واکنش فنلاند و سوئد به «هشدار» روسیه در مورد پیوستن به ناتو

فنلاند و سوئد به هشدارهای روسیه مبنی بر اینکه ورود احتمالی آنها به ناتو منجر به «عواقب نظامی و سیاسی جدی» از سوی مسکو خواهد شد، واکنش نشان دادند.وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی مسکو درباره تلاش‌های ایالات متحده و برخی از متحدانش برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داد […]

فنلاند و سوئد به هشدارهای روسیه مبنی بر اینکه ورود احتمالی آنها به ناتو منجر به «عواقب نظامی و سیاسی جدی» از سوی مسکو خواهد شد، واکنش نشان دادند.وزارت خارجه روسیه دیروز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی مسکو درباره تلاش‌های ایالات متحده و برخی از متحدانش برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داد که در صورت پیوستن این دو کشور، مسکو ممکن است اقدامات تلافی جویانه انجام دهد.پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند روز شنبه در پاسخ به این تهدیدات روسیه گفت: «ما قبلا این (تهدیدات) را شنیده‌ایم».

وی در مصاحبه با رادیو وتلویزیون فنلاند افزود: «فکر نمی‌کنیم که این امر تهدید نظامی را بطلبد. اگر فنلاند مرز خارجی ناتو باشد، روسیه قطعا آن را در برنامه ریزی دفاعی خود در نظر خواهد گرفت. در بیانیه ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چیز جدیدی ندیده‌ام».فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد که طولانی‌ترین مرز مشترک بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و روسیه است.رئیس جمهوری فنلاند هم اظهارات هاویستو را تأیید کرد و گفت که «نمی‌داند که این بیانیه روسیه به این معناست که مسکو فنلاند را از نظر نظامی تهدید می‌کند».

نخست وزیر سوئد هم دیروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرمانده ارتش سوئد، به بیانیه مسکو واکنش نشان داد و گفت: «من می‌خواهم خیلی واضح بگویم… سوئد کشوری است که برای خودش و به طور مستقل خط‌مشی سیاست‌های امنیتی خود تعیین می‌کند».علی‌رغم هشدارهای اخیر روسیه، فنلاند و سوئد روز شنبه بار دیگر تاکید کردند که اگر «بخواهند» به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو خواهند پیوست.

وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه نسبت به پیوستن این دو کشور به ناتو هشدار داده و گفته بود که این اقدام «عواقب جدی نظامی و سیاسی» برای هلسینکی و استکهلم خواهد داشت. این سخنان را ماریا ساخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیان کرد که بلافاصله در محافل سیاسی از آن به عنوان تهدید جدی علیه سوئد و فنلاند یاد شد.در واکنش به این سخنان هاویستو، وزیر خارجه فنلاند در یک برنامه تلویزیونی گفت که «پیش از این هم چنین حرف‌هایی شنیده بودیم.»پیش از این نیز مسکو بارها نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده بود.

با اینکه سوئد و فنلاند هر دو از سال‌های ۱۹۹۰ میلادی با ناتو همکاری داشته‌اند اما هرگز عضو این سازمان نبوده‌اند. با این وجود ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد در جریان یک نشست خبری گفت: «می‌خواهم خیلی واضح بگویم، در مسائل امنیتی سوئد به تنهایی و مستقلا خط خود را انتخاب خواهد داشت.»بر اساس نظرسنجی که تلویزیون دولتی سوئد روز جمعه انجام داد، ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان با پیوستن کشورشان به ناتو موافق و ۳۵ درصد نیز مخالفند. ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم رای ممتنع دادند.

سخنان سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره «عواقب سیاسی و نظامی» برای استکهلم و هلسینکی در صورت عضویت در ناتو با توجه به عضویت سوئد و فنلاند در اتحادیه اروپا بازتاب زیادی در پایتخت‌های اروپایی داشت. در حالی که پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از مولداوی و گرجستان به عنوان دو کشور آسیب‌پذیر در برابر روسیه یاد می‌شد اکنون همزمان با افزایش تنش‌ها بین غرب و مسکو به نظر می‌رسد که دو عضو اتحادیه اروپا در منطقه اسکاندیناوی نیز در معرض تهدید روسیه قرار گرفته‌اند.امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه روز شنبه درباره وضعیت مولداوی و گرجستان گفته بود که پاریس «مصمم» به حمایت از این دو کشور است.