نوزدهمین روز جنگ در اوکراین/ برگزاری دور بعدی مذاکرات مسکو-کی‌یف

نوزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین در حالی آغاز شد که کرملین اعلام کرد انتظار می‌رود دور بعدی گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین امروز (دوشنبه) انجام شود. سحرگاه امروز آژیر حمله هوایی در بسیاری از شهرهای اوکراین به صدا درآمد، از جمله در کی‌یف، لویو و اودسا. مقامات محلی در کی‌یف خبر داده‌اند که […]

نوزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین در حالی آغاز شد که کرملین اعلام کرد انتظار می‌رود دور بعدی گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین امروز (دوشنبه) انجام شود. سحرگاه امروز آژیر حمله هوایی در بسیاری از شهرهای اوکراین به صدا درآمد، از جمله در کی‌یف، لویو و اودسا. مقامات محلی در کی‌یف خبر داده‌اند که در حال ذخیره مواد غذایی برای دو هفته آینده هستند تا بتوانند دوام بیاورند.مقام‌های شهر کی‌یف بامداد دوشنبه در یک به‌روزرسانی در حساب رسمی تلگرام خود اعلام کردند، کارخانه هواپیماسازی آنتونوف در کی‌یف توسط نیروهای روسی گلوله‌باران شده است .این کارخانه در درون فرودگاه هاستومل در حدود ۱۱ کیلومتری شمال غربی مرکز کی‌یف قرار دارد که مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی باری کشور و همچنین یک پایگاه هوایی نظامی کلیدی است.مجموعه ای از ویدئوهای آپلود شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دود غلیظی بر فراز فرودگاه به هوا رفته است

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده است که نیروی دریایی روسیه دسترسی ساحلی اوکراین به دریای سیاه را مسدود کرده است. به این ترتیب اوکراین از تجارت دریایی بین‌المللی ایزوله شده است.سرپرست شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به الحاق روسیه درآمد، ادعا کرده در حال حاضر این منطقه از طریق یک جاده به دونباس وصل شده که در کنترل نیروهای روسیه قرار دارد. این خبر را خبرگزاری ریا در روسیه منتشر کرده است. مقامات اوکراین در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.همزمان تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای کمک به یافتن راهی برای آتش‌بس ادامه‌ دارد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز متعهد شده است که کشورش به بررسی گزینه‌ها برای تقویت توان دفاعی اوکراین در مقابل روسیه ادامه دهد.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی از درخواست روسیه از چین برای کمک تسلیحاتی و مالی خبر دادند. سی‌ان‌ان‌ می‌گوید روسیه برای دریافت تجهیزات نظامی شامل پهپاد از پکن کمک خواسته است. اما پکن گفته است که خبری از این درخواست ندارد.سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که وضعیت جنگ در اوکراین می‌تواند همه‌گیری کووید-۱۹ را وخیم‌تر کند و تلاش‌ها برای محدود کردن گسترش بیماری‌های عفونی را با مشکلات بیشتری مواجه کند.

پنتاگون: نشانی از حمله شیمیایی قریب‌الوقوع روسیه در اوکراین وجود ندارد

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از “حمله قریب‌الوقوع روسیه با تسلیحات شیمیایی” در اوکراین وجود ندارد اما مقامات همچنان از نزدیک این موضوع را بررسی می‌کنند.وندی شرمن: نشانه‌هایی از تمایل روسیه برای مذاکره دیده می‌شود.معاون وزیر خارجه آمریکا به “فاکس نیوز ساندی” گفت که روسیه نشانه‌هایی از “تمایل برای انجام مذاکرات واقعی و جدی” در خصوص اوکراین نشان داده است.

منابع در گفتگو با المیادین: روسیه به خاطر اوکراین از سوریه عقب‌نشینی نمی‌کند.برخی منابع نزدیک به این روس‌ها در شرق فرات اینکه نیروهای روس قصد عقب‌نشینی از سوریه را دارند، تکذیب و تاکید کردند، روسیه ضامن اصلی آتش‌بس و کاهش تنش در منطقه است.

 جهان نگران گسترش جنگ، چچن به دنبال تهدید

در نوزدهمین روز جنگ اوکراین، روسیه دامنه حملات خود را گسترده‌تر کرده است. حملات هوایی روسیه به یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز لهستان که باعث جان‌باختن دست‌کم ۳۵ نفر شد، نگرانی از گسترش جنگ را بیشتر کرده است.

