بایدن: خروج ترامپ از برجام اشتباه بزرگی بود

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای را «اشتباهی بزرگ» دانست و عنوان کرد که به احیای توافق هسته‌ای ایران متعهد است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی عنوان کرد که به احیای توافق هسته‌ای ایران متعهد است.وی در ادامه ادعا کرد: آنچه بد […]

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای را «اشتباهی بزرگ» دانست و عنوان کرد که به احیای توافق هسته‌ای ایران متعهد است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی عنوان کرد که به احیای توافق هسته‌ای ایران متعهد است.وی در ادامه ادعا کرد: آنچه بد است، ایران با سلاح هسته‌ای است. ما با توافق می‌توانیم آن‌ها رو محدود کنیم.بایدن تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای را «اشتباهی بزرگ» خواند و اظهار کرد که ایران از آن زمان به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران از هر زمان دیگری به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر است.رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به نظرش در مورد بازگشت به برجام، گفت: ما توافق را بر روی میز گذاشتیم و آن‌ها را ارائه کردیم. حال همه چیز به ایران بستگی دارد. بایدن همچنین در این گفت‌وگو ادعا کرد که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج نخواهد کرد.علی‌رغم تاکیدهای متعدد جو بایدن نسبت به تعهدش برای احیای برجام، دولت وی رویکرد سازنده‌ای را برای انجام شدن یک توافق خوب در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در پیش نگرفته است. بایدن پیش‌تر در آستانه سفر به منطقه نیز گفته بود که دولت او به «افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را ادامه خواهد داد تا آماده بازگشت به توافق شود.»

اخیرا آمریکا و ایران با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، مذاکرات برجامی غیرمستقیمی در قطر برگزار کردند که در بر دارنده نتیجه ملموسی برای طرفین نبود.حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.او افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.