هماهنگی با هواپیمایی برای انتقال اتباع ایران از اوکراین

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اقدامات این وزارتخانه جهت رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اوکراین و حل و فصل مشکلات آن ها در شرایط توسعه تنش ها اظهار داشت: با شروع بحران و بالا گرفتن تنش ها در منطقه، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران […]

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اقدامات این وزارتخانه جهت رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اوکراین و حل و فصل مشکلات آن ها در شرایط توسعه تنش ها اظهار داشت: با شروع بحران و بالا گرفتن تنش ها در منطقه، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف از ۲۴ و ۲۵ بهمن تا به امروز اقدامات گسترده و متنوعی را در این خصوص انجام داده اند. با توجه به پیش بینی های دقیقی که در وزارت امورخارجه انجام شده بود و تحولاتی که امروز شاهد آن هستیم از قبل به عنوان محتمل ترین سناریو به اطلاع مراجع و نهادهای ذیربط نیز رسانده شده بود، ستاد بحران سریعا در محل وزارت امور خارجه تشکیل و تلاش گردید تا حداکثر هماهنگی ها میان صف و ستاد با هدف مدیریت بهتر اوضاع و در صورت لزوم، تسهیل خروج شهروندان و دانشجویان ایرانی انجام پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه با وزاری خارجه هر دو کشور گفتگو داشت. ایشان همچنین چندین بار با سفیر کشورمان در کی‌یف تماس تلفنی برقرار نموده و دستورالعمل های لازم در جهت ارائه خدمات فوری و ویژه به ایرانیان مقیم را مورد تاکید قرار دادند و در آخرین اقدام نیز با وزیرخارجه مجارستان گفتگوی تلفنی داشت تا خروج ایرانیان از مرزهای آن کشور را تسهیل نماید.خطیب زاده تصریح کرد: پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین، به روز رسانی اطلاعات و مشخصات تماس و محل اقامت ایرانیان مقیم و ایجاد بانک اطلاعات در این زمینه، اختصاص شماره تلفن ویژه جهت تماس ایرانیان مقیم با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به صورت بیست و چهار ساعته و همچنین اقدام مشابهی از سوی سفارت کشورمان در کی‌یف، تهیه و انتشار اطلاعیه سفارت در خصوص لزوم‌ هوشیاری و آمادگی برای شرایط اضطراری از دیگر اقدامات این وزارت خانه است.

همچنین سفارت کشورمان در کی‌یف در تماس مداوم با کلیه اتباع ایرانی بویژه دانشجویان بوده و به صورت تلفنی و حضوری به‌ سوالات و درخواست های ایرانیان عزیز پاسخ خواهد گفت. دریافت نظرات و درخواست‌های ایرانیان از طریق تماس های تلفنی و صفحات سفارت در فضای مجازی، ارائه خدمات کنسولی فوری به برخی متقاضیان در طول شبانه روز، پاسخگویی به سوالات و نگرانی های ایرانیان و دانشجویان در شبکه های مختلف اجتماعی و دیدار سفیر کشورمان با جمع های مختلفی از دانشجویان ایرانی از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: توجه به پاسخگویی به خانواده های نگران ایرانیان از جمله دانشجویان ما از وظایف دیگر بوده است.

خطیب زاده اظهار داشت: هماهنگی و اتخاذ تمهیداتی با هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای تخلیه اتباع کشورمان از دیگر اقدامات مهم در آغاز این بحران بوده است که در صورت امکان انجام‌ پرواز و صدور مجوز از طرف دولت اوکراین و اطمینان از امنیت پرواز به سرعت انجام‌ می شود.سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: ارسال دستورالعمل های لازم به سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اوکراین که امکان عزیمت هموطنان به آنجا متصور است از اقدامات دیگر بوده است. سفارتخانه های ما در لهستان، مجارستان، بیلوروس، مولداوی و رومانی در حالت آماده باش کامل بوده و اختیاراتی برای مدیریت عبور ایرانیان به ایشان داده شده است.‌خطیب زاده در پایان تاکید کرد: سفارت ایران در کیف با تمام توان مشغول فعالیت است و مهمترین ماموریت آن حل و فصل مشکلات ایرانیان است تا اطمینان از حل و فصل مشکلات تک تک هموطنان این ماموریت کلیدی ادامه خواهد داشت. بدیهی است وزارت امور خارجه با طرفین موضوع در تماس مداوم بوده و تصمیمات جدید با توجه به روند تحولات به اطلاع شهروندان عزیز ایرانی خواهد رسید.