ظریف: ترامپ از مذاکرات صلح افغانستان سوءاستفاده تبلیغاتی کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مذاکرات صلح افغانستان در دوحه را مورد سوءاستفاده تبلیغات انتخاباتی خود قرار داد، گفت که مردم افغانستان نتیجه این ضربه بزرگ و رفتار دولت آمریکا را در آینده خواهند دید. ظریف در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی” طلوع […]

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مذاکرات صلح افغانستان در دوحه را مورد سوءاستفاده تبلیغات انتخاباتی خود قرار داد، گفت که مردم افغانستان نتیجه این ضربه بزرگ و رفتار دولت آمریکا را در آینده خواهند دید. ظریف در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی” طلوع نیوز ” افغانستان به سوالات مجری این رسانه در مورد روابط ایران و افغانستان و برخی موضوعات مهم مرتبط بین دو کشور پاسخ گفت.

وزیر امور خارجه ایران درباره نقش ایران در برنامه صلح افغانستان گفت: ایران حامی دولت و مردم افغانستان است و می‌گوید که همه گروه های افغان باید در مورد آینده این کشور تصمیم بگیرند و این سیاست نظام و دولت ایران در قبال افغانستان است.ظریف تأکید کرد: نقش شهید سردار سلیمانی در برقراری و ایجاد نظام دموکراسی در افغانستان در کنفرانس بن اگر از من بیشتر نبود، کمترهم نبود.وی افزود: ترور شهید سردار سلیمانی خروج آمریکا از منطقه را تسریع کرد و در عراق مجلس آن کشور رای به ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور داد.

خروج نیروهای خارجی باید مسوولانه باشد

وزیر خارجه ایران درباره نحوه خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت: ما معتقد به خروج قانونمند و حساب شده نیروهای خارجی از افغانستان هستیم، اما این کار باید براساس خواست مردم این کشور و با تحویل مسئولانه مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغانستان صورت گیرد و این گونه نباشد که تنها با مذاکره آمریکا با طالبان انجام شود.وی افزود: حضور آمریکا در افغانستان باعث جریحه دار شدن احساسات گروه های مختلف مردم در این کشور که توسط داعش، القاعده و طالبان مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، شد.

ایران با دولت رسمی افغانستان ارتباط دارد

ظریف در باره رابطه ایران با طالبان گفت: ایران در زمان حاکمیت طالبان با دولت برهان الدین ربانی رابطه داشت که سازمان ملل متحد هم دولت ربانی را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت می‌شناخت و ما هم با آن دولت رابطه داشتیم و بسیار فعالانه در افغانستان با دولت قانونی این کشور همکاری می‌کردیم.وی اضافه کرد: رابطه ایران با دولت قانونی افغانستان همواره ادامه داشته و در ۲۰ سال گذشته نیز که دولت قانونی افغانستان براساس یک مبنای دموکراتیک و رعایت حقوق مردم تشکیل شد، ایران نقشی فعالی ایفا کرده است.این مقام عالی رتبه ایرانی اظهار داشت: ما در حال حاضر نمی دانیم موضع آمریکا در قبال افغانستان چیست، اگر موضع آمریکا آن است که در گفت وگوهای خود با طالبان در توافقنامه آنها منعکس شده است، حتما ما با آن موضع تضاد داریم.وی تأکید کرد: ما آن اقدام را خطرناک می دانیم زیرا به نفع مردم افغانستان نیست و فقط یک اقدام داخلی آمریکا برای خروج است.

