پوتین: ایران حق برخورداری از غنی سازی اورانیوم را دارد/ نباید به دنبال منافع یکجانبه بود

‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی زبان ‘الاهرام’ مصر در مورد مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران گفت: ایران حق برخورداری از غنی سازی اورانیوم را دارد و هیچ کس نباید به دنبال منافع یکجانبه در شرایط فعلی باشد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری روسیه ،پوتین در پاسخ […]

‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی زبان ‘الاهرام’ مصر در مورد مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران گفت: ایران حق برخورداری از غنی سازی اورانیوم را دارد و هیچ کس نباید به دنبال منافع یکجانبه در شرایط فعلی باشد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری روسیه ،پوتین در پاسخ به سووالی در مورد نقش روسیه در حل مشکل برنامه هسته ای ایران گفت: بدون مبالغه می گویم که روسیه برای حل این مشکل بسیار تلاش می کند. موضع ما بر اساس این باور است که ایران حق برخورداری از فعالیت های مسالمت آمیز هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم را دارد که طبیعتا باید تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

81499206-6263539

وی ادامه داد: متقاعد کردن شرکای مان در گروه 1+5 برای پذیرش این رویکرد بسیار دشوار بود. ابتدا بارها از همه طرف ها خواستیم تا در میز مذاکرات حاضر شوند در مورد راه های حل این مشکل با جدیت گفت و گو کنند.رییس جمهوری روسیه گفت: سعی کردیم آنها را متقاعد کنیم غیر از راهکار سیاسی و دیپلماتیک جایگزین دیگری وجود ندارد. سپس چارچوب مفهومی برای پیشبرد این مسیر ارائه دادیم؛ یعنی اصل حرکت گام به گام و در ازای گام های طرف متقابل. همه طرف ها در این روند از چنین رویکردی حمایت کردند.پوتین تاکید کرد: مذاکرات به خوبی ادامه دارد، پیشرفت های مهمی به دست آمده است. اما هنوز نتوانسته ایم به یک راهکار جامع در مورد برنامه هسته ای ایران یا چشم انداز لغو تحریم ها دست یابیم.

پوتین افزود: انتظار داریم تلاش ها در این زمینه ادامه یابد. مهم ترین نکته این است که هیچ کس نباید به دنبال منافع یکجانبه در شرایط فعلی باشد یا مطالباتی بیش از آنچه برای توازن ضروری یا حل این موضوع پیچیده لازم است، طرح کند.گفتنی است گروه مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از روز جمعه هفته گذشته (17 بهمن) برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ و رایزنی با همتایان خود در گروه 1+5 در حاشیه این نشست وارد مونیخ شدند. مذاکره کنندگان ایرانی دو بار با هیات آمریکایی به ریاست ‘جان کری’ وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و مذاکره کردند؛ در حالی که ظریف با همتایان آلمانی و انگلیسی خود دیدار کرد.وی دیروز (یکشنبه) در جلسه پرسش و پاسخی در مونیخ گفت: تنها راه رسیدن به توافق همین مذاکرات است و این فرصت نباید از دست برود چرا که هرگز تکرار نخواهد شد.ظریف ادامه داد: طرف های مذاکره کننده باید به دولت ایران احترام بگذارند و بازی برد و باخت را مطرح نکنند. تعریف من از شکست با بقیه متفاوت است، باید تعاریف را درست تبیین کنیم.رییس تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به سووالی مبنی بر این که اگر در 24 مارس به توافق با گروه 1+5 نرسید آیا به دنبال آن نیستید که برای رسیدن به توافق زمان بخرید؟ گفت: اگر ما به توافق هم نرسیم تلاش خود را کردیم و فرآیند دیگری را دنبال خواهیم کرد اما امیدوارم طرف های مذاکره کننده فرآیندی را پیش بگیرند که همه متنفع شوند.