وزیر دفاع سیاه‌پوست دولت بایدن کیست؟

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور، یک سیاهپوست را به عنوان گزینه مورد نظرش برای تصدی سمت وزارت دفاع انتخاب کرده است؛ ژنرالی که یک چهره نظامی باتجربه‌ محسوب می شود و سابقه طولانی در ماموریتهای نظامی مختلف داخلی و خارجی پنتاگون ازجمله جنگ عراق حضور داشته است.تارنمای “یاهو نیوز” در […]

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور، یک سیاهپوست را به عنوان گزینه مورد نظرش برای تصدی سمت وزارت دفاع انتخاب کرده است؛ ژنرالی که یک چهره نظامی باتجربه‌ محسوب می شود و سابقه طولانی در ماموریتهای نظامی مختلف داخلی و خارجی پنتاگون ازجمله جنگ عراق حضور داشته است.تارنمای “یاهو نیوز” در معرفی فرد پیشنهادی جو بایدن برای سمت وزیر دفاع آتی آمریکا عنوان کرد: بایدن یک فرمانده سابق ارتش آمریکا در عملیات های عراق را به عنوان فرد پیشنهادی برای سمت وزیر دفاع دولت جدید برگزیده که در صورت تایید از سوی سنای آمریکا، لوید آستین به عنوان اولین مقام سیاه پوست تاریخ آمریکا خواهد بود که زمام امور پنتاگون را برعهده می گیرد.

ژنرال آستین ۶۷ ساله که سالها به عنوان یک شخصیت قوی در پنتاگون شناخته شده تنها آمریکایی- افریقایی بوده که ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا را برعهده داشته است. وی همچنین بیشتر به عنوان یک فرمانده باتجربه در امور “میادین نبرد” که نقش سیاسی کمتری در مقایسه فعالیهای نظامی داشته، شناخته شده است. وی در برخی مواقع برای پاسخگویی به سوالات قانونگذاران در جلسات استماع کنگره شرکت کرده که خبرساز شده است.آستین که به عنوان یک ژنرال چهارستاره در سال ۲۰۱۶ و پس از ۴۱ سال فعالیت در ارتش بازنشسته شد، در ارتش آمریکا فردی مورد احترام بوده به ویژه در میان افسران آفریقایی- آمریکایی.

برخی در ارتش آمریکا معتقدند که ژنرال آستین به دلیل هوش، تجربه فرماندهی و تحت هدایت آدمیرال مایک مولن رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا توانسته اثبات کند سیاه پوستان نیز می توانند در ارتش آمریکا عملکردهای خوبی داشته باشند.ژنرال آستین دانش آموخته آکادمی ارتش آمریکا بوده و در سال ۲۰۱۲ به عنوان اولین معاون سیاه پوست ستاد مشترک ارتش آمریکا منصوب شد و یک سال بعد وی ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) را برعهده گرفت؛ جایی که او اجرای یک راهبرد نظامی را برای عقب راندن تروریستهای داعش در عراق و سوریه را اجرایی کرد.خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی درباره ژنرال آستین عنوان کرد: ژنرال آستین از ابتدا تا انتهای جنگ عراق در این رویداد حضور داشت. وی در مارس ۲۰۰۳ به عنوان دستیار فرمانده لشکر ۳ پیاده نظام در حمله به عراق فعالیت می‌کرد و بر روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ نظارت داشت.

زمانیکه ژنرال آستین در سال ۲۰۱۶ بازنشتسه شد، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا از شخصیت و توانمندی وی تقدیر کرد.تارنمای “پولیتیکو” نیز طی گزارشی در معرفی ژنرال آستین عنوان کرد: وی سابقه طولانی در پنتاگون به نام خود ثبت کرده و در گذشته نیز همکاری نزدیکی با جو بایدن داشته است.بایدن زمانیکه معاون رئیس جمهوری آمریکا بود با آستین در بخش های مختلف به ویژه زمانیکه این ژنرال سیاه پوست ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا را برعهده داشت، همکاری می کرد. بایدن و ژنرال آستین در مورد مسائل مختلفی همچون تحولات خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب آسیا بارها مشورت کرده است.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: بایدن و ژنرال آستین مدتهاست یکدیگر را می‌شناسند. بایدن از انتخاب این ژنرال سیاه پوست رضایت دارد.این منبع آگاه همچنین خاطر نشان کرد: ژنرال آستین به خوبی در جریان مسائل داخلی و بیرونی پنتاگون قرار دارد و فردی مناسب برای هدایت امور لجستیکی توزیع واکسن کرونا در آمریکا به شمار می رود و به خوبی هزینه ها و پیامدهای هر جنگی را درک می کند.”خبرگزاری فرانسه” نیز طی گزارشی در معرفی این ژنرال آمریکایی تصریح کرد: ژنرال آستین در حالی چهار دهه در ارتش آمریکا فعالیت داشته که در سمت های مختلفی در وزارت دفاع فعالیت می کرده از هدایت امور لجستیکی گرفته تا نظارت بر آموزش، نیروگیری و سمت های ارشد در این وزارتخانه.

آستین از اواخر سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در افغانستان حضور داشت و فرماندهی یک گروه واکنش سریع مشترک را برعهده داشت. در سال ۲۰۱۰ وی در عراق بر عملکرد نیروهای آمریکایی در عراق نظارت داشت و دو سال بعد به ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا منصوب شد. این سمت ژنرال آستین را در راس امور نظامی روند مقابله با داهش در عراق و سوریه قرار داد. گفته شده طی این دوران بود که وی اعتماد بایدن ( در آن زمان معاون رئیس جمهور بود) را به خودش جلب کرد.آستین مسئولیت حدود ۱.۲ میلیون نیروی فعال را در ارتش آمریکا برعهده خواهد کرد که ۱۶ درصد از آنها سیاه پوست هستند. این در حالی است که سیاه پوستان اندکی در ارتش آمریکا توانسته اند سمت های فرماندهی ارشد بدست بگیرند و بیشتر آنها در سمت های پایین تر فعالیت کرده اند.

در این میان ارتباط این ژنرال آمریکایی با صنعت نظامی آمریکا پس از بازنشستگی می تواند دردسرهایی را برای او به منظور هدایت پنتاگون ایجاد کند. وی در سال ۲۰۱۶ پس از بازنشستگی به عنوان یک عضو هیات مدیره شرکت رایتون تکنولوژی( یکی از بزرگترین پیمان کاران پنتاگون) معرفی شد. همچنین او به عنوان مشاور با شرکت “مشاوران وست اکسک” نیز فعالیت داشته است. فعالیت این ژنرال آمریکایی در این دو شرکت می تواند چالش هایی را برای او در زمان تاییدش برای سمت وزیر دفاع ایجاد کند.