تخت‌روانچی: به دیپلماسی چندجانبه تضمین کننده لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی متعهدیم

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در این نشست شورای امنیت اظهار داشت ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن باید تضمین کننده لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد. تخت‌روانچی افزود: ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، و اینکه، […]

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در این نشست شورای امنیت اظهار داشت ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن باید تضمین کننده لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد. تخت‌روانچی افزود: ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، و اینکه، آمریکا بار دیگر تعهدات خود را نقض نخواهد کرد، تحریم‌ها به بهانه‌ها یا عناوین دیگر – همانطور که در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاد – اعمال نخواهد شد و سازوکار های برجام مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت. در واقع، اینها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام بشمار می‌روند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: طبق برجام، سایر طرف‌ها متعهد هستند، « دسترسی ایران در حوزه‌های تجاری، فناوری، امور مالی و انرژی را تضمین دهند»، به طور خاص، ایالات متحده، علاوه بر تعهد به لغو تحریم‌ها علیه ایران، صراحتاً متعهد است، «با حسن نیت برای حفظ و تداوم برجام تلاش و از اخلال در تحقق منافع کامل ایران از لغو تحریم ها خودداری کند». علیرغم این تعهدات صریح، واقعیت این است که ایران در طول چهار سال گذشته به طور کامل از حقوق و مزایای خود مطابق برجام محروم بوده است.

سفیر ایران درباره سه کشور اروپایی نیز که در این نشست کاملا همسو با آمریکا بودند، نیز گفت: متأسفانه سه کشور اروپایی عضو برجام تعهدات و وعده‌های خود را نادیده گرفته و برای ایران راهی جز استفاده از حقوق خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، در تعلیق بخشی از تعهدات خود در ۸ می ۲۰۱۹ باقی نگذاشتند. در این زمینه، ایران اقدامات جبرانی خاصی را بر اساس برجام با هدف برقراری مجدد توازن در تعهدات متقابل و منافع خود ذیل توافق انجام داده است،

تخت‌روانچی تصریح کرد: با این حال، این کشورها با هیاهوی بسیار به اقدامات جبرانی ایران به گونه ای اشاره می کنند که گویی این ایران بود که از برجام خارج شد و تحریم‌های غیرانسانی گسترده ای را با هدف به گرسنگی کشاندن یک ملت مجدداً اعمال و وضع کرد.

وی افزود: در حالی که دولت سابق ایالات متحده بی پروا یک اصل تثبیت شده حقوق بین الملل را قربانی کرد و از توافق خارج و تحریم ها را مجدداً اعمال کرد، دولت فعلی در ادامه سیاست بدنام فشار حداکثری و اعمال تحریم ها علیه ایران، راه سلف خود را دنبال می کند. شکی نیست که چنین سیاستی به عنوان اهرمی در مذاکرات پیش می رود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن، باید تضمین لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی باشد. ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، اینکه، برجام دوباره از بین نخواهد رفت، آمریکا دوباره تعهدات خود را نقض نخواهد کرد، تحریم‌ها به بهانه‌ها یا عناوین دیگر – همانطور که در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاد – اعمال نخواهد شد و اینکه، سازوکار های برجام مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

تخت‌روانچی در واقع، اینها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام بشمار می‌روند. ما در جریان مذاکرات وین حداکثر انعطاف را به خرج دادیم و حسن نیت خود را برای دستیابی به توافقی قابل قبول برای همگان نشان دادیم و حتی راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای مسائل باقی‌مانده به امید شکستن بن‌بست ارائه کردیم. با این حال، رویکرد غیرواقعی و متصلب آمریکا به بن بست فعلی منجر شده است.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: ما به تدابیر جبرانی خود ادامه می دهیم، زیرا عدم اجرای تعهدات طرف های دیگر همچنان ادامه دارد، تحریم ها به قوت خود باقی است، سیاست فشار حداکثری همچنان تداوم داشته و رنج مردم ما هم ادامه دارد. با این وجود، به محض اینکه سایر طرف‌ها تمام تعهدات خود را به‌طور کامل، مؤثر و قابل راستی آزمایی انجام دهند، ایران بلافاصله به تمام تعهدات خود بر می گردد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: با این حال، درد و رنج مردم ما در نتیجه کوتاهی سایر طرف ها در اجرای تعهدات خود تقریباً به طور کامل غیرقابل برگشت است. بیماران ما، به‌ویژه آنهایی که بیماری‌های نادر دارند، از تحریم‌های غیرانسانی که شامل دارو و تجهیزات پزشکی نیز می‌شود، رنج می‌برند. چگونه می توان جان های از دست رفته را و یا درد و رنج بیماران بی گناه را برگرداند؟ این بی عدالتی نمی تواند از حافظه مردم ایران پاک شود.

تخت‌روانچی همچنین تاکید کرد: ما اتهامات و ادعاهای بی اساس که در این جلسه علیه کشورم مطرح شد را قاطعانه رد می کنیم. ایران به عنوان یک کشور مسئول، به تعهدات بین المللی خود متعهد است و هرگز در هیچ فعالیتی که ناقض تعهداتش از جمله ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، مشارکت نداشته است. برنامه موشکی و فضایی ایران خارج از حدود و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ و ضمائم آن است و به هیچ وجه موضوع مذاکراه نیستند و نخواهد بود.

تخت روانچی: توافق در دسترس است/ در دوحه با جدیت عمل کردیم/ برای مرحله بعدی مذاکرات در تماس خواهیم بود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که آمریکا تصمیم سیاسی برای کنار گذاشتن سیاست شکست خورده فشار حداکثری بگیرد. مجید تخت روانچی افزود: طی رایزنی‌های فشرده‌ ایران با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، آقای جوزپ بورل، در هفته گذشته در تهران، ایران یک بار دیگر بر تمایل خود به ارائه راه حل های ابتکاری در مورد موضوعات باقیمانده و با امید به شکستن بن بست تاکید کرد.

وی اظهار داشت: ما توافق کردیم که از طریق اتحادیه اروپا مذاکرات غیرمستقیم را با آمریکا داشته باشیم تا بر آخرین موانع در مذاکرات غلبه کنیم. برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بودتخت‌روانچی گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیات مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفتگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.سفیر ایران در سازمان ملل همچنین کرد: همانطور که بارها اعلام کرده ایم برنامه های فضایی و موشکی ایران خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و ضمایم آن بوده و موضوع مذاکره نیست.

در مجموع؛ باید دید آیا دولت جو بایدن که اکنون در داخل و خارج از آمریکا تحت فشارهای فزاینده سیاسی و اقتصادی قرار دارد، برای رهایی از این مشکلات حاضر به جبران خطاهای واشنگتن در حق ملت بزرگ ایران با رویکردی منطقی به جای تداوم بازی مقصرنمایی ایران و بهره مندی از منافع برجام خواهد بود؟

آیا رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده برای تضمین حیات سیاسی حزب خود در قبال فشارهای رقبای جمهوریخواه، حاضر به بازگشت به برجام خواهد شد یا اینکه شعار دیپلماسی صرفا در حد حرف و ژست سیاسی باقی خواهد ماند و تحت فضای انتخاباتی تسلیم تندروها خواهد شد تا هم کنگره را بطور کامل ببازد و هم فرصت دوره نخست ریاست جمهوری خود را؟