برخورد نتانیاهو و رقبا به دیوار سخت سیاسی

رقابت‌های سیاسی در اراضی اشغالی و انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی مورد توجه ویژه رسانه‌های عربی قرار گرفت. از نگاه برخی تحلیلگران این رسانه‌ها، این انتخابات تنها مسابقه‌ای در تجاوزگری است.به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، با شمارش حدود ۹۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که دیروز (بیست و ششم شهریور) […]

رقابت‌های سیاسی در اراضی اشغالی و انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی مورد توجه ویژه رسانه‌های عربی قرار گرفت. از نگاه برخی تحلیلگران این رسانه‌ها، این انتخابات تنها مسابقه‌ای در تجاوزگری است.به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، با شمارش حدود ۹۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که دیروز (بیست و ششم شهریور) برگزار شد، حزب «لیکود» و ائتلاف تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» و نیز ائتلاف رقیب موسوم به «آبی و سفید» به ریاست «بنی گانتس» مجددا برای رسیدن به حدنصاب تشکیل کابینه با ناکامی مواجه شدند. نتانیاهو برای تشکیل کابینه می بایست ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را با خود همراه سازد که تا این لحظه نتوانسته در این کار موفق شود.

انتخابات اسرائیل و ضربه سیاسی به نتانیاهو

روزنامه «القدس العربی» نوشت ناظران و تحلیلگران اتفاق نظر دارند که در نتیجه این انتخابات، نتانیاهو ضربه سیاسی محکمی را دریافت کرده است که احتمال دارد در نتیجه آن به پایان حیات سیاسی خود برسد و به دلایل فسادهای مالی خود را در پشت میله های زندان ببیند. «ایمن عوده» رئیس فهرست مشترک احزاب عرب در نخستین موضع گیری خود گفت فلسطینی های حاضر در اسرائیل در وارد کردن این ضربه دردناک به نتانیاهو نقش داشتند. نتانیاهو خود را در مقایسه با انتخابات آوریل گذشته در شرایط دشوارتری می بیند. «احمد الطیبی» از اعضای فهرست مشترک احزاب عرب هم درباره انتخابات در سرزمین‌های اشغالی گفت: دوران نتانیاهو و طرح «معامله قرن» به سرآمده است و او یا باید به خانه برگردد و یا به زندان برود.تارنمای روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان نوشت نتایج اولیه انتخابات اسرائیل نشان داد که نتانیاهو ضربه سختی را دریافت کرده است و در نتیجه آن آینده سیاسی وی تهدید می شود.به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، نتایج انتخابات اسرائیلمی گوید که نتانیاهو به اهداف اصلی خود نرسیده است. حزب او نتوانسته است ۶۱ کرسی کنست را از آن خود کند تا این حزب قدرتمند ظاهر شود. موازنه قدرت کنونی سبب شده است رقبای نتانیاهو هم نتوانند دولت جدیدی تشکیل دهند. در چنین شرایطی اگر لیبرمن به ائتلاف با نتانیاهو وارد نشود یا اینکه لیکود و حزب سفید آبی برای تشکیل دولت وارد ائتلاف نشوند اسرائیل وارد بحران خواهد شد.

رقابت صهیونیست ها بر سر اشغالگری

روزنامه «الاخبار» لبنان در تحلیلی آورد: پیروزی نتانیاهو یا بنی گانتس در این انتخابات تغییری را در سیاست رژیم اسرائیل و برخورد تل آویو در پرونده ها و چالش های امنیتی و سیاست خارجی ایجاد نخواهد داد. رژیم اسرائیل پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات به اشغالگری، غصب حقوق مردم فلسطین و تلاش خود برای تحمیل اراده اشغالگری و شهرک سازی ادامه خواهد داد.روزنامه «الدستور» اردن در گزارشی به قلم «کمال زکارنه» با عنوان «آغاز نبرد در جنگی مداوم» نوشت اکنون با اعلام نتایج انتخابات اسرائیل و مشخص شدن حزب پیروز و نامزدی که مامور تشکیل کابینه خواهد شد شکل رویارویی آینده با رژیم اشغالگر مشخص تر خواهد شد. نتانیاهو و بنی گانتس تنها در زمان بندی برنامه الحاق سرزمین های فلسطین به سرزمین ها اشغال شده و یهودی سازی اختلاف دارند. نتانیاهو در اجرایی سازی این برنامه های شتاب می کند اما بنی گانتس به آرامی این طرح ها را پیش می برد. نتانیاهو و بنی گانتس در یک نقطه راهبردی با هم اشتراک دیدگاه دارند و آن هم مخالفت با برپایی کشور مستقل فلسطین و تلاش برای الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی است. نتانیاهو و بنی گانتس در سازوکارها، چگونگی و زمان اجرای طرح های خود با هم اختلاف دارند.

در گزارش روزنامه «القدس» فلسطین با عنوان «لیکود و آبی – سفید دو روی یک سکه» می خوانیم: کسی که امیدوار است با سقوط حزب لیکود و قدرت یابی ائتلاف آبی و سفید وضعیت مردم فلسطین دگرگون شود در توهم به سر می برد. همه احزاب رژیم صهیونیستی به ویژه دو حزب بزرگ لیکود و تشکیلات آبی و سفید مساله صلح را از برنامه سیاسی خود حذف کرده اند و با سیاست های توسعه طلبانه خود در شهرک سازی، اشغالگری را تقویت می کنند. با توجه به اینکه جامعه اسرائیل به سوی افراط گرایی و تبعیض نژادی سیر می کند و مخالف صلح و به رسمیت شناختن حقوق ملی مردم فلسطین و اجرای قطعنامه های بین المللی درباره عقب نشینی از سرزمین های اشغال شده است و با دولت آمریکا برای از بین بردن مساله فلسطین همکاری می کند، شرط بندی روی هر حزبی شکست خواهد خورد. تنها باید بر روی مردم فلسطین و جهان عرب و اسلام حساب باز کرد. مردم می توانند در برابر تلاش ها برای از بین بردن مساله فلسطین مقابله کنند. در این زمینه لازم است مردم فلسطین اختلاف ها را که به مساله فلسطین لطمه زده است کنار گذارند. همگرایی ملی سلاح برنده و تنها راه پیروزی در برابر توطئه ها و طرح های مشکوک و در راس آن طرح معامله قرن است.