خاکریراصلی؛ رفع تحریم ها/ چالش بر سر فرمول تحریم های غیراقتصادی

خاکریز اصلی را در هر نبردی فتح کنید پیروز میدان خواهید بود. مذاکره کنندگان ایران در طول ماه های گذشته در مسیر گفت و گو های هسته ای از خاکریزها و معابر متعددی گذشته اند اما به نظر می رسد خاکریز اصلی رفع تحریم ها باشد.سوای تحقیق و توسعه و طول دوره توافق که هنوز […]

خاکریز اصلی را در هر نبردی فتح کنید پیروز میدان خواهید بود. مذاکره کنندگان ایران در طول ماه های گذشته در مسیر گفت و گو های هسته ای از خاکریزها و معابر متعددی گذشته اند اما به نظر می رسد خاکریز اصلی رفع تحریم ها باشد.سوای تحقیق و توسعه و طول دوره توافق که هنوز محل بحث است و تاکنون راه حلی برایش پیدا نشده، چالش اصلی مذاکره کنندگان، رفع تحریم هاست. فرمول تحریم های اقتصادی مشخص است اما آنچه کار را پیچیده تر می کند تحریم های غیراقتصادی همچون اشاعه ای و هسته ای است.مذاکره کنندگان برای سایر موضوعات اختلافی راه حل هایی پیدا کرده اند ، هرچند که باید روی جزییات آن کار کنند.سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد روسیه رفع تحریم ها را دشوارترین و پیچیده ترین موضوع مذاکرات می داند . از یک سو ایران به لغو تحریم ها اصرار دارد و از سوی دیگر تندرو های آمریکا بر تداوم آن.مجید تخت روانچی می گوید ما در این مذاکرات بر لغو کامل تحریم ها تاکید داریم. هیچکدام از تحریم های غیرعادلانه علیه ایران را نمی پذیریم و از این موضع کوتاه نمی آییم.

81551403-6353860

وی گفت: یکسری از تحریم ها به اتحادیه اروپا تعلق دارد و بخش دیگر شامل تحریم های سازمان ملل و امریکا می شود. تحریم های امریکا هم به نوبه خود دو بخش است، یک بخش تحریم هایی که بر اساس دستورات رییس جمهور به مرحله اجرا در میاید و بخش دیگر تحریم های هسته ای.معاون وزیر خارجه تاکید کرد: ما معتقدیم تمامی ا ین تحریم ها چه در قالب دستورات ا جرایی رییس جمهور و چه تحریم های کنگره باید لغو شود.روانچی در عین حال خاطرنشان کرد که حتی اگر ایران و 1+5 به توافق جامع برسند ، باز هم امریکایی ها امکان حضور در بازار ایران را ندارند که آن هم به دلیل قوانین خودشان است و البته ایران هم چندان اشتیاقی برای تغییر قوانین آمریکا در این زمینه ندارد.

** هشدار کنگره به اوباما

اندکی پس ازمذاکرات لوزان، 367 عضو مجلس نمایندگان امریکا در نامه ای به باراک اوباما هشدار دادند که کاهش دائمی تحریم ها علیه ایران نیاز به قانون جدید کنگره خواهد داشت.آنها در عین حال گفته اند کنگره اگر پس از مرور توافق ایران و 1+5 متقاعد شود که راه های دستیابی ایران به سلاح هسته ای بسته است حاضر به بررسی کاهش دائمی تحریم ها علیه ایران می شوند.قانونگذاران افراطی امریکا برای سد کردن راه اجرای توافق احتمالی ایران و 1+5 هم تلاش می کنند. آنها طرحی را ارائه کرده اند که دولت اوباما را موظف کند ظرف پنج روز از حصول توافق ، مفاد آن را به کنگره ارائه کند. از نظر نویسندگان این طرح، دولت امریکا مجازنخواهد بود تا 60 روز پس از توافق و تا زمانی بررسی آن از سوی کنکره هیچکدام از تحریم ها علیه ایران را لغو کند.هرچند که اوباما اعلام کرده این طرح را وتو می کند اما اگر شمار سناتورهای حامی طرح به بیش از دو سوم مجموع یعنی 67 نفر از 100 نفرسناتور برسد ، حق وتو از رییس جمهور سلب خواهد شد.

** درون اتاق مذاکره

درون اتاق مذاکره خبری از سروصدای بیرونی ها نیست. آنچه که تا بحال در آستانه توافق است، برچیده شدن همه تحریم های اقتصادی ناشی از برنامه هسته ای است که البته عمده تحریم ها علیه ایران محسوب می شوند. لغو یکباره تحریم های نفتی، بانکی و مالی در فردای توافق تاکید ایران ا ست.اگر کار بر همین منوال پیش برود دولت امریکا اجرای تحریم های مصوب کنگره راهم متوقف و آن را تعلیق می کند. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می شود تعلیق تحریم ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.از لحاظ حقوق بین الملل، این اقدام دولت آمریکا به منزله فروپاشی ساختمان تحریم ها خواهد بود چه مخالفان مذاکرات در آمریکا بخواهند و چه نخواهند.درمورد تحریم های تسلیحاتی و اشاعه ای اما کار به این آسانی ها نیست. پیچ و خم هایی وجود دارد که عبور از آنها زمان می برد.