جنگ روسیه علیه اوکراین؛ گسترده شدن دایره حملات هوایی،‌ زمینی و دریایی

وزارت دفاع روسیه امروز، پنج‌شنبه اعلام کرد، ۷۴ هدف زمینی از جمله ۱۱ فرودگاه و پایگاه هوایی در اوکراین از کار افتادند. ریاست جمهوری اوکراین نیز آماری از نتیجه عملیات منتشر کرده و می‌گوید، در جریان عملیات مستمر روسیه که از صبح امروز آغاز شده تاکنون ۴۰ نظامی کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند. وزارت […]

وزارت دفاع روسیه امروز، پنج‌شنبه اعلام کرد، ۷۴ هدف زمینی از جمله ۱۱ فرودگاه و پایگاه هوایی در اوکراین از کار افتادند. ریاست جمهوری اوکراین نیز آماری از نتیجه عملیات منتشر کرده و می‌گوید، در جریان عملیات مستمر روسیه که از صبح امروز آغاز شده تاکنون ۴۰ نظامی کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در عملیات نظامی ارتش این کشور در اوکراین، حدود ۷۴ زیرساخت نظامی اوکراین از بین برده شد، از جمله ۱۱ فرودگاه نیروهای هوایی، سه موضع فرماندهی، ۱۸ پدافند هوایی S-۳۰۰ و Buk-M۱ .ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اشاره کرد، ارتش روسیه یک بالگرد نظامی و چهار پهپاد ترکیه‌ای از نوع بیرقدار تی بی ۲ را ساقط کرد.

این سخنگو گفت: نیروهای روسیه شهرها و تاسیسات و مجتمع‌ها در داخل مقرهای نظامی را هدف نگرفتند.او افزود: نیروهای دونتسک تا هفت کیلومتری شهر وولنوواخا نفوذ کردند و ۱۴ نظامی اوکراینی خود را تسلیم کردند.وی اظهار کرد: نیروهای لوهانسک به پیشروی در اطراف شهرک سیبنوییه ادامه می‌دهند و با مقاومت گروه‌های ملی گرای مسلح روبه‌رو هستند.

وزارت دفاع روسیه افزود: نیروهای ارتش اوکراین خواستار ایجاد گذرگاه‌های امن شده و تمایلی به جنگ ندارند. کسانی که مقاومت می‌کنند تنها افراد تشکیلات تندروی اوکراین هستند.

رسانه‌های اوکراین اعلام کردند، سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین جنگنده روسیه را ساقط کردند.وزارت دفاع روسیه از سقوط یک فروند هواپیمای جنگنده – بمب افکن سوخو – ۲۵ این کشور خبر داد.این در حالی است که بخش خدمت فوق‌العاده اوکراین از سقوط یک بالگرد نظامی نیروی هوایی اوکراین در نزدیکی کی‌یف خبر داد که منجر به کشته شدن پنج تن شد.خدمت فوق‌العاده در تلگرام نوشت: بین دو روستای جوکووتسی و تریبولی در اوبوخوف یک بالگرد نظامی نیروی مسلح اوکراین سقوط کرد که بعد از آن آتش سوزی رخ داد و پنج تن کشته شدند.

ارتش اوکراین می‌گوید، روسیه بیش از ۳۰ حمله هوایی به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی داشته است.وزارت دفاع اوکراین: چهار موشک بالستیک از بلاروس به سمت جنوب غرب اوکراین شلیک شد.رویترز به نقل از ریاست‌جمهوری اوکراین گزارش داد، در نتیجه عملیات ارتش روسیه تاکنون ۴۰ نظامی کشته و ده‌ها تن زخمی‌ شده‌اند.شدت عملیات روسیه در اوکراین به حدی افزایش یافت که به وزارت دفاع این کشور در مرکز کی‌یف کشیده شد. گفته می‌شود دود سیاه غلیظی از مقر اطلاعات وزارت دفاع اوکراین به هوا برخاسته است. در حالی که صدای چندین انفجار در مناطق مختلف کشور شنیده شد.مسؤولان اشاره می‌کنند: بالگردهای روسیه به فرودگاه نظامی نزدیکی کی‌یف حمله کردند.همچنین سرویس مرزی منطقه کوبان روسیه می‌گوید که دو کشتی باری غیرنظامی روسیه در دریای آزوف مورد حمله راکتی نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفتند.