روسیه: دلیلی برای اعزام صلحبانان سازمان ملل به اوکراین وجود ندارد

وزارت امور خارجه روسیه عنوان کرد، این کشور دلیلی برای اعزام صلحبانان سازمان ملل به اوکراین نمی بیند.

فوکویاما: شکست روسیه ما را از وحشت زوال دموکراسی در جهان خارج می‌کند

«فرانسیس فوکویاما» مولف و استاد علوم سیاسی میگوید که ارتش روسیه اکنون با احتمال “شکست کامل و آشکار” در اوکراین مواجه است.این فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی، رئیس گروه توسعهٔ اقتصادی بین‌المللی مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی پال ایچ. نیتس دانشگاه جانز هاپکینز و نویسندهٔ کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» که به خاطر نظریه‌پردازی «پایان تاریخ» مشهور است، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که «ممکن است پایان کار سریع باشد، هم برای ارتش او و هم برای حاکمیت او بر این کشور که بیش از دو دهه شده است.»

رئیس سازمان سیا: پوتین در جنگ اطلاعاتی باخته است

ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا اخیرا به کمیته اطلاعات سنا گفت: در تمامی سال‌هایی که به عنوان یک دیپلمات خدمت کردم، موارد زیادی را دیدم که در جنگ اطلاعاتی با روس‌ها شکست خوردیم. در این مورد فکر می‌کنم که در مختل کردن تاکتیک‌ها ومحاسبات روس‌ها تاثیرگذار بودیم و به کل جهان نشان داده‌ایم که این یک حمله از پیش برنامه ریزی شده و بی‌دلیل است که بر پایه دروغ و روایت‌های دروغین ساخته شده است. به نظر من این یکی از جنگ‌های اطلاعاتی است که پوتین در آن شکست خورده است.

مشاور بایدن، روسیه و چین را تهدید کرد، قول سپر دفاع موشکی به عراق داد و برای ونزوئلا شرط گذاشت.مشاور امنیت ملی دولت آمریکا گفت کشورش متعهد به ارائه تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارتش اوکراین همچنان که این کشور به دفاع از خود در برابر حملات روسیه ادامه می دهد، است.

وزارت خارجه روسیه: آمریکا از موقعیتش به عنوان کشور میزبان سازمان ملل سوء استفاده می‌کند

مدیر بخش سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه روسیه گفت که آمریکا به طور فزاینده‌ای از موقعیت خود به عنوان کشور میزبان و کشوری که مقر اصلی سازمان ملل در آن قرار دارد، جهت منافع سیاسی خود سوء استفاده می‌کند.

جنگ اوکراین بازار پناهگاه‌های اتمی را داغ کرده است

روزنامه بیزینس اینسایدر گزارش داد، شرکتهای تولیدکننده پناهگاه‌های زیرزمینی مخصوص زمان بمباران اتمی جهشی را در زمینه روی آوردن مشتریان به آنها از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین مشاهده کرده‌اند.

روسیه: دلیلی برای اعزام صلحبانان سازمان ملل به اوکراین وجود ندارد

وزارت امور خارجه روسیه عنوان کرد، این کشور دلیلی برای اعزام صلحبانان سازمان ملل به اوکراین نمی بیند.

دور چهارم مذاکرات روسیه- اوکراین امروز مجازی انجام می‌شود

هم زمان با اینکه حمله روسیه به اوکراین وارد نوزدهمین روز شده است، انتظار می‌رود امروز (دوشنبه) مرحله جدیدی از مذاکرات مجازی میان این دو کشور به منظور جمع بندی نتایج اولیه برگزار شود.

منابع غربی: روسیه به دنبال گرفتن تجهیزات نظامی از چین است/پکن ابراز بی اطلاعی کرد

براساس گزارش‌ها، مقامات روسیه با همتایان چینی خودشان درباره گرفتن تجهیزات نظامی از این کشور در بحبوحه ادامه حملات مسکو به اوکراین تماس گرفته‌اند.با این حال سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفته که اصلا چیزی در رابطه با درخواست کمک از سوی مسکو نشنیده است.

هشدار آمریکا به چین درباره روسیه

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ایالات متحده، به چین درباره «هرگونه تلاش برای حمایت از اقتصاد روسیه و تقلیل عواقب تحریم‌های غرب علیه روسیه» هشدار داد.

