100 سناتور آمریکایی به این طرح رای مثبت دادند. مجلس نمایندگان مجلس آمریکا نیز 14 مه با اکثریت مطلق آراء این طرح را تصویب کرد.پیشتر دولت و نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان بر سر چگونگی حل و فصل مناقشه هسته ای ایران اختلاف نظر شدید داشتند اما در نهایت باراک اوباما با نظارت کنگره بر مذاکرات هسته ای ایران موافقت کرد.این قانون، باراک اوباما را به مدت سی روز از تعلیق تحریم های کنگره منع می کند. در صورت مخالفت کنگره با این توافق و اجرای آن، باراک اوباما همچنان می تواند از رای وتو خود علیه این تصمیم استفاده کند.