به گزارش اسپوتنیک، سرویس مرزی منطقه کوبان روسیه اعلام کرد که دو کشتی باری غیرنظامی روسیه در دریای آزوف مورد حمله راکتی نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفتند.
سرویس مرزی منطقه کوبان روسیه اعلام کرد: “در ساعت ۱۱ صبح روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ کشتی‌های باری غیرنظامی روسیه SGV-FLOT و SERAPHIM SAROVSKIY در دریای آزوف مورد حمله راکتی نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفتند. آتش از سمت شهر ماریوپل شلیک شد. در نتیجه حمله ناو نفتکش SGV-FLOT آسیب دید و منجر به آتش‌سوزی کشتی و جراحت شدید یکی از خدمه کشتی شد”.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که جزئیات حمله راکتی نیروهای مسلح اوکراین در دریای آزوف را بررسی می‌کند.فرماندهی عملیات نظامی اوکراین همچنین قبل‌تر گفته بود: نیروهای دولتی ۵۰ نیروی روس را در جریان حمله به شهرک شاستیا در خط درگیری با شورشیان مورد حمایت مسکو کشتند.اولکسی رزینکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز گفت: هر فردی که آمادگی و توان سلاح برداشتن دارد، می‌تواند به صفوف نیروهای دفاع کشور بپیوندد. پلیس اوکراین نیز تاکید کرد: بین کهنه سربازان سلاح توزیع خواهد کرد.

پلیس اوکراین اعلام کرد: در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین قرار است بین کهنه سربازان نظامی این کشور سلاح توزیع شود.

این در حالی است که گزارش‌هایی مبنی بر تشویق مردم اوکراین برای پیوستن به یگان‌های دفاعی این کشور منتشر شده است.

این اخبار در حالی است که وزارت دفاع روسیه وجود هرگونه تلفات در بین نیروهایش را تکذیب کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد: ارتش اوکراین به طور دسته جمعی مواضع خود را ترک می‌کند و سلاح‌های خود را به زمین می‌گذارند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است که ارتش اوکراین بطور گسترده سلاح‌های خود را به زمین می‌گذارند و مواضع خود را ترک می‌کنند.

تحولات دونباس؛ اذعان کی‌یف به کشته و زخمی‌ شدن دهها سرباز اوکراینی

پیش از این رئیس جمهوری لوهانسک نیز این خبر را تائید کرد و گفت که نیروهای اوکراینی از دستورات کی‌یف امتناع می‌کنند و بطور گسترده مواضع خود را نیز ترک می‌کنند.

همچنین دنیس پوشیلین گفت که قرارگاه عملیات نیروهای مشترک اوکراین در دونباس عملاً تخریب شده است.

پوشیلین رئیس جمهوری خلق دونتسک اظهار کرد: “در سراسر خط تماس، می‌توان گفت که عملاً هیچ حمله‌ای به قلمرو دونتسک صورت نمی‌گیرد، نقاط سنگر دشمن سرکوب می‌شود. قرارگاه نیروهای اوکراین عملاً ویران شده است، فعالیت جنبش آزادیبخش ادامه داشته است.”

تحولات دونباس؛ اذعان کی‌یف به کشته و زخمی‌ شدن دهها سرباز اوکراینی

بی‌بی‌سی نیز گزارش داد، سرویس گارد مرزی اوکراین عکس‌هایی را منتشر کرده است که به گفته آنها نشان از ورود کاروان نظامی ارتش روسیه از شبه جزیره کریمه به سمت جنوب اوکراین است.

شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به مسکو ضمیمه شده بود و در همان زمان نیز بحرانی بین‌المللی را ایجاد کرد.

سرویس گارد مرزی اوکراین می‌گوید که نیروهای روسی قبل از ارسال خودروهای نظامی خود گلوله‌های توپخانه شلیک کرده بودند.

اوکراین می‌گوید ستون‌های نظامی روسیه در شمال از بلاروس و از روسیه در شرق عبور کرده‌ و وارد خاک این کشور شده‌اند.

پیشتر ارتش روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سامانه‌های دفاع هوایی منهدم شده و پایگاه‌های هوایی اوکراین بعد از حمله مسکو قادر به فعالیت نیستند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: سربازان گارد مرزی اوکراین هیچ مقاومتی از خود در برابر یگان‌های روسیه نشان ندادند.

