باراک اوباما: با ایران به یک توافق تاریخی، برد-برد و خوب رسیدیم / داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز حق ایران است

باراک اوباما گفت: آمریکا امروز به همراه متحدان و شرکا به یک تفاهم تاریخی با ایران رسید که اگر کاملا اجرا شود ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد.رئیس جمهور آمریکا توافق حاصل شده با ایران را تاریخی، خوب و برد-برد توصیف کرد.اوباما افزود: ايران ديگر در تاسيسات فردو براي 10 […]

باراک اوباما گفت: آمریکا امروز به همراه متحدان و شرکا به یک تفاهم تاریخی با ایران رسید که اگر کاملا اجرا شود ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد.رئیس جمهور آمریکا توافق حاصل شده با ایران را تاریخی، خوب و برد-برد توصیف کرد.اوباما افزود: ايران ديگر در تاسيسات فردو براي 10 سال آينده اورانيوم غني سازي نخواهد کرد و بخش عمده اي اورانيوم ايران خنثي خواهد شد.وي گفت: حتي اگر ايران توافق کنوني را نقض کند منابع مورد نياز براي توليد بمب نخواهد داشت. با اين توافق ايران نمي تواند به صورت مخفيانه بمب توليد کند و اگر ايران تقلب کند جهان خواهد فهميد و اگر به چيزي شک کنيم از آن بازرسي خواهيم کرد و با اين توافق ايران بيش از هر کشور ديگري بازرسي خواهد شد.

81557636-6364528

اوباما افزود: ايران در ازاي اقداماتش، جامعه جهاني قبول کرده که برخي از تحريم ها عله ايران حذف کند و اين مرحله به مرحله خواهد بود البته بازگشت پذير خواهد بود و اگر ايران تخطي کند تحريم ها باز خواهد گشت. تحريم هاي ديگر از جمله حمايت از ترويسم و موشک هاي بالستيک و حقوق بشر همچنان باقي خواهند ماند.رئيس جمهور آمريکا گفت: اين توافق بر پايه اعتماد نبوده و بر پايه راستي آزمايي است.وي گفت: ايران حتي به خاطر تحريم ها نيز از برنامه هسته اي خود عقب نمي نشست و از مذاکره کنندگان خواستم کنگره را در جريان مذاکرات قرار بدهد. من همواره کفته ام که يک راه حل ديپلماتيک بهترين است چون به يک راه حل کامل و فراگير خواهد رسيد اما هميشه اين احتمال وجود دارد که ايران تقلب کند اما اين توافق امکان فهميدن تقلب ايران را بسيار خواهد کرد.

اوباما در ادامه صحبت ها به نگراني کشورها از جمله رژيم صهيونيستي اشاره کرد و گفت: اسرائيل از بابت توافق نبايستي نگران باشد چراکه تعهدات لازم در قبال پرونده هسته اي گرفته شده است.وي گفت: اين توفق ميان ايران و ايالات متحده و قدرت هاي جهاني است و نه توافقي ميان دولت من و دولت ايران. و اگر کنگره اين توفق را نابود کند يک شکست ديپلماتيک خواهد بود و جامعه جهاني با شکست مواجه خواهد شد و مردم آمريکا خواهند فهميد و اکثر مردم آمريکا خواستار راه حل ديپلماتيک براي برنامه هسته اي ايران بودند.باراک اوباما گفت از سران شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرده است با هم درباره موضوع توافق هسته ای با ایران و مسائل دیگر منطقه با هم گفتگو کنند.