مردم افغانستان باید آینده خود را تعیین کنند

ظریف درباره مواضع ایران در قبال آینده افغانستان گفت: موضع ما مشخص است، موضع ایران این است که باید مردم افغانستان در همراهی با طالبان آینده خود را تعیین کنند.وزیرخارجه ایران افزود: گروه طالبان قبل از اینکه به دیگران صدمه بزنند هشت نفر از همکاران مرا شهید کردند، لذا تعریف ما این است که طالبان اقدامات تروریستی زیادی کردند.وی اضافه کرد: گروه طالبان بالاخره یک گروهی در داخل افغانستان هستند که اقدامات تروریستی داشته‌اند. اما امروز ضروری است که طالبان به عنوان بخشی از راه حل آینده افغانستان باشد و نه تنها راه حل آینده افغانستان که بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما هنوز طالبان را از فهرست گروه تروریستی خارج نکرده ایم و در قوانین ما مانند قوانین سازمان ملل متحد گروه طالبان تروریستی هستند و ما نیز تابع قوانین بین المللی هستیم و مطابق رفتار شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل می کنیم اما معتقدیم طالبان در حال حاضر یک واقعیت این کشور است.ظریف تأکید کرد: افغانستان امروز دو واقعیت در خود دارد که یکی از آنها طالبان است، اما آنچه که طی ۱۹ سال گذشته در افغانستان اتفاق افتاده و دستاوردهای مردم افغانستان مانند دموکراسی، حقوق زنان و اقلیت ها هم واقعیتهایی هستند که باید توجه شود. لذا اگر طالبان بگویند که بخشی از خاک افغانستان در کنترل ماست و ما باید آینده افغانستان را تعیین کنیم، نمی شود. طالبان نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن این واقعیت که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان اتفاقاتی افتاده ادعا کند که ۲۰ سال گذشته وجود نداشته است.وزیر امور خارجه ایران در باره شهادت کارمندان سفارت ایران در مزارشریف بدست طالبان گفت: ما طالبان را نبخشیده ایم و آن حادثه را فراموش نکرده ایم، اما به فکر انتقام هم نیستیم. آن حادثه یک درد است و ما آن را بخاطر مردم افغانستان تحمل کردیم.

ایران در اعتراض به مدیریت آمریکا در مذاکرات صلح دوحه شرکت نکرد

ظریف گفت: آمریکا با طالبان توافقنامه امضاء کرد و بدون حضور دولت افغانستان با گروه طالبان مذاکره کرد. آمریکا باید تسهیل کننده گفت وگوهای بین افغانستانی باشد نه اینکه بجای افغان‌ها با یک گروه به توافق برسد.وزیر خارجه ایران تصریح کرد: توافقنامه آمریکا با طالبان کار را بجایی رسانده است که آن گروه هیچ مبنایی را جز توافق خودشان با آمریکا به عنوان مبنای گفت وگو نمی پذیرند.وی اضافه کرد: ما به طالبان جنگ افزار نمی دهیم و زخمی های آنها را هم مداوا نمی‌کنیم اما با طالبان گفت وگوی جدی داریم و من شخصا با ملابرادر در تهران ملاقات کردم.ظریف خاطرنشان ساخت: ما هم مثل دیگر کشورها که در دوحه و یا پایتخت کشورهای خود با هیأت طالبان دیدار کردند ملاقات کردیم. ما در مناطق بزرگی از مرز مشترک ایران و افغانستان با طالبان سروکار داریم که دولت افغانستان در آنجاها حضور ندارد و ما موظف هستیم که از مردم خود دفاع کنیم و در این راستا نیاز بخ ارتباط با طالبان وجود دارد.

وی تأکید کرد: ما تمام دیدارها و ارتباط خود با طالبان را به اطلاع دولت افغانستان رساندیم و در بسیاری از موارد که دولت افغانستان نیاز داشت، کمک کردیم و در سفر اخیر عراقچی آنچه را که انجام شده به اطلاع مقامات افغانستان رساندیم.ظریف گفت: دولت افغانستان خواسته هایی از ما داشت که به طالبان منتقل کنیم، ما آنها را منتقل کردیم و به عنوان یک همسایه که افغانستان و آینده آن برای ما مهم است همکاری داریم.ظریف درباره علت عدم حضور ایران در نشست دوحه در ۲۲ شهریور گفت: ما قبل از نشست قطر بیانیه ای در حمایت از روند صلح افغانستان داشتیم و در آن به مدیریت آمریکا اعتراض کردیم. اما به نظر دولت افغانستان احترام می‌گذاریم و در این رابطه با رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان صبحت کردیم.وزیر خارجه ایران در رابطه با حضور گروه طالبان در ایران گفت: طالبان ممکن است به عنوان افرادی در ایران رفت و آمد داشته باشند اما در ایران مقر ندارند و ما از آن اطلاع نداریم و ارتباط ما با طالبان به دلیل حضور آنها در کنار مرزهای ایران است.