وزارت مذکور گزارش‌های خبری مبنی ساقط کردن هواپیماهای روسیه بر فراز اوکراین را تکذیب کرد و گفت، این اخبار صحت ندارند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه هیچ حمله راکتی، هوایی یا توپخانه‌ای به شهرهای اوکراین انجام نمی‌دهند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: زیرساخت‌های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه‌های نظامی، هوانوردی نیروهای مسلح اوکراین با تسلیحات با دقت بالا از کار افتادند.

وزارت دفاع روسیه اطمینان داد که هیچ چیز غیرنظامیان را تهدید نمی‌کند.

اما وزیر دفاع اوکراین در کنفرانسی خبری گفت: نیروی هوایی اوکراین در تلاش برای مقابله با حملات هوایی روسیه است.

او افزود: گزارش‌ها درباره فرود آمدن نیروهای روسیه در اودسا کذب است.

جنگ روسیه علیه اوکراین؛ گسترده شدن دایره حملات هوایی،‌ زمینی و دریایی

همچنین گارد مرزی اوکراین گفت: این کشور در معرض حمله توپخانه‌ای در طول مرزهای شمالی خود با روسیه و بلاروس قرار گرفت و نیروهای اوکراین به منبع حملات پاسخ دادند.

گارد مرزی اوکراین افزود: حمله به یگان‌های ما همچنین از کریمه انجام شد. در حملات به گشتی‌ها و نیروهای گارد مرزی از توپخانه و سلاح‌های سنگین استفاده شد.

یک مسؤول در وزارت کشور اوکراین اشاره کرد: شهرک شاستیا که تحت کنترل نیروهای اوکراین است به دست جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق کشور افتاده است.

در عین حال پلیس اوکراین در بیانیه‌ای اعتراف کرد: برخی مناطق شرق کشور از کنترل خارج شده و نیروهای روسیه وارد این مناطق شده‌اند.

براساس بیانیه پلیس اوکراین، پلیس کنترل دو روستا در منطقه لوهانسک را از دست داده است.

وزارت کشور اوکراین هم تاکید کرد: در اثر حمله‌ای در نزدیکی کی‌یف یک تن کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.

ارتش اوکراین نیز اذعان کرد: دو تانک روسی و چندین کامیون در شرق اوکراین مشاهده شدند.

ارتش اوکراین مدعی است، نیروهایش پنج فروند هواپیما و بالگرد روسیه را در لوهانسک در شرق این کشور ساقط کرده‌اند.

صدای چندین انفجار در شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف در نزدیکی خط تماس و امتداد سواحل این کشور به گوش رسید.

پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور یک عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد، اطلاعیه برای هوانوردان در زمینه مأموریت‌های هوایی (NOTAM) منتشر شد.

روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: استفاده از حریم هوایی مرز غربی روسیه با اوکراین و بلاروس به خاطر خطر بالا برای امنیت پروازهای هواپیماهای مسافربری به طور موقت بسته شده است.

در همین حال خبر می‌رسد مسکو دریانوردی در دریای آزوف بین اوکراین و روسیه را متوقف کرد.

همچنین پلیس لوهانسک اعلام کرد، هواپیمای بدون سرنشین نیروی مسلح اوکراین ساقط شد.

به گزارش اسپوتنیک، امروز شبه نظامیان خلق جمهوری خلق لوهانسک یک هواپیمای بدون سرنشین نیروهای مسلح اوکراین را در نزدیکی روستای Lozovoe سرنگون کردند.

در این پیام آمده است: یک پهپاد اوکراین در روستای لوزوو ساقط شده است.

رسانه‌های اجتماعی نیز اعلام کردند، نیروهای وابسته به ارتش روسیه به ورودی‌های شهر خارکف (خارکوف) در شرق اوکراین رسیدند. خارکف در شرق اوکراین واقع است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری را به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد نظامیان روسی در ورودی‌های بزرگترین شهر اوکراین به لحاظ جمعیتی هستند.

در این راستا، گارد مرزی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد، تجهیزات نظامی روسیه از جمله خودروهای زرهی از مرزهای اوکراین عبور کرده و وارد شهرستان‌های لوهانسک،‌ سومی،‌ خارکف و چرنیگوف شدند.

صبح امروز عملیات نظامی گسترده روسیه در خاک اوکراین سه روز پس از به رسمیت شناختن دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین آغاز شد و این به رغم هشدارهای غربی درباره پاسخ قوی به هرگونه اقدام نظامی است.