کارشناسان اقتصادی:تبانی آمریکا و عربستان برای سقوط بهای نفت با هدف فشار به ایران و روسیه

کارشناسان اقتصادی می گویند، شواهد منطقی موجود درباره کاهش بهای نفت، از توافقی ویژه میان آمریکا و عربستان با هدف فشار سیاسی به ایران و روسیه حکایت دارد.یک پایگاه اقتصادی اینترنتی روز شنبه در گزارشی با عنوان’سقوط بهای نفت ؛ تبانی آمریکا و عربستان’ به نقل از کارشناساس نفتی اروپایی نوشت: عربستان به عنوان یکی […]

کارشناسان اقتصادی می گویند، شواهد منطقی موجود درباره کاهش بهای نفت، از توافقی ویژه میان آمریکا و عربستان با هدف فشار سیاسی به ایران و روسیه حکایت دارد.یک پایگاه اقتصادی اینترنتی روز شنبه در گزارشی با عنوان’سقوط بهای نفت ؛ تبانی آمریکا و عربستان’ به نقل از کارشناساس نفتی اروپایی نوشت: عربستان به عنوان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان نفت جهان با وجود استمرار کاهش بهای نفت، تولید را بالا می برد. این امر از اقدامی نامتعارف فراتر می رود، زیرا این کشور تاکنون برای پیشگیری از نزول بهای نفت، از تولید می کاست. افزایش تولید، تاثیر تعیین کننده ای در کاهش بهای نفت داشته که از ژوئن 2014 تا کنون 20 درصد سقوط کرده است.

81353527-6020870

به نوشته این منبع خبری غربی، پیش از حملات هوایی آمریکا به سوریه در ماه سپتامبر، مذاکراتی یک ماهه میان آمریکا و عربستان در جریان بود. در این مذاکرات از سرنگونی ‘بشار اسد’ رییس جمهوری سوریه به عنوان یک اولویت سیاسی برای سعودی ها سخن به میان آمد.در پاییز سال 2013، شاه عربستان از تغییر سیاست آمریکا در مورد سوریه و عملی نشدن تهدیدهای چند هفته ای در بمباران این کشور خشمگین بود. به گزارش “وال استریت ژورنال” جلب نظر آمریکا برای آموزش گروه های مسلح تروریست در سوریه در چارچوب مذاکرات یاد شده قرار داشت.این تارنمای غربی می افزاید: یکی از موانع موثر در حمله نظامی آمریکا به سوریه، مخالفت روسیه و استقرار ناوگان دریایی این کشور در دریای مدیترانه بود. اینک اما آمریکا، نبرد با اسد را زیر پوشش مبارزه با داعش انجام می دهد. عربستان هم در مقابل، بهای نفت را پایین می آورد تا فشارهای اقتصادی و در نهایت فشارهای سیاسی به روسیه و ایران تشدید شوند.

هدف عربستان از افزایش تولید نفت به 9 میلیون و 700 هزار بشکه، محدودکردن فعالیت های هسته ای ایران و قطع حمایت روسیه از اسد است. مادامی که روسیه موضع خود را در مورد سوریه تغییر نداده است، عربستان در آسیا و آمریکای لاتین نفت را به بهای بین 50 تا 60 دلار برای هر بشکه خواهند فروخت.به نوشته این تارنمای غربی، ‘رشید آبانمی’ رییس مرکز دورنمای استراتژیک و سیاست های نفتی عربستان سعودی مدعی است کاهش بهای نفت تاثیر بیشتری بر این دو کشور به نسبت کشورهای عربی خلیج فارس دارد.دیگر کشورهای عضو اوپک نمی توانند مانع اقدام عربستان شوند، زیرا تصمیمات اوپک فقط جنبه مشورتی دارند. بهای نفت در حال حاضر حدود 90 دلار ، یعنی پایین ترین حد در دو سال گذشته است.’وال استریت ژورنال می نویسد: شرکت نفتی دولتی عربستان سعودی ‘آرامکو’ در آسیا و اروپا با استراتژی تهاجمی وارد بازار شده است.’آرامکو ضمن تاکید به خریداران برای تقاضای حداکثری نفت، تهدید کرده است در صورت عدم پذیرش این درخواست، صادرات نفت خود را متوقف می کند. رویکرد مربوط در مورد پالایشگاه ها هم با تهدید به تمدید نکردن قرارداد همراه بوده است.’این شبکه اینترنتی نوشت: زمینه چنین رویکردی، خواست عربستان در بمباران سوریه است و از طرف دیگر آمریکا بر مبنای کاهش بهای نفت، به اهداف مختلفی چون تضعیف روسیه در مناقشه بر سر بحران اوکراین دست خواهد یافت.اثرات کاهش بهای نفت برای روسیه بیشتر از اعمال تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا متاثر از بحران اوکراین است. بیشترین درآمد روسیه از طریق صادرات نفت و گاز تامین می شود. به همین سبب سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که روسیه صادرات نفت و گاز به اروپا را در زمستان پیش رو محدود نخواهد کرد.هدف دوم تضعیف مالی ایران است.مساله دیگر این که کاهش بهای نفت خبر خوبی برای مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود که اتفاقا بزودی به انتخابات میان دوره ای مشغول می شوند.بر اساس این گزارش، کاهش بهای نفت سلاحی موثر در دوران جدید بوده و هست و آمریکایی ها می خواهند با یک تیر چند نشان را هدف بگیرند.