ضرورت محکومیت نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن قوانین بین المللی نه تنها برنامه هسته‌ای خود را به پیش می‌برد بلکه با اقدامات تروریستی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی قوانین را زیر پا می‌گذارد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که‌آژانس از انفعال خارج شده و به وظایف خود در قبال اعضا عمل کند. رافائل گروسی، […]

رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن قوانین بین المللی نه تنها برنامه هسته‌ای خود را به پیش می‌برد بلکه با اقدامات تروریستی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی قوانین را زیر پا می‌گذارد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که‌آژانس از انفعال خارج شده و به وظایف خود در قبال اعضا عمل کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در مصاحبه با وبگاه «انرژی اینتلیجنس» در مورد علت انفعال آژانس در برابر فعالیت‌های هسته ای رژیم اشغالگر قدس گفته است: “دلیل روشنی وجود دارد. رابطه ما با اسرائیل بر اساس رابطه‌ای است که با کشوری داریم که عضو ان‌پی‌تی نیست. اسرائیل هرگز این پیمان را امضا نکرده است. قضاوت نمی‌کنم که این خوب یا بد است. امیدوارم آن‌ها این پیمان را امضا کنند زیرا من به جهانی بودن این معاهده اعتقاد دارم اما آن‌ها تصمیم به چنین کاری ندارند. وقتی کشوری چنین کاری نمی‌کند، میزان بازرسی ما محدود به چیزهایی است که اعلام می‌کنند و ما به چند مکان می‌رویم و راستی‌آزمایی می‌کنیم.”

کاظم غریب آبادی سفیر ایران نزد سازمان های بین المللی در وین در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص دلیل سکوت در برابر برنامه هسته ای رژیم اسرائیل، با انتشار توییتی نوشت: “فایده عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان‌های آژانس چیست؟ چگونه می‌توان آژانس را به عنوان یک نهاد جدی، حرفه‌ای و بی‌طرف دید، در حالی که اجرای رژیم پادمانی خود را بطور برابر و عادلانه برای تمامی اعضایش دنبال نمی کند؟ سکوت و غفلت در برابر برنامه هسته ای اسراییل پیام منفی به اعضای ان پی تی می‌فرستد مبنی بر این که «عضویت در معاهده مساوی است با پذیرش قوی‌ترین راستی‌آزمایی و نظارت، در حالی که بیرون ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است!”.

سران رژیم صهیونیستی بارها ایران را تهدید کرده‌اند و تروریسم دولتی را در قبال صنعت هسته‌ای ایران در پیش گرفته‌اند. اقدامات رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قوانین بین الملل است. اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله عملیات خرابکارانه در تأسیسات هسته ای نطنز تلاشی هولناک با هدف به آتش کشیدن منطقه در جریان مذاکرات بهار امسال بود. علاوه براین این رژیم تاکنون چندین دانشمند هسته ای کشورمان را ترور کرده است که آخرین آن ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای است.رویکرد منفعلانه آژانس در قبال فعالیتهای هسته‌ای رژیم صهیونیستی در حالی است که مطابق اساس‌نامه آژانس، این نهاد بین‌المللی علاوه بر وظیفه نظارتی خود، موظف است از ظرفیت‌های خود برای صیانت از داشته‌های هسته ای اعضا اقدام کرده و خدشه به آنها را پیگیری کند.

اما گروسی در مصاحبه اخیر خود در خصوص اقدامات خرابکارانه در تأسیسات ایران گفته است: حادثه‌ای در آن جا رخ داده است و در نتیجه آن حادثه، برخی از تجهیزات ما آسیب دیده است. قطعا ما ناراحتی آن‌هایی که دوست دارند شاهد آن باشد که مدیرکل بگوید که این کشور یا آن کشور چنین اقدامی را انجام داده، درک می‌کنیم. من چنین وظیفه‌ای ندارم و هرگز چنین وظیفه‌ای نخواهم داشت.نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به آمریکا صراحتا ایران را تهدید کرد تهدیدهایی که تاکنون جامعه و نهادهای بین المللی به آن واکنش نشان نداده اند. این مقام صهیونیست در دیدار با بایدن راهبرد جدید ادعایی خود را علیه ایران ارائه داد. راهبردی تهدیدآمیز که مقامات صهیونیستی آن را «مرگ با هزاران جراحت» نامیده‌اند. این راهبرد شامل مقابله با جمهوری اسلامی از طریق ترکیب اقدامات کوچک بی‌شمار در جبهه‌های متعدد، از جمله نظامی و دیپلماتیک به جای یک حمله بزرگ و شدید است.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت نوشت: طی ماه‌های گذشته، تعداد و شدت تهدیدات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه رژیم اسرائیل به طور مداوم افزایش یافته و به سطح هشدار دهنده‌ای رسیده است. آخرین مورد آن از سوی رئیس ستاد ارتش این رژیم صورت گرفته که تهدید کرده است؛ «طرح های عملیاتی علیه برنامه هسته ایران در حال گسترش است و عملیات برای از بین بردن توانایی‌های ایران در عرصه‌های مختلف و در هر زمان ادامه خواهد یافت.»

در این نامه آمده است: “اعتراضات ما به تهدیدهای قبلی این رژیم در سال ۲۰۲۱ طی نامه های ۱ فوریه، ۱۲ آوریل، ۲۷ اوت و ۱۴ سپتامبر به شورای امنیت سازمان ملل منعکس شده است. چنین تهدیدهای سیستماتیک صریح و آشکار رژیم اسرائیل علیه یکی از اعضای موسس سازمان ملل متحد، نقض فاحش حقوق بین الملل، به ویژه ماده ۲ (۴) منشور ملل متحد است. این واقعیت که رژیم اسرائیل به تداوم از بین بردن قابلیت های ایران ادامه می دهد، بدون هیچ شک و شبهه ای ثابت می کند که این رژیم مسئول حملات تروریستی علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ما در گذشته بوده است. با توجه به سابقه شوم شیوه‌های بی‌ثبات کننده رژیم اسرائیل در منطقه و همچنین عملیات مخفیانه بر ضد برنامه هسته ای ایران، بایستی با این رژیم برای توقف همه تهدیدات و رفتارهای اخلال گرانه آن برخورد شود.”

حملات پنهان و آشکار به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و تهدیدهای بی‌شرمانه این رژیم باید توسط کشورها و مجامع بین المللی محکوم شود چرا که مهمترین خطر حمله به تاسیسات هسته ای ایجاد آسیب جدی و نشت مواد رادیو اکتیو است که می تواند باعث به خطر انداختن جان هزاران نفر شود. در چنین شرایطی انتظار می‌رود آژانس به نقش صیانتی خود عمل کرده و در قبال اقدامات مخرب و ایذایی علیه برنامه هسته ای ایران اقدام کند.