ژاپن در بُهت؛ “اساس دموکراسی” هدف قرار گرفت

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن امروز (جمعه) حین ایراد سخنرانی برای انتخابات مجلس علیا پارلمان این کشور مورد هدف تیراندازی قرار گرفت؛ اتفاقی که سیاستمداران، رهبران اقتصادی و رای‌دهندگان ژاپنی را در بهت و خشم فرو برده است. اعضای حزب حاکم لیبرال دموکرات که شینزو آبه قبلا آن را رهبری می‌کرد و اصلی‌ترین جنبش […]

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن امروز (جمعه) حین ایراد سخنرانی برای انتخابات مجلس علیا پارلمان این کشور مورد هدف تیراندازی قرار گرفت؛ اتفاقی که سیاستمداران، رهبران اقتصادی و رای‌دهندگان ژاپنی را در بهت و خشم فرو برده است. اعضای حزب حاکم لیبرال دموکرات که شینزو آبه قبلا آن را رهبری می‌کرد و اصلی‌ترین جنبش اپوزیسیون موسوم به “حزب دموکراتیک قانون اساسی ژاپن” گفتند: «خشونت در هر شکلی غیرقابل تحمل است.»

شینزو آبه حین ایراد سخنرانی در شهر “نارا” در غرب این کشور هدف تیراندازی قرار گرفت و با خونریزی زیاد به بیمارستان منتقل شد. پس از آن وی به دلیل شدت جراحات و خونریزی درگذشت.ناتسو یاماگوچی، رهبر حزب “کومیتو”، یکی از شرکای ائتلاف حاکم ژاپن طی سخنرانی خود در تویوهاشی، استان آیچی در ژاپن گفت: «توقف آزادی بیان از طریق خشونت نباید رخ دهد.»از آنجایی که بسیاری از رهبران شرکت‌های تجاری به دلیل سیاست‌های اقتصادی این نخست وزیر سابق موسوم به آبنومیکس (Abenomics – اقتصاد آبه‌ای) روابط نزدیکی با او داشتند،‌ گروه‌های تجاری نیز در شوک بزرگی فرو رفته‌اند.

کنگو ساکورادا، رئیس انجمن مدیران شرکت‌های ژاپن به خبرنگاران گفت: «این یک چالش جدی برای دموکراسی ژاپن است. نابخشودنی است.»شبکه تلویزیونی NHK گزارش داد که پلیس مواد منفجره را در آپارتمان شخصی که به شینزو آبه تیراندازی کرده، پیدا کرده است.پلیس‌ ژاپن حدود ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت محلی به محل سکونت «تتسویا یاماگامی» ۴۱ ساله، ضارب آبه رفت و در آنجا چیزی که گمان می‌رود مواد منفجره باشد، پیدا کردند.

خشونت با سلاح گرم در ژاپن امری نادر است به طوری که در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۶ مورد مرگ ناشی از اسلحه در این کشور گزارش شد.شینزو آبه دارای رکورد طولانی‌ترین مدت نخست وزیری در ژاپن بود که در سال ۲۰۲۰ به خاطر بیماری از سمت خود کناره گیری کرد.فومیو کیشیدا، نخست وزیر کنونی ترور آبه را “یک اقدام وحشیانه در میان مبارزات انتخاباتی” خواند که “اساس دموکراسی” را هدف قرار داده است.