مجموعه فقه های اسلامی جزو قانون اساسی افغانستان است

ظریف در باره این که طالبان پیروان فقه جعفری را در افغانستان به عنوان یک گروه اقلیت قومی مطرح کرده اند، گفت: برای ما قابل نگرانی است و در مجموعه جهان اسلام و در قانون اساسی افغانستان مجموعه فقه های اسلامی رسمی است. اگر طالبان بخواهند با شیعیان به عنوان یک اقلیت مثل دیگران برخورد کنند، خلاف موازین اسلامی است. این کار هم بر عهده مردم افغانستان است و مردم این کشور باید در باره آینده خود تصمیم بگیرند.وی افزود: نظر ما این است که مبنای آینده افغانستان جمهوری اسلامی و قانون اساسی این کشور باشد اما این تصمیم بازهم به مردم افغانستان تعلق دارد و تصمیم نهایی را باید مردم این کشور بگیرند.

ظریف در باره مبنای فکری طالبان گفت: برداشت من این است که طالبان مایل به صلح براساس مبانی خودشان است، به باور من صلح یعنی رسیدن به تفاهم با همه و در غیر آن صورت پیروزی در جنگ می شود که پیروزی در جنگ با صلح دو چیز جدا است.وزیر خارجه ایران اضافه کرد: طالبان باید دنبال صلح باشند، صلح یعنی پذیرش واقعیات کنونی و دیدگاه همه طرف ها، نه اینکه بگویند هر وقت همه طرف ها به ما تسلیم شدند، آن وقت صلح می‌شود. طالبان دوست دارند همه به روش آنها عمل کنند. در مورد اینکه آمادگی دارند با دیگران همراهی کنند، امیدوار هستم اما اطمینان ندارم.

ظریف گفت: این موضوع را با هیأت طالبان در میان گذاشته ایم که باید از تحمیل نظریات خود بر دیگران بگذرند و همه را بپذیرند. ایران در گفتن واقعیت ها با کسی مدارا نمی کند.وی افزود: ما معتقدیم که یک ابتکار منطقه‌ای می تواند برای افغانستان مفید باشد که مبنای آن همسایگان افغانستان با محوریت خود افغانستان و پس از آن کشورهای منطقه و جهان قرار داشته باشد.ظریف اضافه کرد: ایران نمی پذیرد دیگران تصمیم بگیرند و ما در حاشیه برای تصمیم آنها مهر امضا فراهم و آنرا تائید کنیم. ما معتقدیم که در ابتکار منطقه ای باید افغانستان حضور داشته باشد و نمی تواند ابتکار منطقه بدون حضور افغانستان شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: محوریت صلح باید خود افغانستان باشد، نباید دیگران از خارج برای افغانستان تصمیم بگیرند اما همسایگان اولین کشورهایی هستند که از وضعیت افغانستان ضرر می بینند و یا سود می برند.وزیر خارجه ایران در رابطه با حضور افغان ها در جنگ سوریه گفت: آنها داوطلبانه به سوریه رفتند و ایران برای مبارزه با تروریسم در چارچوب تصمیم دولت سوریه با آنها همکاری کرد.وی افزود: داعش دشمن مشترک کشورهای منطقه است و از این نگاه لشکر فاطمیون با دشمن افغانستان جنگیده اند.

ظریف در باره حضور افغان‌ها در ایران گفت: مهاجرین افغانستان در ایران می توانند به مدرسه بروند، ۴۸۰ هزار دانش آموز افغانستانی در ایران به مدرسه می روند و بیش از ۲۰ هزار بزرگسال داریم که آموزش خاص برای بی‌سوادی می بینند و ۲۳ هزار دانشجوی افغانی در ایران تحصیل می کنند که تنها ۵۰۰ دانشجوی افغانستانی در بخش پزشکی مشغول درس هستند. افتخار می کنیم که بسیاری از مسئولان افغانستانی در دانشگاه های ایران درس خواندند.وی ابراز امیدواری کرد که روزی در افغانستان امنیت و صلح تأمین شود و افغان‌های مهاجر به وطن خود برگردند.