تأکید قالیباف بر حمایت از تولید، کسب‌وکارهای خُرد و مجازی و جلوگیری از بی‌انضباطی در بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بررسی بودجه ۱۴۰۲ و اصلاح احتمالی آن نباید باعث شود که دست دولت در اجرا بسته شود، بر لزوم جلوگیری از بی‌انضباطی در بودجه تأکید کرد: لازم است در بررسی بودجه، حمایت از بخش تولید به خصوص کسب‌وکارهای خُرد و به ویژه کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی […]

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بررسی بودجه ۱۴۰۲ و اصلاح احتمالی آن نباید باعث شود که دست دولت در اجرا بسته شود، بر لزوم جلوگیری از بی‌انضباطی در بودجه تأکید کرد: لازم است در بررسی بودجه، حمایت از بخش تولید به خصوص کسب‌وکارهای خُرد و به ویژه کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

محمدباقر قالیباف، با حضور در نشست نوبت صبح کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: الحمدالله کار به‌صورت منظم شکل گرفته و پیش می‌رود و بنده هم به سهم خودم تقدیر و تشکر می‌کنم. ان شاءالله که همه دوستان و همچنین هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق این بار سنگین و فشرده‌ را بتوانند با دقت بیشتر پشت سر بگذارند تا بتوانیم از بعد کیفی به‌طور دقیق به بودجه رسیدگی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در تنظیم بودجه نباید وزرا و مدیران اجرایی را در انجام کار محدود کنیم افزود: البته و حتما ما باید نظارت کنیم ولی محدود کردن، راه نظارت نیست.

وی اضافه کرد: وقتی گفته می‌شود ریل‌گذاری وظیفه مجلس است، یعنی باید موضوعات و مسائل را به سمت یک هدف مشخص و حل مشکلات پیش ببریم اما در عین حال باید اجازه دهیم دولت در اجرا، قدرت مانور برای انجام امور داشته باشد.

وی تأکید کرد: ما سال گذشته خیلی به‌صورت صریح دستور مقام معظم رهبری را داشتیم و امسال هم همین‌طور است که سقف بودجه اضافه نشود و حتی اگر منابع جدیدی هم برای درآمدها ایجاد شد، آن منابع باید برای بخش‌هایی لحاظ شود که نواقصی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنده خواهش می‌کنم همانند سال گذشته که همکاران در کمیسیون تلفیق زحمت کشیدند و سقف بودجه را نگه داشتند امسال هم سقف پیشنهادی دولت حفظ شود.‌

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش جدی برای هوشمندسازی بررسی، تصویب و نظارت بر بودجه گفت: سامانه‌ای برای دسترسی برخط به همه داده‌ها و اطلاعات عرصه‌های مختلف درحال آماده‌سازی است که امکان تجزیه و تحلیل بخش‌های مختلف را حین بررسی بودجه و اجرا و نظارت بر آن فراهم می‌کند و در واقع ما با این اقدام، یک پنل دقیق نظارتی برای مجلس آماده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مجلس حتماً در برنامه هفتم توسعه باید جلوی بی‌انضباطی‌های بودجه‌ای را بگیرد، گفت: یکی از نقاط قوت خوب لایحه بودجه ۱۴۰۲ تخفیف مالیاتی در بخش تولید، به ویژه در کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهای فضای مجازی است.

قالیباف همچنین اظهارکرد: معتقدم با سامانه محوری که در حال حاضر انجام شده می‌توانیم نرخ مالیات بخشی از کسب‌وکارهای خرده‌پا را صفر کنیم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بنده معتقدم هر بودجه سالیانه‌ای که می‌نویسیم و به‌ویژه اینکه در حال حاضر مشغول نوشتن برنامه هفتم هستیم، حتماً باید بدانیم مخاطب ما کیست و هدف کجاست؟

وی در همین زمینه اضافه کرد: به نظر می‌رسد ما باید در اینجا یک رویکرد دقیق و ساختارمند داشته باشیم لذا به‌نظر می‌رسد باید مبنای همه تصمیمات ما در بودجه و برنامه هفتم، اعم از اشتغال و مسکن و… مقوله خانواده باشد.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در جنگ ترکیبی هدفمند حرکت کنیم، باید حفظ خانواده را به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار دهیم.