استرالیا ۳۳ تاجر روسی را تحریم کرد

ماریس پاین، وزیر امور خارج استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کانبرا امروز تحریم‌هایی جدیدی را علیه ۳۳ اولیگارش روسی، تجار برجسته و اعضای خانواده ایشان وضع می‌کند.

تشکر دبیرکل سازمان ملل از اردوغان بابت “میانجی‌گری” بین روسیه و اوکراین

رجب طیب اردوغان و دبیرکل سازمان ملل در تماسی تلفنی درخصوص تحولات منطقه‌ای و جهانی به ویژه پیرامون جنگ بین روسیه و اوکراین گفت‌وگو کردند.

رایزنی ماکرون با بایدن و زلنسکی/ توافق آمریکا و فرانسه برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه

ریاست جمهوری فرانسه جزئیات تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی، همتایان آمریکایی و اوکراینی وی را اعلام کرد.

با بلوکه شدن نیمی از ذخایر؛ مسکو برای مقابله با تحریم‌ها روی چین حساب کرده است

در حالی که بنابراعلام مقامات اقتصادی روسیه تحریم‌ها مانع از دسترسی این کشور به ۳۰۰ میلیارد دلار طلا و ذخایر ارزی‌اش شده‌اند، کرملین می‌گوید برای مقاومت در برابر تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی روی چین حساب می‌کند.

زلنسکی: اگر پرواز ممنوع اعلام نکنید، ناتو هدف قرار می‌گیرد

رئیس‌جمهوری اوکراین در هجدهمین روز از حمله روسیه به کشورش، بار دیگر از ناتو خواست در اوکراین “وضعیت پرواز ممنوع” اعلام کند و هشدار داد که روسیه به اوکراین بسنده نخواهد کرد.

روسیه: تغییر مسیر نمی‌دهیم/مسکو هرگز درخواست لغو تحریم نخواهد کرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو از آمریکا و اروپا نمی‌خواهد تحریم‌هایشان را لغو کنند و فشارهای غرب خط‌ مشی روسیه را تغییر نخواهد داد.

چاووش‌اوغلو: به تلاش‌های خود برای آوردن رهبران اوکراین و روسیه به میز مذاکره ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه ترکیه اطمینان خاطر داد که یک مسجد ترکیه در شهر ماریوپول اوکراین که پیشتر گزارش‌هایی از اصابت یک راکت در ۷۰۰ متری از آن منتشر شده بود، سالم باقی مانده است.

قدیروف به مشاور زلنسکی: بیام در خونه‌تون؟!

رئیس جمهوری چچن به اظهارات تهدیدآمیز مشاور رئیس جمهوری اوکراین درباره هرگونه نزدیک شدن به کی‌یف، پایتخت اوکراین پاسخ داد.

انگلیس: روسیه دارد اوکراین را از تجارت بین‌المللی دریایی حذف می‌کند

وزارت دفاع انگلیس در گزارش تازه خود درباره شرایط جنگ اوکراین و روسیه، مدعی شده که نیروی دریایی روسیه “عملاً دارد اوکراین را از تجارت بین‌المللی دریایی منزوی می‌کند. نیروهای دریایی روسیه سواحل دریای سیاه اوکراین را از راه دور محاصره کرده و عملاً اوکراین را از تجارت دریایی بین‌المللی منزوی کرده‌اند.

گفت‌وگوی وزرای امور خارجه آمریکا و اوکراین برای پایان جنگ

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن و دمیترو کولبا، وزرای خارجه آمریکا و اوکراین درباره “تلاش برای پایان بخشیدن به جنگ انتخابی ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) پرداختند.

لهستان، حمله روسیه به نزدیکی مرزش را “بسیار تحریک‌کننده” خواند

معاون نخست وزیر لهستان حمله نیروهای روسیه به نزدیکی مرز این کشور را “بسیار تحریک کننده” توصیف کرد.

کشته شدن یک روزنامه‌نگار آمریکایی در اوکراین

مقامات و رسانه‌های اوکراین امروز (یکشنبه) اعلام کردند که «برنت رناود»، روزنامه نگار آمریکایی در حین پوشش خبری درگیری‌ها در نزدیکی کی‌یف کشته شده است.

کی‌یف: ما دیگر روی ناتو برای محافظت از اوکراین حساب نمی‌کنیم

«دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در پاسخ به خبرنگاران درباره آمادگی ناتو برای حفاظت از اوکراین، گفت: «وقتی از من می‌پرسید که آیا ناتو از ما محافظت می‌کند یا خیر، من می گویم که چنین انتظاری از ناتو ندارم»