ابراز تمایل وزیر خارجه عربستان برای ایجاد روابط مثبت با ایران

وزیر امورخارجه عربستان گفت: ما خواهان برقراری روابط مثبت با همسایگان خود در ایران هستیم. فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احیای برجام با ادعای اینکه این توافق، یک توافق معیوب بوده است، […]

وزیر امورخارجه عربستان گفت: ما خواهان برقراری روابط مثبت با همسایگان خود در ایران هستیم. فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احیای برجام با ادعای اینکه این توافق، یک توافق معیوب بوده است، تاکید کرد که حتی یک توافق ناقص بهتر از نبود آن است.

وی در ادامه گفت: ما درخصوص احیای برجام، به ویژه در ارتباط با بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نگرانی‌هایی داریم. اصلی‌ترین نگرانی ما این است که می‌شنویم دلیل وقفه مذاکرات موضوعات مربوط به پادمان‌ها و تحقیقات آژانس است.

بن فرحان با بیان اینکه “عربستان سعودی از بازگشت به برجام استقبال می‌کند” افزود: ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم اما این باید گام اول باشد، نه پایان کار. برجام می‌بایست گام اول برای رسیدگی به موضوعات باقی‌مانده قدیمی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مساله پادمان‌ها و همچنین اساسی برای گفت‌وگو درباره موضوعاتی چون امنیت منطقه‌ای باشد.

این مقام سعودی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات تهران و ریاض برای برقراری مجدد روابط میان دو کشور که به میزبانی عراق برگزار می‌شود، مدعی شد که عربستان سعودی تاکنون قصد خود برای برقراری روابط مثبت با ایران را نشان داده و امیدوار است که طرف ایرانی هم همین‌گونه باشد.

بن فرحان تصریح کرد: ما برای ادامه گفت‌وگوها با ایران از طریق عراق آماده هستیم. ما آماده ادامه رایزنی‌ها در آینده برای احتمال ایجاد روابط دیپلماتیک هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا در نیویورک دیداری با حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه ایران داشته است؟” گفت که هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که در حال حاضر مانع ملاقات او با همتای ایرانی شده است.

وزیر امورخارجه عربستان همچنین تصریح کرد: اما به‌طور قطع ما خواهان برقراری روابط مثبت با همسایگان خود در ایران هستیم.