خوزستان و چهره خشن نفت

ستار ناصری : صد سال از اکتشاف و استخراج نفت در خوزستان سپری میشود ولی همچنان خوزستان از این ثروت بجز محرومیت ،بهره ای نبرده است. شاید میتوان گفت که این طلای سیاه به بلای سیاه برای مردم خوزستان تبدیل شده است.ملی بودن صنعت نفت یعنی توزیع درٱمدهای نفت بدون تبعیض وبه صورت عادلانه ، […]

ستار ناصری : صد سال از اکتشاف و استخراج نفت در خوزستان سپری میشود ولی همچنان خوزستان از این ثروت بجز محرومیت ،بهره ای نبرده است. شاید میتوان گفت که این طلای سیاه به بلای سیاه برای مردم خوزستان تبدیل شده است.ملی بودن صنعت نفت یعنی توزیع درٱمدهای نفت بدون تبعیض وبه صورت عادلانه ، در مناطق مختلف کشور است.

ٱیا خوزستان همانند اصفهان ، کرمان ، یزد ، تهران ، …. همانقدر از درٱمدهای نفت بهره می برد؟ یا اینکه ، فقر ،تبعیض محرومیت ، بیکاری ، ٱسیب های جدی به ٱب ، خاک ، هوا ، محیط زیست ، و اکوسیستم ، ریزگردها ، گازهای فلر ، انواع بیماریهای ریوی و سرطانی و خشک شدن تالابها ، .. و تبدیل خوزستان به یک سرزمین سوخته ، تنها سهم خوزستان از نفت است؟

تقریباََ ۸۵٪ تولید نفت کشور و بزرگترین میدان های نفت در خوزستان وجود دارد، بزرگترین میدان نفتی ایران و سومین میدان بزرگ جهان ، با حجم ذخیره نفت خام بیش از ۶۵ میلیارد بشکه و ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در اهواز وجود دارد؛ ( فقط از چهار میدان نفتی بزرگ ایران یعنی اهواز ، گچساران ، مارون و ٱغاجاری ، بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز تولید می شد)

زیر ساخت ها و عمران در استان خوزستان

استان خوزستان متناسب با ظرفیتها و قابلیتهای ٱن در حوزه زیر بنایی و عمرانی اصلا توسعه نیافته و بیشتر شهرهای استان خوزستان هیچ تعریف شهری و حتی ابتدایی ترین زیرساختهای شهری را نیز ندارند و تقریبا نمیتوان اسم شهر را برای انها بکار برد.این در حالی است که دیگر استانها ( که نفت در انها وجود ندارد) پیشرفت و توسعه عمرانی و زیرساختی غیر قابل قیاس با خوزستان، داشته اند . که بیانگر سهم خوزستان از نفت نسبت به دیگر استانها می باشد.سهم ۳٪ مناطق نفت خیز از فروش نفت نیز تا کنون به استان خوزستان پرداخت نشده و به علت انعقاد تمام قراردادهای نفت در تهران ،هیچ ارزش افزوده ای به استان خوزستان پرداخت نمیشود بلکه ۳درصد مبلغ قراردادها به شهرداری تهران واگذار میشود .

اشتغال

بر اساس ماده ۴۷ قانون ششم توسعه کشور مصوب مجلس شورای اسلامی ( اولویت با بکار گیری پیمانکاران و نیروهای بومی و با اولویت محل سکونت نزدیکتر) مخصوصاََ وزارتخانه های نفت و نیرو و بنگاهای اقتصادی و نهادهای عمومی و غیر دولتی ، موظف به اجرای این قانون شده اند .اما وزارت نفت در خوزستان با عدم بکار گیری نیروهای بومی واعمال تبعیض در استخدامهای خود ، بر خلاف قانون عمل میکند ، و متٲسفانه نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قوانین ، تا کنون به این وظیفه خود عمل نکرده اند .

لذا با وجود ده ها میدان نفتی و صدها دکل حفاری و تاسیسات نفتی و پالایشگاهی و پتروشیمی ، اما جوانان بومی از اشتغال در بخش نفت محروم میباشند.طبق گفته غلامرضا شریعتی استاندار وقت خوزستان (به نقل از تسنیم ۹۷/۶/۱۵) سهم خوزستان از اشتغال فقط ۴٪ است.این بدین معنی میباشد که ۹۶٪ نیروهای شاغل در استان غیر بومی میباشند. که به خوبی بیانگر سهم خوزستان از اشتغال در بخش نفت است .

ٱلایندگی

فرایند تولید نفت اسیب های بسیار زیادی به ٱب ، خاک ، هوا و محیط زیست میزند.خشک کردن هور العظیم و رها سازی پسماندهای نفتی و شیمیایی در ان ، همچنین ٱلایندگی گازهای فلر باعث نابودی محیط زیست و تغییر اکوسیستم و ٱلودگی هوا و خاک می باشد.
با توجه به گستردگی میادین نفتی بیشترین الودگی را گازهای فلر تشکیل میدهند. ایران بعد از روسیه و نیجریه سومین کشور جهان از لحاظ سوزاندن گاز فلر است.براساس ترازنامه هیدروکربوری کشور ، در سال ۹۱(در بازه زمانی سالهای ۱۳٨۶ تا پایان ۱۳۹۱) نزدیک به ٨۱ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی از میادین نفتی ایران سوزانده شده. که معادل سوزاندن حدود ۵۷۰ میلیون بشکه نفت در این سالها است .

جدای از به هدر رفتن این مقدار از نفت و گاز باعث ایجاد حجم عظیمی از الودگیهای زیست محیطی می شود.سوختن گازها توسط فلر خطری برای سلامتی انسان و محیط زیست بشمار میاید .از جمله این الاینده ها میتوان به ترکیبات ٱلی فرار ، دی اکسید گوگرد ، دی اکسید نیتروژن و منواکسید ، ذرات معلق ، کربن منواکسید ، هیدروژن سولفوره و ….. اشاره کرد.این ٱلاینده ها تٲثیرات سوء مختلفی بر بخشهای گوناگون اکوسیستم ، محیط زیست ، و جانداران دارند .

لذا فقط با خاموش شدن این شعله های مرگ اسا که سلامتی مردم خوزستان را با خطری جدی مواجه ساخته ، میتوان از اثرات ان رهایی یافت. وزارت نفت طبق قانون باید ۱٪ از درامدهای خود را صرف رفع اثرات این ٱلاینده ها بکند ، که تا کنون وزارت نفت به وظیفه خود در این زمینه نیز عمل نکرده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در سفر اخیر خود به خوزستان گفتند که: ( *اعتبارات مورد نیاز که در قانون برنامه بودجه در سنوات گذشته و در برنامه ششم توسعه مطرح شده ، به خوزستان داده نشد ، و تنها در بخش الایندگی رقمی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که تا کنون حتی یک ریال از ان به خوزستان پرداخت نشد)

مسولیت های اجتماعی وزارت نفت

تا کنون وزارت نفت به مسئولیتهای اجتماعی خود به مناطق پیرامونی ، عمل نکرده است.اقای روحانی در افتتاح طرحهای نفتی (ابان ۹۵) گفت : ( خوزستان رنج دیده در دوران جنگ از این به بعد باید روی مهربان نفت را بیشتر ببیند . چهره منطقه نفتی برای مردم منطقه باید چهره رحمت باشد نه خشونت)اما این چهره مهربان نفت هرگز دیده نشد و همچنان چهره خشن ان ، مردم دیار نفت را ٱزرده می کند